Inteligencja emocjonalna w biznesie

Inteligencja emocjonalna w biznesie stock.xchng

Pojęcie inteligencji emocjonalnej zrobiło w ostatnim czasie karierę. Chociaż wszyscy zdają się wiedzieć czym ona jest, przy próbie dokładniejszego rozeznania pojęcie to może stanowić dla niektórych jedynie mglisty konstrukt teoretyczny.

Zobaczmy zatem co takiego kryje się za pojęciem, które Goleman zaczerpnął od Mayer’a i Salovey’a, a następnie w bardzo skuteczny sposób sprzedał na świecie.

W obszarze inteligencji emocjonalnej szczególnie istotne są 3 czynniki: ocena i ekspresja emocji, kontrola emocji – szczególnie ważna w kontekstach o zwiększonym natężeniu stresu , jak praca na odpowiedzialnym stanowisku, oraz szczególnie nęcący i dający potężne możliwości składnik, czyli wykorzystanie emocji. O ile jasne jest, że osoba inteligentna emocjonalnie potrafi  adekwatnie rozpoznawać emocje u siebie i innych oraz je wyrażać w asertywny sposób, o tyle praca z kontrolą emocji oraz ich wykorzystaniem otwiera nowe możliwości na polu własnej efektywności oraz w kwestii wywierania pożądanego wpływu na innych ludzi.

Odpowiedzialność

Cóż takiego, drogi dyrektorze, możesz wziąć dla siebie z warsztatu inteligencji emocjonalnej? Pomyśl proszę chwilę nad wagą odpowiedzialności, jaka nad Tobą ciąży – podejmowanie kluczowych decyzji dla firmy, negocjacje – to na Tobie ciąży „być albo nie być” samej firmy, ale przede wszystkim „być albo nie być” zatrudnionych w niej ludzi, mających rodziny, plany marzenia… Wreszcie przywołaj proszę wizję swojego sukcesu – celu do którego dążysz. A teraz kilka prostych pytań: Kto ma większe szanse, aby podpisać kontrakt na satysfakcjonujących warunkach? Kandydat nr 1. Człowiek opanowany, pewny siebie, spokojny, jasno myślący o rzeczowych argumentach w trakcie ważnych negocjacji, czy  też  Kandydat nr  2. Człowiek po 4 nieprzespanych nocach, z wrzodami na żołądku, trzęsącymi się rękoma i drżącym głosem, wciąż gubiący wątek z powodu gonitwy myśli w głowie? Gdybyś to Ty miał negocjować, to kto wydałby Ci się bardziej godny zaufania? Ja stawiam na pierwszego kandydata. Cały ambaras w tym, żeby z kandydata nr. 2 zrobić osobę, która potrafi sobą zarządzać tak jak kandydat nr. 1. Można nauczyć się skutecznie kontrolować swoje emocje i moderować ich wpływ na nasze funkcjonowanie – istnieje wiele efektywnych technik, które do tego służą. Naprawdę warto je poznać.

Kierowanie emocjami innych

Umiejętności wykorzystania inteligencji emocjonalnej dają nie tylko ważne narzędzie do kontroli nad sobą. Uczą,  jak możesz odpowiednio moderować reakcje emocjonalne innych osób, a przez to skuteczniej na nie wpływać. To znacznie więcej niż sztuka autoprezentacji. Wyobraź sobie zespół który tworzy biznesplan dla Twojej firmy. Wszyscy są w doskonałych nastrojach, ponieważ wczoraj odbyła się firmowa kolacja i mieli okazję się zabawić. Na pewno będą wspinać się na wyżyny kreatywności i patrzeć w przyszłość przez różowe okulary – to z pewnością będzie plan stworzony z rozmachem. Jednak czy na pewno będzie można na nim polegać? Jaka jest szansa, że pracownicy w takim nastroju wezmą pod uwagę różne, a najlepiej niemal wszystkie rodzaje ryzyka, jakie niesie ze sobą zmienny świat biznesu? Umiejętność kierowania stanami emocjonalnymi innych bardzo by pomogła sprowadzić ich na ziemię, tak aby twardo zaczęli stąpać po ziemi. Przejście od pozytywnego nastroju do bardziej spokojnego, pozwoli na pewno generować Twoim podwładnym więcej alternatywnych rozwiązań, co oznacza, że będziesz lepiej przygotowany na różne możliwe scenariusze. Narzędzia, jakie daje inteligencja emocjonalna pozwolą Ci również kierować motywacją i uwagą. W dziecinach, gdzie bardzo liczy się szerokość perspektywy i umiejętności efektywnego osiągania celów osoba inteligentna emocjonalnie ma o wiele większe szanse na odniesieniu sukcesu, bowiem umiejętność wzbudzania w sobie i innych określonych stanów emocjonalnych i nastawień daje potężne możliwości.

Trening czyni mistrza

Samo pojęcie „inteligencja emocjonalna” może kojarzyć się z jakąś stałą cechą. Jednak warto podkreślić, że jest ona również pewną umiejętnością, elementem podlegającym treningowi. Część jej składników jest nabywana w drodze doświadczenia i te elementy można rozwijać. Możesz więc z powodzeniem nauczyć się strategii wykorzystujących inteligencję emocjonalną, służących do efektywniejszego zarządzania sobą i innymi, choć pewnie wymagać to będzie pewnego nakładu pracy i zaangażowania. Nie ufaj ślepo poradnikom, które obiecują sukces, szczęście i pieniądze w ciągu 14 dni. Niczego co trwałe i wartościowe nie osiąga się bez wysiłku. Kto jeśli nie człowiek biznesu może to wiedzieć lepiej?

Podobne artykuły:

Sandra Waszniewska Training Factory-Warszawa