Jak stworzyć idealny profil na zawodowych portalach społecznościowych?

Jak stworzyć idealny profil na zawodowych portalach społecznościowych? londonrecovery.co.uk

Obecnie podstawową wizytówką specjalistów i menedżerów w Polsce oraz na świecie jest profesjonalny profil na zawodowych portalach społecznościowych. Jak sprawić by pierwsze wrażenie online było korzystne?

Gdzie chcemy być

Portali społecznościowych jest wiele, więc każdy ma szeroki wybór. Doświadczenia konsultantów HRK potwierdzone statystykami użytkowania, jasno wskazują, że zawodowo liczą się obecnie trzy portale:

  • LinkedIn – ok. 1,3 mln użytkowników w Polsce, ok 200 mln użytkowników na świecie;
  • GoldenLine.pl – ok. 1,7 mln użytkowników;
  • Twitter – ok. 2,5 mln użytkowników, ok. 200 mln użytkowników na świecie (Megapanel PBI/Gemius 2014/2015).

– Zaletą LinkedIn jest z pewnością międzynarodowość. Jeśli mamy zagranicznych klientów, pracujemy w globalnej firmie – obecność tutaj jest wręcz obowiązkowa. Z drugiej strony często używany w komunikacji język angielski bywa barierą dla części osób. Choć w ustawieniach portalu można wybrać opcję polskojęzyczną, to profile osób opisane w języku angielskim nie zostaną przetłumaczone. Dlatego, jeśli nasza praca nie obejmuje międzynarodowych kontaktów, bardziej wygodnym w użytkowaniu może okazać się polski GoldenLine.pl – radzi Monika Błaszczyk, menedżer HRK SSC/BPO.

Twittera warto zastosować jako portal uzupełniający – pozwalający w łatwy i szybki sposób zaprezentować swoje opinie o rzeczywistości biznesowej. Do popularnych portali społecznościowych należy również Facebook, Instagram, Pinterest, Google Plus. Zwyczajowo są traktowane w Polsce jako portale do aktywności prywatnych. Warto wtedy zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności, aby treści, zdjęcia przedstawiające nas w sferze domowej nie wpływały na profesjonalny wizerunek.

Podobne artykuły:

6 najważniejszych elementów profilu zawodowego

1. Zdjęcie

Zdjęcie na portalu zawodowym powinno mieć biznesowy charakter. Elegancki garnitur lub kostium, w przypadku kobiet dyskretny makijaż i subtelna biżuteria. Należy unikać tkanin wzorzystych i ostrych kolorów. Warto pamiętać, że obiektyw sprawia, że wszystkie elementy naszego wizerunku są wyostrzone, więc tym bardziej należy zachować umiar.

2. Nagłówek

Jest jedną z najważniejszych informacji na profilu. To właśnie ten opis pokazuje się w wynikach wyszukiwania i kluczowe jest, aby był odpowiednio sformułowany. W pierwszej kolejności powinno znaleźć się stanowisko i nazwa firmy. Można dodać również informację o członkostwie w organizacji branżowej czy oferowanym produkcie. W nagłówku warto zamieścić swój adres e-mail – ułatwi to zainteresowanym możliwość kontaktu.

3. Podsumowanie

W podsumowaniu można swobodnie przedstawić szersze informacje nt. celów zawodowych. I tutaj słowa kluczowe grają ważną rolę – dzięki odpowiedniemu sformułowaniu kontrahenci i rekruterzy z łatwością dotrą do takiego profilu.

4. Doświadczenie zawodowe

Miejsca zatrudnienia należy zaprezentować w kolejności chronologicznej. Z perspektywy rekruterów istotne jest, aby kolejne stanowiska opisać dokładnie – przedstawiając szczegółowy zakres obowiązków na danym stanowisku. Równolegle można dodać informację o piastowanej funkcji w organizacji branżowej czy fundacji.

