Jak napisać CV?

Jak napisać CV? sxc.hu

Dobrze przygotowane CV to pierwszy krok do odniesienia sukcesu podczas poszukiwania pracy. Przygotowanie profesjonalnego życiorysu nie jest na szczęście trudne, jeśli weźmie się pod uwagę kilka wskazówek. O czym musimy pamiętać, a czego unikać?

Wysłanie aplikacji z załączonym życiorysem zawodowym to zwykle pierwszy etap, przez który musimy przejść ubiegając się o pracę na danym stanowisku. Od jego formy zależy w dużej mierze czy przejdziemy selekcję osoby prowadzącej rekrutację czy też zostaniemy skreśleni już na samym początku. CV stwarza możliwość zaprezentowania się przyszłemu pracodawcy w taki sposób, aby uznał, że dany kandydat jest dokładnie tym, kogo szukał.

Warto poświęcić czas na przygotowanie takiego dokumentu pod kątem oczekiwań zawartych w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Doświadczenia specjalistów HR pokazują, że czas, jaki przeznaczają na analizę jednego życiorysu wynosi ok. dziesięć sekund. Z tego powodu powinniśmy zamieścić w nim jedynie informacje istotne na stanowisku, na które kandydujemy. Jego objętość nie powinna przekraczać więcej niż dwie-trzy strony. Uzasadnieniem dla obszerniejszego dokumentu może być jedynie długa kariera zawodowa.

Kreatywne czy klasycznie eleganckie?

Dopasowanie życiorysu do oferty dotyczy także jego kreacji. Ubiegając się o posadę w branży kreatywnej możemy sobie pozwolić na znacznie więcej niż osoba, która chce pracować w administracji biurowej. W CV osoby aplikującej na stanowisko specjalisty public relations mile widziane są rozwiązania nieszablonowe, jak np. ciekawa grafika czy niestandardowy układ. Jeśli jednak staramy się o pracę w księgowości warto postawić na udowodnienie posiadanych umiejętności i kwalifikacji analitycznych, ponieważ inwencja twórcza nie jest aż tak ważna.

Złoty środek

Bez względu na formę, którą wybierzemy, prezentowane informacje powinny być przedstawione w czytelny sposób. Osiągniemy ten efekt poprzez zastosowanie wyraźnej, biznesowej czcionki, takiej jak: Arial, Tahoma czy Verdena, najlepiej czarnej na białym tle, oraz pogrubienia najważniejszych danych. Warto dodać do naszego życiorysu kolorowe elementy graficzne, ponieważ mogą one wyróżnić naszą ofertę spośród pozostałych. Należy jednak zachować w tym umiar, aby nie odwrócić uwagi od prezentowanych treści.

Nie bez znaczenia jest także format, w którym zapiszemy CV. Najlepszym wyborem jest plik PDF. Pozwoli to zabezpieczyć dokument przed możliwą zmianą formatowania przy wysyłaniu. Daje to nam gwarancję, że życiorys będzie wyglądał tak samo na wszystkich komputerach.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Obowiązkowym elementem profesjonalnego CV jest odpowiednio dobrane zdjęcie kandydata. Fotografia, którą umieścimy może działać na naszą korzyść, ale może nam również bardzo zaszkodzić. Podczas jej wyboru musimy pamiętać, że ma zrobić wrażenie na potencjalnym pracodawcy.

Jest to dobra okazja do zaprezentowania się jako ekspert w danej dziedzinie. Odpowiednio skrojony garnitur lub elegancka garsonka i delikatny makijaż mogą podpowiedzieć osobie prowadzącej rekrutację, że kandydat, którego życiorys właśnie przegląda nadaje się do pracy w danej firmie. Nie musi być to jednak zdjęcie z dowodu osobistego. Można pozwolić sobie na oryginalność, jeśli fotografia pasuje do stanowiska lub jest neutralna.

