Jak napisać CV, które przyciągnie wzrok potencjalnego pracodawcy?

Jak napisać CV, które przyciągnie wzrok potencjalnego pracodawcy? OPTIMA

Każdego dnia wysyłasz swoje CV i rzadko kiedy ktoś do ciebie oddzwania? Jest duże prawdopodobieństwo, że to sprawa twojego CV.

Statystki pokazują, że w zależności od prestiżu stanowiska, kandydaci otrzymują od 3 do 8 zaproszeń na spotkania rekrutacyjne na 50 wysłanych aplikacji. Wynik mało satysfakcjonujący. Powodem takiej sytuacji jest brak odpowiedniego dopasowania nadesłanego CV do oferty pracy lub niewyraźne podkreślenie swoich umiejętności i osiągnięć na tle innych aplikacji. Z tego artykułu dowiesz jak napisać CV, które zwróci uwagę potencjalnego pracodawcy.

Uniwersalność CV – to wada czy zaleta?

Jeśli twoje CV jest uniwersalne, to bardzo źle. To zrozumiałe, że szukając pracy w wielu różnych firmach, a czasem nawet branżach, wysyłana przez ciebie liczba CV jest hurtowa i trafia do wszystkich, a w efekcie do nikogo! Niestety, wysyłanie tego samego dokumenty aplikacyjnego do wszystkich potencjalnych pracodawców to olbrzymi błąd. Zacznij od zrobienia kilku wersji życiorysu, spersonalizuj je w pierwszym kroku według branży, a potem według stanowiska.

Dobrą praktyką, co prawda, wymagającą czasu, jest dopasowanie wypisanych przez siebie umiejętności oraz doświadczenia zawodowego pod wymagania, które zostały wyszczególnione w ogłoszeniu o pracę.

Wyszczególnione konkrety czy dużo uogólnień?

Ogólnikami takimi jak np. pozycjonowanie stron www, prowadzenie sklepu internetowego, fanpage’a czy sumiennością w swoim CV chwalą się wszyscy. Założę się, że 90 proc. kandydatów wysyłających swoją aplikację na stanowisko np. organizatora eventów wpisze w swoje doświadczenie umiejętność organizacji szkoleń, warsztatów i spotkań. Jednym słowem, nic ciekawego i interesującego. To raczej oczywiste, że aplikując na takie stanowisko, posiadasz takie doświadczenie. Zdecydowanie lepiej jest postawić na konkret i napisać, co dokładnie zostało przez Ciebie zorganizowane i dla jakiej ilości osób. Np. koordynowanie wszystkich czynności związanych z organizacją spotkania biznesowego o charakterze międzynarodowym dla 100 osób. W przypadku prowadzenia działań marketingowych np. w social media, warto podać budżety, w ramach których się pracowało i przede wszystkim osiągnięte zyski sprzedażowe, np. zwiększyłem sprzedaż o 30 proc.

Skuteczne CV zawsze zawiera konkretne dane i pokazuje korzyści dla pracodawcy.

Do wpisania konkretów, kosztem ogólników, może zachęcić cię to, że rekruterzy nie czytają całego CV, szukają wybranych przez siebie informacji, jeśli szybko ich nie znajdą, zamykają aplikacje.

Postaw na liczby i pisz w pierwszej osobie

Spójrz na swoje cv, czy poza datami i numerem telefonu znajdziesz tam jakieś inne cyfry? Zapewne nie, co też nie wpływa najlepiej na twoje Curriculum Vitae.

Liczby, procenty oraz konkretne dane bardzo przyciągają uwagę, co może wpłynąć pozytywnie na sposób rozpatrzenia aplikacji.

Ponadto warto pisać używając czasowników w 1. osobie liczby pojedynczej, czyli „prowadziłem/am” zamiast „prowadzenie”. Ten zabieg pozwoli ożywić twoje CV oraz sprawi, że będzie ono o wiele atrakcyjniejsze.

