30 rzeczy, które zepsują rozmowę rekrutacyjną

30 rzeczy, które zepsują rozmowę rekrutacyjną Kzenon - Fotolia

Pierwsza rozmowa kwalifikacyjna jest kluczowa w całym procesie rekrutacyjnym. Rekruter może wreszcie porównać to, co przeczytał w CV i liście motywacyjnym z tym, co mamy do powiedzenia.

Ocenia to, co mówimy, ale też to, jak mówimy i jak się zachowujemy – również przed i po rozmowie, nie tylko w jej trakcie.

Rekruterzy zazwyczaj starają się odrzucić negatywne przeczucia i nie oceniać ludzi po pierwszym wrażeniu. Warto jednak zwrócić uwagę na zachowania, które mogą zdyskredytować nas w oczach rekrutującego – podpowiada Joanna Żukowska ekspert międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

Zatrudniającemu zapali się czerwona lampka, jeśli:

  • Nie odbierzemy telefonu o umówionej godzinie.
  • Umówimy się na spotkanie i nie przyjdziemy.
  • Nie uprzedzimy o spóźnieniu na spotkanie.
  • Będziemy niemili, potraktujemy z góry pracowników firmy (recepcjonistów, asystentów).
  • Zabraknie nam opanowania, puszczają nam nerwy w oczekiwaniu na rozmowę, w efekcie np. podniesiemy głos na kogoś z obsługi.
  • Zapomnimy z kim mamy umówione spotkanie.
  • Przychodzimy nieprzygotowani do spotkania – nie wiemy nic o firmie, nie pamiętamy opisu zadań.
  • Jesteśmy niedbale ubrani.
  • Wyolbrzymiamy swoje zasługi, umniejszamy kolegów. 
  • Za bardzo spoufalamy się w trakcie rozmowy.
  • Nie potrafimy wykrzesać z siebie entuzjazmu, kiedy rekruter omawia potencjalne zadania.
  • Mówimy, że chcemy się rozwijać w obszarze całkowicie niezgodnym z oferowanym stanowiskiem.
  • Nie potrafimy przyznać się do błędu. Zapytani o przykład niewłaściwej decyzji, którą podjęliśmy, wykręcamy się.
  • Jesteśmy zbyt pewni siebie. Twierdzimy, że nie ma rzeczy, której musielibyśmy się nauczyć.
  • Unikamy wchodzenia w szczegóły. Odpowiadamy lakonicznie.
  • Dyskredytujemy poprzedniego pracodawcę.
  • Jesteśmy niedyskretni. Zdradzamy tajemnice byłego (bądź aktualnego) pracodawcy.
  • Nie zadajemy pytań, dotyczących zespołu, warunków pracy, możliwości rozwoju.
  • Interesują nas tylko profity, długość urlopu i wakacji.
  • Kłamiemy w sprawie swojego doświadczenia lub kompetencji.
  • Długo rozwodzimy się na temat zadań, których nie chcemy lub nie lubimy robić.
  • Nie słuchamy uważnie pytań. Odpowiadamy nie na temat.
  • Trzymamy się wyuczonych formułek.
  • Wysyłamy aplikacje na kilka różnych stanowisk w firmie. To wygląda, jakbyśmy nie do końca wiedzieli, czego szukamy.
  • Pytamy wyłącznie o kwestie, związane z wynagrodzeniem.
  • Dużo narzekamy: na korki po drodze, na pogodę czy na brak miejsca parkingowego.
  • Nie wyłączamy dźwięku w telefonie.
  • Używamy wulgaryzmów.
  • Mamy niewiele do powiedzenia zapytani o osiągnięcia.
  • Na rozmowę przychodzimy z mamą, dziewczyną lub chłopakiem.

Monster Polska Sp. z o.o. Katarzyna Ornat