Inteligencja emocjonalna, czyli jak zarządzać emocjami?

Inteligencja emocjonalna, czyli jak zarządzać emocjami? olly - Fotolia

Zarządzanie emocjami to wieloaspektowy temat jaki często poruszamy na naszych szkoleniach z zakresu rozwoju inteligencji emocjonalnej. Uczestnicy pytają jak zarządzać emocjami? Przedstawiamy kilka wybranych, ważnych punktów, o których warto pamiętać.

Nazywaj

Wyrzuć to z siebie, nie kumuluj bo im większą będziesz miał świadomość co się z Tobą dzieje, co czujesz tym szybciej będziesz mógł nabrać poczucia kontroli nad sytuacją.

Bądź strategiczny

Odpowiednio do sytuacji wybieraj widzów i miejsce pokazywania Twoich emocji.

Dziel się tym co Cię trapi

Obiektywność innych osób może ukazać Ci sprawę z innej strony.

Pokaż słabość

Nie ma ludzi, którzy nie mają słabości, a trzeba mieć w sobie dużo odwagi by pokazać innym, że też się jest człowiekiem.

Odłóż problem na potem

Wyślij go na chwilę na „wakacje” lub włóż do „lodówki”. Odłóż na chwilę sprawę by opadły emocje jakie są silnym nośnikiem energii, którą możesz sprowokować sobie kolejne trudności. Odłożenie ciut na później tematu pozwoli nabrać „poduszki powietrznej” do tematu.

Regularnie czyść emocje

Tak jak w Twoim domu zbierają się śmieci w kuchni tak samo nasza psychika i ciało zbiera codzienne frustracje i jeżeli je gromadzisz to ma prawo się w „środku” psuć.

Przekieruj energię

Jeżeli jesteś zły lub szargają Tobą inne emocje, których nie chcesz w sobie gromadzić to przekieruj swoją energię na coś. Potraktuj silne emocje jako dopalacz do ćwiczeń fizycznych, sprzątania itp.

Daj komuś dobrą energię

Pomóż komuś w czymś – uśmiech tej drugiej osoby, słowo wdzięczności może doładować Twój wewnętrzny akumulator.

Pamiętaj o równowadze

Miej kontrolę nad tym ile inwestujesz, a ile otrzymujesz.

Niepowodzenie to też lekcja

Zastanów się czego się nauczyłeś dzięki trudnej dla Ciebie sytuacji i co mógłbyś zrobić następnym razem jeżeli coś takiego by się Tobie przydarzyło. Nie masz wpływu na co było wczoraj ale masz wpływ na to czego się dzięki temu nauczyłeś na jutro. Warto spisywać sobie takie przemyślenia w małym notesiku. W życiu dzieje się za dużo i warto abyś taki notatnik nosił przy sobie i przeglądał jak będziesz czekał w jakiejś kolejce, jechał gdzieś itp. Pomożesz Twojemu mózgowi pamiętać o tych lekcjach.

Zastanów się nad sobą

Zrób sobie analizę SWOT. Ty musisz wiedzieć jakie masz mocne i słabe strony, jakie masz ograniczenia i możliwości. Weryfikuj siebie i pracuj nad swoimi „obszarami do rozwoju”.

Buduj sieć wsparcia

Inni ludzie to inne poglądy, inne życiorysy, inna energia i mogą Tobie pomóc przewietrzyć Twoje sprawy.

Zarządzaj swoim czasem na odpoczynek

Musisz mieć czas na spoczynek, czas dla siebie i tylko siebie. Rób coś dla siebie. Ładuj swoją energię. Zastanów się kiedy czujesz się dobrze, jak się relaksujesz. Wpisz sobie w kalendarz konkretnie kiedy, gdzie, jak masz zablokowany dla siebie czas na ładowanie akumulatorów.

Szukaj rozwiązań

Czasami warto zainwestować w spotkanie z coachem/psychologiem, aby podczas np. 2 godzin/2 spotkań przerobić Twoją konkretną sytuację i pomóc Ci w budowaniu strategii życiowej. Jeżeli nie masz takiej możliwości to szukaj rozwiązań w książkach. Rób cokolwiek, ale nie czekaj aż coś samo się zmieni.

Jeżeli chcesz wiedzieć jak zarządzać emocjami to zapraszamy do udziału w naszych szkoleniach oraz coachingach „Zarządzanie emocjami”.

Human Skills Iwona Firmanty