10 oznak, po których poznasz dobrą ofertę pracy i solidną firmę

10 oznak, po których poznasz dobrą ofertę pracy i solidną firmę Africa Studio - Fotolia

Jak rozpoznać najlepszą ofertę pracy i wartościowego pracodawcę?

Wizytówką każdej firmy są jej pracownicy – ci obecni, ale również byli. Warto zwrócić uwagę też na to, jakie warunki zatrudnienia proponuje dany pracodawca. By ustalić kulturę pracy w danej organizacji, można wspomóc się rankingami oraz przejrzeniem mediów społecznościowych.

Oto 10 wskazówek serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl, które wskażą dobrą ofertę pracy i wartościowego pracodawcę:

1. Dobra opinia wśród pracowników

Zadowoleni pracownicy są najlepszą wizytówką wartościowego pracodawcy. Atmosferę panującą w firmie często można wyczuć już od wejścia. Jeśli na recepcji wita nas przygnębiona recepcjonistka, a członkowie zespołu niepewnie spoglądają znad biurek, powinien być to dla nas sygnał ostrzegawczy. Nikt tak dobrze, jak zatrudnione osoby, nie poinformują nas, jaką kulturę ma dana firma.

2. Rekomendacja byłych pracowników

Sposobem na zdobycie informacji o potencjalnym pracodawcy są również byli pracownicy. Bardzo często osoby, które rozstały się z firmą, śmielej oceniają ją w internetowych komentarzach. Pod uwagę należy wziąć wpisy byłych pracowników, jednak tylko tych, którzy nie pozostają anonimowi, a otwarcie (przy użyciu np. profilu na FB) – i w kulturalny sposób – oceniają wady i zalety byłego pracodawcy. Im więcej powtarzających się opinii, tym większa szansa, że wzbogacimy się o wartościową wiedzę o firmie.

3. Wysokie miejsca w rankingach

Najbardziej prestiżowe, duże i często międzynarodowe korporacje trafiają do rankingów organizacji, które monitorują rynek pracy. Jeśli odpowiadamy na ofertę pracy znanej firmy, warto sprawdzić jej pozycję w rankingach w kategoriach np. „firma dla młodych”, „płaca”, „firma przyjazna rodzicom”. Wartościowego pracodawcę można poznać także po ocenie w branżowych zestawieniach.

4. Dobra opinia w lokalnym środowisku

Odpowiednikiem prestiżowych i ogólnopolskich rankingów dla małych i średnich przedsiębiorstw są zestawienia, które przygotowują np. regionalne media. Równie istotna jest opinia, jaka o firmie krąży w lokalnym środowisku. W zależności od tego, do jakiej firmy składamy aplikacje, należy poszukać w Google i w mediach społecznościowych, jak największej ilości publikacji i opinii na jej temat.

5. Niska rotacja

Bardzo ważny czynnik, który dużo mówi o firmie. Jeśli od dłuższego czasu monitorujesz rynek pracy – gdyż myślisz o zmianie miejsca zatrudnienia – i nieustannie widzisz tę samą ofertę pracy, to sygnał, że w firmie nie dzieje się najlepiej. Może to oznaczać, że pracodawca oferuje nieatrakcyjne warunki pracy albo jest sygnałem braku wysokiej kultury zatrudnienia. Firma, która dba o pracowników, nie boryka się nieustannie z wysoką (nawet co kilkutygodniową) rotacją. Dobrego pracodawcę można poznać po stabilnym zespole.

6. Przejrzysta rekrutacja

Jasne zasady gry, czyli sposób prowadzenia procesu rekrutacyjnego. Wartościowy pracodawca informuje potencjalnego pracownika, już podczas pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej, jak długo potrwa rekrutacja i nie pozostawia go bez informacji na żadnym z etapów.

7. Ustalona siatka płac

Płace, jeden z najważniejszych czynników zatrudnienia, nie powinien być tematem tabu. Jeśli pracodawca zamieszcza ofertę pracy bez podania wynagrodzenia i nie chce na pierwszej rozmowie kwalifikacyjnej zdradzić jego wysokości (np. ze względu na to, że proces jest wieloetapowy i taką informację chce przekazać na bardziej zaawansowanym etapie) to powinien określić widełki, w jakich firma porusza się na danym stanowisku. Brak informacji o zarobkach nie świadczy dobrze o pracodawcy. Może się okazać, że kandydat weźmie udział w trzech etapach rozmów i zrezygnuje na samym końcu, gdy usłyszy proponowaną płacę. Firma, która ceni czas kandydatów, nie stosuje takich praktyk.

8. Prawo pracy

Warto pracować jedynie w firmach, które trzymają się przepisów prawa. Jeśli publikują ofertę pracy, w której proponują np. umowę o pracę – oznacza to, że opłacają składki ZUS, respektują prawo do urlopu i przestrzegają czasu pracy. Nieuczciwy pracodawca może stać się przyczyną kłopotów nawet wówczas, gdy zakończymy u niego pracę. Przykładowo, jeśli będziemy chcieli zarejestrować się w urzędzie pracy i sięgnąć po dotację na własną firmę, zostaniemy sprawdzeni pod kątem uregulowania składek ZUS. Jeśli okaże się, że były szef ich nie odprowadzał, urząd pracy nie będzie mógł rozpocząć procedury udzielenia takiej dotacji.

9. Szacunek w oczach konkurencji

Mówi się często, że świat jest mały. Ta zasada doskonale pasuje do rynku pracy – branżowy świat jest bardzo mały i łatwo w nim znaleźć ludzi, którzy znają naszego potencjalnego pracodawcę. Nie zaszkodzi poznać opinię, jaką o firmie, mają jej konkurenci.

10. Ludzka twarz firmy

Pracodawcę ostatecznie poznaje się po sposobie, w jaki na co dzień podchodzi do pracownika w sytuacjach, gdy np. musi on wyjść wcześniej do lekarza. W firmach o wysokiej kulturze, która uwzględnia życiowe potrzeby pracownika, w takich sytuacjach możliwych jest kilka rozwiązań np. praca w elastycznych godzinach w danym dniu lub zadaniowy system pracy.

Chcąc rozpoznać dobrą ofertę pracy i uczciwego pracodawcę należy sięgnąć po wszelkie możliwe sposoby. Warto prześwietlić firmę, zanim powiemy jej „tak” i zwrócić uwagę na proponowane warunki zatrudnienia. W pracy spędzamy bowiem dużą część naszego czasu, a atmosfera, w jakiej pracujemy, często wpływa także na nasze życie poza pracą. Ważne, by świadomie wybrać ofertę pracy i pracodawcę – podsumowuje Joanna Żukowska z serwisu MonsterPolska.pl.

Monster Polska Sp. z o.o.