Autocoaching kariery: zostać w obecnej firmie czy przejść do innej?

Autocoaching kariery: zostać w obecnej firmie czy przejść do innej? Image courtesy of Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net

Narzędzie „lista kryteriów” bardzo pomaga nie tylko w ocenie firm jako potencjalnych miejsc pracy, ale też w uświadomieniu sobie swoich wzorców oceny i myślenia w stosunku do swojej osoby. Wybór kariery to test charakteru.

Sue ma 38 lat i jasny cel: za cztery lata zostać dyrektorem generalnym organizacji. Na razie pełni menedżerskie stanowisko w europejskiej filii pewnej amerykańskiej korporacji, a ostatnio przez jej firmę przetoczyła się fala zwolnień. Na skutek decyzji amerykańskiej centrali została zamknięta europejska filia, w której pracowała Sue. Z większością pracowników rozwiązano umowy. Kilkoro menadżerów – w tym Sue – otrzymało oferty pracy w innych oddziałach firmy.

Z jednej strony Sue wie, że by zostać dyrektorem generalnym, potrzebuje jeszcze trochę doświadczenia w zarządzaniu na poziomie kierowniczym i dyrektorskim. Przejście do nowej firmy pozwoli jej wzbogacić kompetencje i poszerzyć swój wachlarz zachowań w kontaktach z podwładnymi.

Podobne artykuły:

Z drugiej strony Sue czuje zrozumiałą obawę przed nieznaną sobie firmą. Jeśli sobie nie poradzi, to taki epizod będzie źle wyglądał w CV oraz może podkopać jej pewność siebie i pewność co do celu zawodowego („zostać dyrektorem generalnym”). Poza tym jej pozycja w obecnej firmie jest dość wysoka i szansa na „generałka” jest spora. Czy warto ryzykować to dla czegoś nieznanego w nieznanym miejscu?

Ponieważ Sue jest praktyczna i nie lubi gdy myśli gotują jej się w głowie, postanowiła skorzystać z narzędzia pomocnego w ocenie perspektyw zawodowych: listy kryteriów. Z pomocą znajomego coacha kariery przygotowała listę kryteriów oceny miejsca pracy (ty nie musisz korzystać z pomocy coacha kariery, gotową listę kryteriów znajdziesz poniżej), a następnie przepuściła przez ten zestaw swoją obecną firmę oraz dwie inne firmy które znalazł dla niej headhunter.

Wyniki bardzo ją zaskoczyły

Kryterium:
wynik dla firmy A,  wynik dla firmy B,  wynik dla firmy C

szanse na stanowisko dyrektora generalnego:
8,  6,  8
praca:
4,  8,  8
rozwój zawodowy:
8,  4,  5
jakość życia:
6,  6,  5
lokalizacja:
7,  9, 1
hierarchia:
4,  9,  5
wynagrodzenie:
6,  5,  9
urok świata biznesu:
8,  4,  9
przyjemność:
8,  3,  6
zadania zawodowe:
8,  2,  5

suma punktów:
67,  56,  61
miejsce w rankingu:
1,  3,  2

Firma C była firmą w której obecnie pracowała, a mimo to nie znalazła się na pierwszym miejscu listy. Sue zaczęła się zastanawiać dlaczego tak się stało i stwierdziła, że zaślepił ją pakiet wynagrodzenia w połączeniu z atrakcyjnością świata biznesu (obie dziewiątki i duża przewaga nad pozostałymi firmami). Inne czynniki m.in. rozwój zawodowy, znajomość wykonywanej pracy, znalazły się na dalszym planie. Sue była zdziwiona jak mało brakowało do podjęcia nierozsądnej i niespójnej z jej własnymi planami decyzji.

W efekcie tego ćwiczenia Sue odeszła z firmy C i podjęła pracę w firmie A. Bardzo cieszy się z dokonanego wyboru.

Narzędzie „lista kryteriów” bardzo pomaga nie tylko w ocenie firm jako potencjalnych miejsc pracy, ale też w uświadomieniu sobie swoich wzorców oceny i myślenia w stosunku do swojej osoby. Wybór kariery to przecież test charakteru, którego efekty są bardzo widoczne.

„Lista kryteriów” bardzo działa na wyobraźnię

Trzeba wyobrazić sobie siebie w nowej sytuacji i „zmierzyć” emocje jakie wywołuje taki obraz. Czy to radość? Ekscytacja nowością? Obawa przed porażką na oczach nieznanych osób? „Lista kryteriów” pozwala także na refleksję. Ponieważ zebranie wszystkich ocen dla wszystkich porównywanych podmiotów trwa jakiś okres czasu, można zebrać wiarygodne dane bez emocjonalnej huśtawki i wpływu innych wydarzeń na emocje w danym momencie.

Przygotowując tabelę z ocenami, warto opisać poszczególne wyniki punktowe. Pamięć ludzka jest mimo wszystko zawodna i bardzo łatwo nią manipulujemy. Nawet jeśli dziś perfekcyjnie pamiętasz powody takiej a nie innej oceny, to za tydzień może się to zmienić. Opis „brakuje tylko portretu feldmarszałka na ścianie” mówi dużo więcej o atmosferze firmy niż zwykłe „2”. Opisy pomagają również na bieżąco monitorować firmę – jeśli jakieś kryterium się pogorszy, może się okazać że jedynym rozsądnym wyjściem jest szybki powrót na rynek pracy.

Ważne jest też, aby przygotować tę listę, posiadając dwie lub więcej opcji do wyboru. Istnieje wtedy punkt odniesienia, można rzeczywiście ocenić czy w danej firmie atmosfera jest lepsza lub gorsza. Przypisywanie ocen tylko jednej firmie jest w zasadzie albo ćwiczeniem z frustracji („rany, same trójki, w jakim ja tkwię bagnie – i nic z tym nie robię”), albo ćwiczeniem z automanipulacji („w sumie… gdyby się zastanowić chwilę… to wcale tu nie jest tak źle – dajmy 8 dla atmosfery pracy”). Tylko nie o to chodzi w tym ćwiczeniu. To jest dla ciebie rzetelna pomoc w podjęciu decyzji, na którą możesz się powołać w chwili słabości lub gorszego humoru.



Powyższy przykład pochodzi z książki „Coaching kadry kierowniczej” Sabine Dembkowski, Fiony Eldridge, Iana Huntera (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy

Podobne artykuły:

Sabine Dembkowski Wydawnictwo MIKOM Sp. z o.o.