Podobne artykuły:

Kompetencje i osiągnięcia umieszczone w widocznym miejscu, a układ CV

Kwestia sporną jest sposób umieszczenia opisu kompetencji oraz osiągnięć. Przyglądając się podstawowej wersji CV na górze umieszczone jest zdjęcie, nr telefonu, adres, wykształcenie, trzy strony doświadczenia zawodowego, linijka o umiejętnościach i parę rzeczowników w zainteresowaniach. Standardowy rekruter spojrzy na zdjęcie, potem sprawdzi, czy nie jesteście sąsiadami, rzuci okiem na doświadczenie zawodowe, a kiedy przez nie przebrnie sprawdzi, czy aby na pewno i ty interesujesz się sportem, książkami czy może muzyką i teatrem. Kompetencje i osiągnięcia nie są w takim układzie widoczne. Polecam umieścić je z boku albo na początku wraz z opisem celów zawodowych.

Jak podają statystki, umieszczenie CV w koszu zajmuje rekruterom od 6 do 10 sekund. Zadbaj więc, by najważniejsze informacje, takie jak podsumowanie zawodowe czy osiągnięcia, były na samej górze.

Dobrą praktyką jest zamieszczenie pod zdjęciem opisu kilku swoich zalet i posiadanych kompetencji. A na końcu doświadczenie zawodowe. A co z zainteresowaniami? Warto postawić na coś oryginalnego i na to czym naprawdę się interesujemy.

Jeśli faktycznie lubisz filmy, jak 90 proc. aplikujących, to napisz jakiego reżysera lubisz najbardziej. Wyróżnij się!

Cele zawodowe

Dawniej w CV nie było takiego działu, natomiast teraz coraz częściej możemy przeczytać o celach zawodowych aplikujących.

Opisując swój cel musisz go konkretnie sprecyzować oraz odnieść się do planów na przyszłość, w perspektywie od 2 do 5 lat. Najważniejsze jest to, żeby cel pasował do stanowiska, na które aplikujesz.

To też część CV, którą warto wypełnić od serca, bez opcji „kopiuj – wklej”. Pracodawcy doceniają osoby, które wiedzą czego chcą i mają na siebie pomysł.

Podobne artykuły:

Tym razem i wygląd ma znaczenie

W książce ważna jest treść, a i owszem, ale jak już ją kupimy. Natomiast wcześniej w księgarni, często oceniamy po okładce. Podobnie jest z CV, jeśli zatem w naszej aplikacji znajduje się katalog czcionek i ich rozmiarów, to będziemy źle ocenieni.

Warto postawić na prostotę i estetykę. Zaleca się używanie prostych i standardowych styli, przede wszystkim w taki sposób, aby były one czytelne.

Zwróć uwagę także na wyjustowanie tekstu i układ strony – w końcu napisałeś, że umiejętnie posługujesz się narzędziem jakim jest Microsoft Word. CV nie powinno być dłuższe niż 2 – 3 strony. Staraj się w doświadczeniu zawodowym wypisywać rzeczy ważne z punktu widzenia przyszłego pracodawcy.

Ubiegając się o stanowisko handlowca, uwidocznij te zadania, które pomogły Ci zdobyć doświadczenie w tej dziedzinie.

Ważne jest też napisanie obok nazwy firmy, jaka to branża. Wielu pracodawców lubi zatrudniać pracowników, którzy z daną branża są już zaznajomieni.  Obecnie część rekrutacji prowadzonych jest przez firmy outsourcingowe, które nie zawsze znają otoczenie biznesowe swojego klienta.

Dobrze napisane CV to podstawa. Ten dokument to swoista reklama Ciebie, w której musisz „się sprzedać”. Zmień swoje Curriculum Vitae jeszcze dziś  i zaskocz swojego przyszłego pracodawcę.

OKTI Katarzyna Kryk