Jak i ile można zarobić na pisaniu bloga?

Jak i ile można zarobić na pisaniu bloga? materiały PR

Największa grupa badanych zaczęła zarabiać na blogu/portalu w mniej niż rok lub w nieco ponad rok. W pierwszej, grupie ankietowanych średnie zarobki z bloga miesięczne wynoszą od 100 do 500 zł. Drugą najliczniejszą grupą są zarabiający 1000-9999 zł.

Kampanie promocyjne, artykuły sponsorowane, sieci afiliacyjne, programy partnerskie, reklamy – wszystko to są sposoby na zarabianie na blogu czy portalu internetowym. Które z nich się najlepiej sprawdzają? Jak oceniają je właściciele portalów i blogerzy? Odpowiedzi na te pytania starała się uzyskać platforma Whitepress w badaniach, w których wzięło udział ponad 180 osób. 

Nie trudno jest założyć bloga czy portal tematyczny – inspiracji i pomysłów jest mnóstwo. Dużo trudniej jest jednak pozyskać stałych i wartościowych czytelników, a jeszcze trudniej wypromować nasz tytuł tak, aby sam na siebie zarabiał. Rzecz nie prosta z tego względu, że blogerzy wciąż kwestię monetyzacji blogów traktują jako pewien niezręczny temat, o którym nie powinno się mówić głośno.

Wciąż panuje przeświadczenie, że nie wypada mówić publicznie o tym ile się zarabia, szczególnie jeśli kwoty wynoszą dużo powyżej średniej krajowej. Biorąc pod uwagę, że takie informacje szybko stają się pożywką dla mediów i hejterów – taki stan rzeczy nie dziwi. Istnieją oczywiście wyjątki od reguły. Michał Szafrański prowadzący bloga Jak oszczędzać pieniądze – niczym spółka akcyjna – regularnie publikuje finansowe efekty swojej działalności oraz dzieli się swoim doświadczeniem w zarabianiu na blogu (Poradnik jak zarabiać na blogu i współpracować z firmami). Również Krzysztof Lis z Zarabianie na blogach oraz Agnieszka Skupieńska z Biznesowe info udostępniają konkretne kwoty pozyskane z reklamy czy sieci afiliacyjnych. Są to wszystko cenne informacje, które mogą niezwykle pomoc świeżo upieczonym blogerom, chcącym zarabiać na swoich treściach. 

Aby ułatwić ten proces i przybliżyć nowicjuszom tajniki prowadzenia dochodowych stron internetowych, przeprowadziliśmy badania poświęcone sposobom zarabiania w Internecie. O formy zarobkowania online zapytaliśmy właścicieli poczytnych portali i blogów: 77 kobiet, 94 mężczyzn oraz 9 reprezentantów form pranych. W sumie ankietę zawierającą 16 pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru wypełniły 183 osoby. Zależało nam przede wszystkim na zbadaniu tego, jakie formy zarobkowania są najbardziej popularne oraz najwyżej i najniżej oceniane. Bardzo ważne było też pytanie, po jakim czasie można się spodziewać dochodów i od czego jest to uzależnione. 

Z badań wynikło, że największa grupa osób prowadzi bloga/portal od ponad 5 lat (było to aż 30,6% ankietowanych).

Whitepress Whitepress

Warto zaznaczyć, że 42,1% ogranicza swoją działalność tylko do jednego tytułu i prowadzi 1 blog/portal. Na drugim miejscu znalazły się osoby prowadzące 2 blogi/portale (30,06%). Większość – ale nie wszyscy – badanych odpowiedziała, że zarabia na wszystkich prowadzonych przez siebie blogach/portalach (60,1%), co raczej potwierdza tezę, że o wiele łatwiej jest kontrolować i tym samym czerpać korzyści finansowe z mniejszej liczby posiadanych stron. W ankiecie tylko 2 z 183 osób wskazało, że prowadzi 10 blogów/portali, natomiast 11 osób prowadzi ich więcej niż 10. W grupie prowadzącej więcej niż 10 blogów/portali tylko 5 osób odpowiedziało, że zarabia na każdej z prowadzonych przez siebie stron. 

Whitepress Whitepress

Tematyka blogów/portali

Nieodmiennie króluje tematyka lifestylowa (32,2%), zaraz po niej, najpopularniejsze są portale/blogi specjalistyczne/firmowe (25,1%). W odpowiedzi „inne” respondenci wskazywali takie kategorie tematyczne jak: gry, sztuka, rozrywka, dom, motoryzacja, zarabianie przez Internet i edukacja. 

Whitepress Whitepress

Jak zacząć zarabiać na blogu?

Z badań wynika, że na generowanie dochodów z prowadzenia własnej strony nie trzeba czekać długo. Największa grupa respondentów zaczęła zarabiać na blogu/portalu w mniej niż rok lub w nieco ponad rok (dokładnie po 31,7% dla każdej z odpowiedzi). To na pewno pozytywna informacja dla wszystkich, którzy zastanawiają się nad rozpoczęciem aktywności w sieci. Zarobki tych osób są jednak bardzo różne – zaczynają się od kwoty ok. 50 zł, a kończą na kwotach pięciocyfrowych. Nie sposób tutaj wyłonić jakąś ogólną tendencję, tym bardziej, że to właśnie z inicjatywy 60% ankietowanych nawiązała się współpraca pomiędzy ich projektem a reklamodawcą. Wniosek z tego taki, że proaktywność nigdy nie zaszkodzi, ale aby propozycja spotkała się z odzewem i współpraca wyszła pomyślnie, niezbędna jest już zbudowana wokół bloga społeczność. Przyda się też wstępna wizja współpracy wraz z określeniem konkretnych korzyści dla potencjalnego reklamodawcy. Dzięki temu współpraca będzie przebiegała sprawnie, a reklamodawca będzie miał poczucie pracy z wartościowym, dojrzałym partnerem biznesowym. 

Whitepress Whitepress

Co jest kluczowe w odniesieniu sukcesu finansowego przy prowadzeniu projektu online? Według naszych ankietowanych to bezsprzecznie zaangażowanie w tworzenie wysokiej jakości treści (57,9%), systematyczność w tworzeniu treści (52,5%) oraz cierpliwość (43,7%). Nie można zatem ukrywać, że jest to ciężka i żmudna praca – trzeba włożyć dużo wysiłku, żeby nabrać doświadczenia, a poświęcony czas przekuć w pieniądz. 

Whitepress Whitepress

Jak zarabiać?

Do najpopularniejszych form zarabiania należą artykuły sponsorowane (wskazane przez aż 2/3 badanych) oraz reklamy (64,5% odpowiedzi)

Whitepress Whitepress

Artykuły sponsorowane nie tylko są najpopularniejsze, lecz także zostały ocenione jako najskuteczniejsza forma zarobkowania (30,6%). Zagłębianie się w tajniki reklamy czy wypracowanie pomysłu na wykorzystanie sieci afiliacyjnych wymaga zazwyczaj wiedzy oraz umiejętności technicznych. A liczy się przecież czas – jest go zbyt mało, żeby się dodatkowo dokształcać, skoro trzeba przecież tworzyć wysokiej jakości treści na bloga o tematyce nam dobrze znanej, w której sami stawiamy siebie w roli ekspertów. Można zatem traktować współpracę z firmami jako swego rodzaju symbiozę. 

Whitepress Whitepress

Inaczej sprawa ma się z reklamą.

WhitePress s.c. Paulina Kamińska