10 sposobów na udaną prezentację

10 sposobów na udaną prezentację www.fotolia.pl

Masz do zaprezentowania nowy produkt? A może musisz pokazać zarządowi wyniki Twojego działu? Najprawdopodobniej posłużysz się prezentacją multimedialną.

Niektórzy lubią publiczne występy, inni szczerze nie cierpią. Jedni i drudzy mogą skorzystać z tych dziesięciu porad, jak przygotować dobrą prezentację w Power Poincie lub innym, podobnym programie.

1. Zawsze zaczynaj na nowo

Wielu ludzi ma swój standardowy szablon prezentacji. A to błąd. Mało prawdopodobne, by zarówno prezesowi, klientowi, jak i współpracownikom podobał się ten sam szablon i podobna struktura.

Czym innym jest dołączenie logo firmy w każdym rogu, a czym innym zupełne nieodświeżanie szaty graficznej od wielu lat. Dlatego lepiej jest przygotowywać coś nowego lub chociaż odświeżyć co jakiś czas swój szablon.

2. Dopasuj przekaz do odbiorców

Twoich odbiorców najprawdopodobniej nie interesuje historia firmy. Co więcej, przedstawianie jej zapewne nie zbuduje Twojej wiarygodności. Zamiast marnować na to czas, daj im to, czego oczekują.

Sam fakt, że prezentujesz coś przed nimi oznacza, że mają problem i oczekują, że pomożesz im go rozwiązać. Klienci są nawet skłonni wydać pieniądze, by ich problem został rozwiązany. Dlatego, zamiast opowiadać o firmie, powiedz dlaczego produkt jest rozwiązaniem problemów Twojego klienta.

Przed prezentacją rozważ także wszystkie argumenty przeciw kupowaniu produktu. Jeśli produkt jest drogi, skup się na wykazaniu, że jest wart swojej ceny.

3. Bądź oryginalny

Kiepska prezentacja może uśpić klienta. Dlatego postaraj się, by było w niej coś niezwykłego. Niech to będzie świeży dowcip zakorzeniony w kulturze otaczającej produkt lub inteligentne puszczenie oka do odbiorcy. Odpowiednio dobrane zdjęcia potrafią zdziałać cuda.

4. Nie zmuszaj publiczności do czytania

Jeśli czytają twoje slajdy, to nie słuchają co mówisz. Używanie slajdów z dużą ilością tekstów to spory błąd. Prezentacja powinna być wsparciem wystąpienia, a nie podręcznikiem, z którego klient może wyczytać zalety produktu.

5. Porzuć prezentację, gdy to konieczne

Jeśli pytania klienta wykraczają poza prezentację, to odpowiedz na nie zamiast kurczowo trzymać się swoich wytycznych. Kluczem do sukcesu w sprzedaży jest rozmowa.

Jeśli klient zaczyna się decydować na zakup, nie powstrzymuj go, bo zostało ci jeszcze kilka slajdów, tylko wspieraj i prowadź w stronę zakupu.

6. Zachęcaj do dialogu

Skoro sprzedaż to dialog, musisz go umożliwić. Jeśli na spotkaniu mówisz tylko ty, z przerwą by zmienić slajd, najprawdopodobniej klient nic nie kupi.

7. Niech ilustracje będą reklamami

Nic tak nie pomaga w stworzeniu dobrej prezentacji jak ładna infografika. Porządkuje wiedzę w sposób przestrzenny, a przy tym jasny i klarowny.

W swojej prezentacji unikaj pozbawionych znaczenia clipartów i wstawek, które nie mają znaczenia, a jedynie pozwalają urozmaicić listy wypunktowane.

Przygotowanie dobrej infografiki, czy choćby diagramu nie jest łatwe. Jeśli jednak poświęcisz na to nieco czasu, zdecydowanie opłaci się to.

8. Nie zakładaj, że wiesz lepiej

Jeśli zbudujesz całą prezentację na jednym założeniu, które dodatkowo okaże się błędne, możesz pożegnać się z sukcesem. Dlatego nie zakładaj, że wiesz lepiej od klienta, co mu jest potrzebne i co motywuje go do kupna.

Naprawdę nie ma wiele gorszych rzeczy w sprzedaży, niż zanudzanie klienta faktami, które go zupełnie nie interesują.

9. Stosuj klamrę

Prezentacja powinna mieć formę okręgu. Zaczynasz od tezy, którą następnie udowadniasz za pomocą faktów i liczb. A od faktów i liczb przechodzisz do udowodnionej tezy.

10. Domknij kolejny krok

Jest mało prawdopodobne, by klient zdecydował się na zakup bezpośrednio przy prezentacji, nawet, jeśli udało się go przekonać.

Dlatego wyjdź z inicjatywą. Obiecaj kontakt, rozmowę lub kolejne spotkanie. Wtedy dasz znak, że ci zależy i warto zaufać.

Na podstawie tekstu w expertbusinessadvice.com

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek