Dobry scenariusz podstawą prezentacji biznesowych

Dobry scenariusz podstawą prezentacji biznesowych Westminster College, Fulton MO

Przygotowując prezentację biznesową całą swą energię wkładasz w stworzenie atrakcyjnych slajdów? To błąd! Podstawą prezentacji jest to, co masz do powiedzenia. Slajdy stanowią jedynie uzupełnienie Twojego wystąpienia.

Wyobraź sobie sytuację w której właśnie zaczynasz prezentację przed ważnym dla Ciebie audytorium. Od osób zebranych na sali zależą dalszej losy firmy, którą reprezentujesz lub Twoja dalsza kariera.

Twoim celem jest namówienie słuchaczy do zainwestowania w wymagający, ryzykowny, ale potencjalnie bardzo zyskowny projekt. I wtedy nagle Twój komputer odmawia posłuszeństwa, a gdy już udaje Ci się pożyczyć inny, odmawia on współpracy z projektorem. Czy taka sytuacja musi oznaczać porażkę? Jeśli dobrze przygotowałeś się do prezentacji – nie!

Prezentacja to tak naprawdę nie slajdy, a to, co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Dlatego przygotowanie wizualizacji zostaw na koniec. Zacznij od zadania sobie kilku kluczowych pytań.

  • Kim są Twoi odbiorcy?
  • Jaką jedną, najważniejszą informację chciałbyś im przekazać?
  • Do czego chciałbyś ich przekonać?
  • Czy na poparcie swoich tez możesz przywołać np. wyniki badań lub wypowiedzi ekspertów?
  • W jaki sposób to, o czym powiesz, będzie rozwiązywało problemy słuchaczy?
  • Jaka najważniejsza myśl powinna utkwić im w pamięci po prezentacji?

Poprawne ustalenie grupy docelowej, a więc bezpośrednich odbiorców Twojej prezentacji to podstawowe zadanie. Jeśli chcesz kogoś do czegoś przekonać, musisz zrozumieć jego punkt widzenia, a także ustalić, co jest w stanie przyciągnąć jego uwagę. Tak więc zanim zdecydujesz, jakie mają być treść oraz forma prezentacji, powinieneś określić, do kogo będziesz mówił.

Gdy to już zrobisz, zadbaj o scenariusz fascynującej historii, którą opowiesz. Czy wiesz co wyróżnia wciągającą powieść, dobry film, ale także doskonałą prezentację?

Niemal zawsze występują w nich 3 ważne elementy.

  1. Bohater, z którym odbiorca może się łatwo utożsamić.
  2. Przeszkoda, która utrudnia bohaterowi osiągnięcie zamierzonego celu.
  3. Zmiana, która powoduje, że przeszkody zostają ostatecznie pokonane, a bohater dociera do „happy endu”.

Jeśli chcesz, by Twoja prezentacja stała się opowieścią, postępuj dokładnie według tych zasad.

Najpierw napisz (a podczas prezentacji wypowiedz) jedno bardzo istotne zdanie, które wzbudzi zainteresowanie odbiorców. Potem przedstaw problem, który wymaga rozwiązania. Zadawaj takie pytania, które naprawdę nurtują Twoich słuchaczy, dzięki czemu wezmą Twoje słowa do siebie. Potem opowiedz o tym, w jaki sposób problem może zostać rozwiązany. Gdy już to zrobisz, uświadom słuchaczom korzyści, jakie osiągną, jeśli wezmą pod uwagę prezentowane przez Ciebie pomysły. Na koniec zachęć ich do tego, by w jak najkrótszym czasie podjęli działanie zmierzające do wcielenia w życie rozwiązań, o których opowiedziałeś.

Dopiero gdy przygotujesz scenariusz wystąpienia, pomyśl o slajdach. Mogą Ci one bardzo pomóc w uatrakcyjnieniu prezentacji oraz w odpowiednim wyeksponowaniu kluczowych kwestii. Nie zastąpią jednak Ciebie – Twoich słów, gestów, uśmiechu i kontaktu z publicznością.

Dlatego dobrze zrobisz, jeśli przygotowaną prezentację przećwiczysz „na sucho” – przed rodziną lub znajomymi, jeszcze zanim staniesz przed grupą inwestorów, klientów lub przed zarządem. Dzięki temu łatwiej pokonasz tremę, gdy w końcu nadejdzie już ten wielki dzień ważnej prezentacji.

Grupa AT3 Sp. z o.o. Paweł Kuźma