Franczyza motorem napędowym pośredników finansowych?

Franczyza motorem napędowym pośredników finansowych? Image courtesy of by suphakit73/FreeDigitalPhotos.net

Wysoko postawiona poprzeczka w odniesieniu do praktyki zawodowej, nowe regulacje prawne oraz praca na bardzo konkurencyjnym i wymagającym rynku. Odpowiedzią na mnożące się wyzwania dla pośredników finansowych może być franczyza.

Pośrednicy finansowi to dziś stabilny element systemu finansowego w Polsce. Potwierdza to nie tylko coraz większy ich udział w wolumenie sprzedaży produktów bankowych, ale też zwiększające się zapotrzebowanie na tego typu usługi ze strony klientów. Jak podaje Urząd Ochrony i Konkurencji Konsumenta, już 17 proc. Polaków czerpie wiedzę na temat produktów finansowych właśnie od pośredników finansowych.

Mocna pozycja pośredników na rynku finansowym to wypadkowa wdrażania wysokich standardów i ciągłe dążenie do profesjonalizacji tego zawodu. – Firmy zajmujące się zatrudnianiem pośredników nie pozostawiają ich samym sobie. W trosce o wysokie standardy praktyk zawodowych oferują pakiet szkoleń wprowadzających i okresowych oraz dostęp do różnych platform wiedzy, aplikacji kredytowych i wielu innych technicznych narzędzi wspierających ich funkcjonowanie – mówi Paweł Wrzos, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, Sales Group.

Praca pośrednika finansowego jest dla wielu osób kolejnym krokiem w karierze w branży finansowej. – Pośrednicy, z którymi współpracujemy mają często za sobą doświadczenie w pracy jako doradca klienta w banku i bardzo jasno sprecyzowane wymagania odnośnie współpracy z partnerami. To, co ich sprowadza do nas, to chęć pozostania w branży finansowej, ale na lepszych warunkach i z większą niezależnością – tłumaczy Leszek Greń, Prezes FinUp, ogólnopolskiego integratora pośredników.

Dodatkowo specjaliści ds. analizy rynku pracy wskazują, że w 2017 roku możemy mieć do czynienia z mniejszą liczbą ofert pracy jako doradca klienta w instytucjach bankowych. Warunkuje to przede wszystkim zmiana struktury pracy banków z klientem. Duże oddziały zastępowane są małymi, gdzie zatrudnia się znacznie mniej osób. Mamy też do czynienia z coraz silniejszą automatyzacją procesów bankowych. Inaczej jest z pośrednikami finansowymi, na których usługi popyt rośnie, m.in. ze względu na dość restrykcyjne procedury udzielania kredytów.

Własny oddział z gotowym know how

Utrzymanie się na rynku sprzedaży produktów finansowych, zbudowane zaufanie klientów i wypracowana dobra opinia to dobry moment, aby pomyśleć nad biznesowym rozwojem. Sektor pośrednictwa finansowego oferuje m.in. uruchomienie własnego oddziału  w popularnym modelu franczyzowym, w którym doradca może wykorzystać swoje dotychczasowe doświadczenie przy wsparciu know how partnera. Jak podaje serwis franchising.pl tylko w 2015 roku przybyło 2,5 tys. firm działających na licencji, a w sumie odnotowano 1114 działających systemów franczyzowych w kraju.

– Od samego startu biznesu dbamy o konkurencyjną pozycję naszego partnera na rynku, dostarczając mu wiedzę, kompetencje i przetestowany zestaw narzędzi. Dzięki wsparciu np. w rekrutacji pracowników czy działaniach marketingowych, partner ma ułatwiony start działalności operacyjnej oddziału i może się skupić na core swojego biznesu – mówi Dariusz Kozłowski, Dyrektor FinUp Partner, sieci doradczych oddziałów finansowych. – Dzielimy się także z partnerami siecią kontaktów biznesowych oraz udzielamy na co dzień cennych praktycznych informacji, co jest poparte latami naszych doświadczeń na polskim rynku finansowym – dodaje.

Z uruchomieniem oddziału partner musi się liczyć z wkładem własnym, jaki musi zapewnić. W zamian jednak otrzymuje wsparcie silnego partnera, gotowy i sprawdzony pomysł na biznes oraz możliwość pominięcia szeregów kosztów, jakie są potrzebne na starcie funkcjonowania firmy. Niekiedy sieci oddziałów starają się obniżyć wysokość tej inwestycji poprzez np. stałe, comiesięczne dofinansowanie partnerów określoną kwotą.

Agencja dotPR Marta Majkowska