Niedopuszczalne jest zamieszczanie w CV zdjęć z wakacji np. w niekompletnym stroju czy z puszką piwa w ręku oraz z przysłoniętą twarzą tj. w czapce lub okularach przeciwsłonecznych. Musimy pamiętać także o jakości fotografii. Zdjęcie zrobione telefonem komórkowym nie będzie dobrym wyborem.

Jak napisać CV?

1. Przejrzysty podział

Na czytelność naszego życiorysu wpływa również odpowiedni podział prezentowanych informacji. Najczęściej praktykowanym, a zarazem najbardziej uniwersalnym sposobem jest ich segregacja wg kategorii: dane osobowe, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, szkolenia i kursy, umiejętności oraz zainteresowania. Nagłówki każdej części powinny być widoczne na pierwszy rzut oka. W tym celu można je pogrubić lub napisać większą czcionką. Ciekawym sposobem jest wyróżnienie ich za pomocą elementów graficznych, jednak nie sprawdzi się to w każdym przypadku.

2. Dane osobowe

Część dotycząca danych osobowych powinna zawierać: imię i nazwisko kandydata, adres do korespondencji, numer telefonu komórkowego, adres e-mail oraz datę urodzenia. Wbrew stosowanym praktykom, nie jest konieczne podawanie stanu cywilnego. Według prawa nie powinien on interesować pracodawcy.

Prawidłowe podanie danych kontaktowych jest bardzo ważne, ponieważ ewentualny błąd spowoduje, że osoba prowadząca rekrutację nie będzie mogła zaprosić cię na spotkanie kwalifikacyjne.

Ponad to warto zadbać o to, aby adres e-mail wykorzystywany podczas poszukiwania pracy miał oficjalne brzmienie. Najlepiej jeśli w jego pierwszej części znajduje się imię i nazwisko. Istotna jest również domena, na której zakładamy pocztę. Końcówka adresu „buziaczek.pl” nie będzie dodawać profesjonalizmu CV ani jego autorowi.

3. Wykształcenie i doświadczenie zawodowe

Zazwyczaj po danych osobowych powinny być umieszczone informacje na temat wykształcenia. Odstępstwem od tej reguły jest sytuacja, gdy kandydujemy na stanowisko nie związane z dotychczasową edukacją, za to mamy doświadczenie przydatne w danej dziedzinie. W takim przypadku warto napisać wcześniej o swojej karierze zawodowej.

Zarówno w części poświęconej wykształceniu, jak i dotyczącej ścieżki zawodowej należy zachować układ informacji od najbardziej aktualnych do najstarszych. Warto wymienić je w punktach, tak aby były przejrzyste i czytelne dla odbiorcy. Daty rozpoczęcia i zakończenia studiów, a także rozpoczęcia i zakończenia współpracy z danym przedsiębiorstwem powinny składać się z miesiąca i roku.

4. O czym pisać?

Opisując wykształcenie powinniśmy podać nazwę uczelni, kierunek i specjalność, a także tryb studiów. Można również umieścić informacje o ukończonej szkole średniej. Jest to dodatkowo uzasadnione jeśli zdobyliśmy w niej kwalifikacje zawodowe.

W przypadku informacji dotyczących doświadczenia możemy uwzględnić nie tylko zatrudnienie w przedsiębiorstwach, lecz także staże, wolontariat, praktyki studenckie, działalność w kołach naukowych czy stowarzyszeniach. W CV powinniśmy wypisać nazwy firm i organizacji oraz zajmowanych stanowisk. Dobrze jest także opisać krótko, najlepiej w punktach, zakres obowiązków.

Jeśli podczas dotychczasowej kariery odnieśliśmy jakiś sukces, który może być przydatny na stanowisku, o które się ubiegamy, warto się nim w tym miejscu pochwalić. Trzeba jednak postawić na konkretne informacje, może nią być np. wypracowany zysk sprzedaży czy przychodów. Jeśli zarządzaliśmy zespołem, warto napisać ilu pracowników wchodziło w jego skład. Ważne jest, aby pokazać nie tylko swoje osiągniecia w poprzedniej pracy, lecz także to co może zyskać na tym nowy pracodawca.