5. Umiejętności, nagrody, publikacje i szkolenia

Warto zadbać o wymienienie umiejętności zawodowych. Dzięki temu partnerzy biznesowi i współpracownicy z łatwością mogą je poświadczyć, dając swoistego rodzaju referencje. Korzystne wizerunkowo jest zamieszczenie informacji o publikacjach eksperckich oraz odbytych szkoleniach.

Przygotowana zgodnie z powyższymi radami wizytówka zawodowa zapewni korzystne pierwsze wrażenie online. Jednak warto nie poprzestawać na tym i skorzystać z pozostałych możliwości oferowanych przez portale społecznościowe. Rozbudowana sieć kontaktów ułatwi nawiązywanie relacji biznesowych i będzie stanowić dobre źródło wiedzy o bieżących aktywnościach firm i pracowników z otoczenia. Publikacja postów, udział w dyskusjach grupowych pomoże w kształtowaniu swojego wizerunku i promocji usług czy oferowanych produktów.

Kogo chcemy znać?

Aby zmaksymalizować korzyści wynikające z aktywności na portalach społecznościowych warto zastanowić się, do kogo należy dotrzeć z informacjami i od kogo je czerpać. W swojej sieci kontaktów z pewnością warto mieć współpracowników, partnerów biznesowych, rekruterów. Warto też obserwować liderów opinii.

– Przydatne może okazać się zaproszenie nawet osób niekoniecznie poznanych osobiście. Mogą być źródłem informacji o obecnych tendencjach na rynku i dostarczać nowinek o tym, co obecnie dzieje się w branży. Nie krępujmy się także wysyłać prywatnych wiadomości do takich osób. Na przykład rekruterzy mogą pomóc w znalezieniu odpowiedniej pracy, ale też często po prostu doradzą w kwestiach zawodowych. Nie wysyłajmy jednak identycznych wiadomości do wszystkich. Szczególnie w przypadku osób, których nie znamy, warto dobrze umotywować zaproszenie lub odwołać się do sytuacji, w której mieliśmy okazję wspólnie uczestniczyć – np. konferencji – tłumaczy Agata Góra, konsultantka HRK SSC/BPO.

Kto może nas znać?

Portale oferują szereg zaawansowanych ustawień prywatności, mogący przyprawić o zawrót głowy. Do najważniejszych należy:

  • możliwość ograniczenia widoczności profilu (czy będzie dostępny dla wszystkich użytkowników internetu, dla użytkowników portalu, tylko dla osób z sieci kontaktów);
  • możliwość ograniczenia widoczności naszej aktywności (publiczne będą nasze posty czy opinie, ale nie aktywności w rodzaju uzupełnienia profilu, dołączenia do grupy czy dodania nowego kontaktu).

Mając profesjonalnie przygotowany profil, nie ma potrzeby zawężania ustawień prywatności. Otwartość profilu budzi zaufanie i pozytywne skojarzenia. Oczywiście, jeśli planuje się dyskretnie szukać pracy, zaproszenie kilkudziesięciu rekruterów jednego dnia może wzbudzić zdziwienie obecnego pracodawcy – wtedy warto w opcjach zaznaczyć, że nie chcemy, aby wszystkie aktywności były widoczne dla pozostałych.

Co chcemy pokazać?

Niektórym wystarcza posiadanie tylko wizytówki na portalu, natomiast od części zawodów oczekiwana jest aktywność i dzielenie się informacjami. Dotyczy to w szczególności wszelkich specjalizacji w ramach konsultingu, PR, employer brandingu. Decyzja należy do nas – jeśli zdecydujemy się na aktywność konieczne jest zadbanie o wartość merytoryczną prezentowanych informacji. Krótko mówiąc warto publikować tylko to, pod czym z całą pewnością moglibyśmy się podpisać. Unikać też należy wszelkiego rodzaju humorystycznych postów, które jednak mogą urazić określone grupy.

HRK S.A. Agnieszka Wójcik