Emocje w miejscu pracy? 6 zasad inteligencji emocjonalnej

Emocje w miejscu pracy? 6 zasad inteligencji emocjonalnej Image courtesy of stockimages/ FreeDigitalPhotos.net

Wśród liderów zdanie na temat okazywania emocji w miejscu pracy są podzielone.

Jedni twierdzą, że w pracy nie ma miejsce na emocje, a wszystkie decyzje zawodowe powinny być przede wszystkim dobrze przemyślane. Są też tacy, którzy uważają że emocje w życiu zawodowym odgrywają rolę integralną czy nawet równoważną do logicznego rozumowania i racjonalności. A Ty do którego typu menedżera jesteś bardziej podobny?

MENEDŻER A

  • Potrzebuje trzymać emocje na wodzy.
  • Emocje nie są ważne w pracy.
  • Emocje nie powinny na niego wpływać.
  • Oddziela emocje od pracy zawodowej.

MENEDŻER B

  • Próbuje być świadom swoich emocji.
  • Emocje są ważne w pracy.
  • Emocje mają na niego wpływ.
  • Uważa emocje za część swojej pracy.

Większość menedżerów przypomina typ A. Stawiają oni na podejmowanie optymalnych decyzji po uporządkowanym i logicznym rozważeniu najważniejszych danych. Często zapominają oni jednak o tym, że emocje idą z nami do pracy i działają tam razem z nami i dla nas. Samopoczucie liderów decyduje przecież o ich wpływie na ludzi, a to stanowi przecież podstawę zarządzania ludźmi. Ten sam lider przekazując swoim pracownikom te same informacje w różnych stanach emocjonalnych (np. będąc w smutku lub euforii) wywoła różne reakcje u swoich podwładnych. Stąd nasuwa się wniosek, że emocje w pracy wpływają na ocenę, zadowolenie, chęć niesienia pomocy, twórcze rozwiązywanie problemów oraz sposób podejmowania decyzji.

Podobne artykuły:


Aby wiedzieć dlaczego emocje mają znaczenie w pracy, jak funkcjonują oraz jak wykorzystać ich moc by być skuteczniejszym menedżerem i liderem warto poznać 6 zasad inteligencji emocjonalnej:

  1. Emocje są informacją.
  2. Możemy próbować ignorować emocje, ale to nie działa.
  3. Możemy starać się ukrywać emocje, ale nie wychodzi nam to tak dobrze, jak sądzimy.
  4. Dobre decyzje muszą zawierać w sobie emocje.
  5. Emocje rządzą się logicznymi zasadami.
  6. Istnieją uniwersalne reguły emocjonalne, ale jest też indywidualna specyfika emocjonalna.

Emocje są informacją

Emocje zawierają dane dotyczące ciebie i świata. Nie są przypadkowymi, chaotycznymi zdarzeniami zakłócającymi logiczne myślenie. Pojawiają się wtedy, gdy dzieje się dla Ciebie coś ważnego. Emocje:

  • Pojawiają się z powodu wystąpienia jakiejś zmiany w otaczającym Cię świecie.
  • Uruchamiają się automatycznie.
  • Szybko wywołują zmiany fizjologiczne w Twoim ciele.
  • Przygotowują do działania.
  • Wywołują osobiste odczucia.
  • Szybko się wyczerpują;\.
  • Pomagają radzić sobie, przetrwać i dobrze rozwijać się w świecie.

Emocje pełnią kluczową rolę w naszym przetrwaniu jako jednostek i całego gatunku. Przekazują nam ważne informacje o naszym otoczeniu, pomagając nam dobrze się rozwijać i przeżyć. Jakie pierwotne informacje kryją się pod poszczególnymi emocjami?

    • Lęk - "uciekaj, nadchodzi niebezpieczeństwo!".
    • Złość - "walcz!".
    • Smutek - "pomóż mi, jestem ranny".
    • Odraza - "nie jedz tego, to trucizna".
    • Zainteresowanie - "rozejrzyjmy się i zbadajmy teren".
    • Zaskoczenie - "uważaj! orientuj się!".
    • Akceptacja - "pozostań z tą grupą, ona zapewni Ci bezpieczeństwo".
    • Radość - "współpracujmy, rozmnażajmy się".

Coach4U Kamila Malanowicz