5. Szkolenia i kursy

Dodatkowym atutem dla potencjalnego pracodawcy mogą być również dodatkowe szkolenia. Warto o nich wspomnieć jeśli mają związek z pracą, o którą się ubiegamy, w przeciwnym wypadku jest to marnowanie miejsca w życiorysie. Powinniśmy napisać, kto przeprowadzał dany kurs, jego nazwę oraz czas trwania.

6. Umiejętności

Do chwalenia się umiejętnościami w CV trzeba podejść bardzo ostrożnie. Jeśli szukamy pracy jako protokolant bardzo przydatne będzie bezwzrokowe pisanie na klawiaturze, ale negocjacje sprzedażowe już znacznie mniej. Ubiegając się o stanowisko specjalisty możemy pominąć informację dotyczącą umiejętności obsługi sprzętu biurowego. Nie powinno się tu również wspominać o cechach charakteru. Miejsce na tego typu informacje znajdują się w liście motywacyjnym, a poza tym puste słowa nie robią wrażenia na pracodawcach.

Wśród umiejętności powinniśmy za to umieścić informację na temat znajomości języków obcych. Przy opisywaniu tych kompetencji należy być wyczerpująco szczegółowym, najlepiej podać stopień zaawansowania w mowie i piśmie. Warto pochwalić się również posiadanymi certyfikatami. W żadnym wypadku nie można podawać nieprawdziwych informacji, ponieważ nasze kłamstwo może bardzo szybko wyjść na jaw. Jeśli znajomość jakiegoś języka jest potrzebna na danym stanowisku to osoba prowadząca rekrutację na pewno sprawdzi ją podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Możemy w tym miejscu wypisać również obsługiwane programy komputerowe. Przy czym tak jak z poprzednimi kompetencjami powinniśmy skupić się jedynie na tym oprogramowaniu, które może przydać się w pracy. Dobrze jest podać nazwę aplikacji oraz stopień jej znajomości.

Dla potencjalnego pracodawcy ważną informacją może być również posiadanie przez kandydata prawa jazy. Tu wymieniamy odpowiednią kategorię i rok uzyskania uprawnień.

7. Zainteresowania w CV

Opisując swoje zainteresowania w CV warto skupić się na szczegółach. Jeśli naszą pasją jest kino, warto napisać, jaki gatunek czy jakiego reżysera najbardziej cenimy. Analogicznie należy postępować w pozostałych przypadkach np. z literaturą czy sportem. Dobrze jest, gdy zainteresowania mają związek z potencjalną pracą, ale nie jest to konieczne. Wielu pracodawców ceni pracowników, którzy mają hobby.

8. Nie zapomnij o formalnościach

W stopce CV należy umieścić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Można tu posłużyć się przykładową formułką: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych dla realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dn. 29.08.97 r. o ochronie danych osobowych, Dz. Ust Nr 133 poz. 883)”. Ostatnio coraz częściej zdarza się jednak, że pracodawca wymaga w ogłoszeniu klauzuli spersonalizowanej konkretnie pod jego firmę. W takim przypadku należy pamiętać o tym, aby dostosować się do jego oczekiwań, ponieważ w przeciwnym razie nasze podanie wyląduje w koszu na samym starcie.

Czego unikać w CV?

Ważnym elementem CV jest język, jakim został napisany. Powinien być on oficjalny. Należy także unikać żargonu zawodowego. Na naszą niekorzyść może również działać duża liczba skrótów, podkreśleń czy tabelek.

Największym błędem, jaki można popełnić podczas pisania życiorysu, jest bycie niestarannym. Przed wysłaniem powinniśmy kilkukrotnie sprawdzić CV pod kątem poprawności językowej. W tego rodzaju dokumentach nie mają prawa pojawić się błędy ortograficzne czy literówki. Ubiegając się o pracę, wymagającą kontaktów z klientami, takie potknięcia mogą nas zdyskwalifikować.

Nowoczesna Firma S.A. Grażyna Stefańska