Jak słuchać empatycznie? Poznaj 5 prostych kroków

Jak słuchać empatycznie? Poznaj 5 prostych kroków © pressmaster - Fotolia.com

Jest taka skuteczna umiejętność zjednywania sobie ludzi... Powoduje, że stajemy się bardziej lubiani i akceptowani. Doskonale polepsza nasze relacje z innymi i pogłębia wszelkie związki. Tą umiejętnością jest aktywne słuchanie.

By się go nauczyć wystarczy kilka łatwych kroków.

 

Bądź przygotowany

Wbrew pozorom bycie dobrym słuchaczem nie jest łatwe. W codziennym życiu przeważnie nie zastanawiamy się nad tym jakimi rozmówcami jesteśmy. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie, choćby w przyjęciu odpowiedniej postawy ciała. Podczas rozmowy nie krzyżuj rąk, ponieważ jest to postawa obronna, która pokazuje, że jesteś zamknięty i niechętnie podejmujesz konwersację. Nie rób też zbyt gwałtownych ruchów, ponieważ możesz być odbierany jako osoba nerwowa, zestresowana, która nie potrafi wyrazić tego co myśli.

Dopasuj się do rozmówcy

Zwróć uwagę na ułożenie ciała osoby, z którą się komunikujesz: w jaki sposób stoi, siedzi, czy ma skrzyżowane nogi, ręce, czy jej ciało jest pochylone, w jakiej pozycji jest głowa. Kiedy już określisz te cechy - dopasuj się na zasadzie lustrzanego odbicia. Zwróć również uwagę na charakterystyczne gesty, którymi posługuje się twój rozmówca. Oczywiście ważne, żeby nie przesadzić i nie przerysować ich podczas dopasowywania. Gdy zrobisz to delikatnie - poczujesz większą więź między tobą a osobą, z którą prowadzisz dialog.

Nie przerywaj

Ciężko jest słuchać nie przerywając – zwłaszcza gdy nie zgadzamy się z rozmówcą, albo gdy po prostu mamy taki temperament. Jednak przerywając, wybijamy naszego rozmówcę z rytmu, a przez co trudniej mu później wrócić na właściwy tor myślenia i wypowiedzi. Warto zatem poczekać do końca opowieści i dopytać o to, co nas interesuje, bądź poprosić o powtórzenie nawet części zdania, by upewnić się, że dobrze zrozumieliśmy to, co rozmówca chciał nam powiedzieć. Dzięki temu komunikacja będzie kulturalna, a co najważniejsze – bardziej efektywna.

Skup się

Daj osobie, z którą prowadzisz dialog swoją niezakłóconą, pełną uwagę i skupienie. Ignoruj to, co dzieje się dookoła Was, blokuj dystraktory i hałas. Nie spoglądaj więc co chwilę na komórkę, nie rozglądaj się na boki,  nie baw się kluczami, nie oceniaj pochopnie i przed wysłuchaniem całej historii. Zamiast tego: utrzymuj kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą, zachęcaj go do kontynuowania, poprzez zadawanie dodatkowych pytań. Potakuj, gestykuluj, parafrazuj drugą osobę. To da jej świadomość bycia słuchaną.

Wczuj się w rolę

Empatia oznacza zdolność wczuwania się w niepowtarzalny świat rozmówcy, wcielania się w jego myśl i przeżycia. By poznać więc i zrozumieć osobę, z którą rozmawiamy należy wsłuchać się w jej słowa, gesty, spojrzenia czy zachowania. Patrz na problem rozmówcy nie ze swojej perspektywy, ale z punktu widzenia osoby mówiącej.

Czego NIE robić

W żadnym wypadku nie należy wykorzystywać pewnych metod:

  • dodawania otuchy („nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”),
  • psychologizowania („to na pewno dzieje się po coś”),
  • pocieszania („czas leczy rany”),
  • litowania się („to straszne…”),
  • pouczania („to zadziała na korzyść, jeśli zrobisz…”),
  • bagatelizowania sprawy („to nic wielkiego”),
  • wchodzenia w czyjeś uczucia („wiem, co czujesz”).

monsterpolska.pl Małgorzata Majewska