Jak zmotywować się po urlopie, weekendzie lub innej przerwie w pracy?

Jak zmotywować się po urlopie, weekendzie lub innej przerwie w pracy? materiały PR

Po każdej przerwie trzeba w końcu wrócić do działania. A osoba zrelaksowana oprócz uczucia spokoju, odświeżenia i szczęścia czuje chęć pozostania w stanie dobrej zabawy. Jak radzić sobie z kryzysem motywacji?

Relaks jest najprostszą i najtańszą drogą do zdrowia i dobrego samopoczucie. Jest to najbardziej naturalna forma regeneracji sił. Zmniejsza się napięcie i poziom negatywnego stresu w życiu. Następuje odprężenie i rozluźnienie, a organizm powraca do stanu równowagi. Aby się zrelaksować trzeba umieć rozpoznać napięcie odczuwane w każdym mięśniu ciała, a następnie załagodzić je. W obecnych czasach, gdy jesteśmy bombardowani stresującymi bodźcami nie umiemy sami sobie pomóc. Dlatego na spotkaniach z psychoterapeutą lub na szkoleniach rozwijamy zdolność do świadomego wypoczynku. Większość ludzi relaksując się spędza czas z rodziną, przyjaciółmi, podróżując lub mniej skuteczniej oglądając telewizje.

Jednak po każdej przerwie trzeba wracać do działania. A osoba zrelaksowana oprócz uczucia spokoju, odświeżenia i szczęścia czuje chęć pozostania w stanie dobrej zabawy. I właśnie kryzysem motywacji spowodowanym chęcią kontynuacji relaksu dzisiaj się zajmiemy. Poniższe wskazówki mogą mieć też zastosowanie w kryzysie motywacji spowodowanej zbyt długim okresem intensywnej pracy. Jednak w takiej sytuacji przede wszystkim zachęcam do zaplanowania sobie przerwy, czasu wolnego. Dlatego, że higiena umysłu jest tak samo ważna jak codzienna kąpiel. Bez relaksu nasz układ nerwowy traci sprawność.

Daj sobie czas na aklimatyzację

Gdy wracamy do pracy po przerwie dajmy sobie czas na zaklimatyzowanie się. Rzucanie się na głęboką wodę może tylko spowodować kłopoty. Nasza zdolność koncentracji, logicznego myślenia i szybkiego działania może być lekko upośledzona w pierwszych dniach po urlopie. Na początku potraktujmy siebie jak dobrego przyjaciela, bądźmy dla siebie wyrozumiałymi szefami. Wykonujmy zadania w tempie najszybszym z możliwych. Nie wystawiajmy się na trudne zadania, negocjacje z ważnym klientem lub realizacje skomplikowanego projektu. Za każdy etap dobrze wykonanej pracy nagradzajmy sami siebie. Gdy popełnimy błędy dajmy sobie szansę na poprawę. Powiedzmy swojemu odbiciu w lustrze, że mamy prawo do błędu, szczególnie w tak trudnym czasie jak pierwsze dni po urlopie.

Praca po okresie ochronnym

Gdy już skończy się nasz okres ochronny i zaczniemy realizować trudne zadania nie zapominajmy o chwaleniu siebie samych. Po skończonym dniu pracy napiszmy sobie na kartce konkretną i opartą na faktach pozytywną informacje zwrotną. Komunikat ten możemy ponownie przeczytać rano następnego dnia, gdy rozpoczynamy nowy dzień pracy. Gdy wykonamy trudne zadania lub gdy zrobimy coś nieprzyjemnego, do czego musieliśmy się zmusić dajmy sobie nagrodę. Zróbmy coś, co sprawi nam przyjemność. Coś, co obiecaliśmy sobie, gdy motywowaliśmy się do zrealizowania pracy. Może to być kawa z przyjaciółką, zjedzenie ulubionej potrawy, gorąca kąpiel lub masaż wykonany przez odpowiednią osobę. To Ty określ na jaka nagrodę zasługujesz wykonując daną pracę. Bądź dla siebie wyrozumiałym.

Podobne artykuły:

Aby mieć lepszy nastrój i chęć do pracy napisz na kartkach post it parę ciepłych słów skierowanych do Was samych. Kartki te możecie poprzyczepiać w dowolnych miejscach. Odrobina egoizmu, samouwielbienia może nam wyjść na dobre. Informacje te będziesz znajdować w ciągu dnia zamiast kolejnych zadań do zrobienia. Zaś zadania do wykonania niech pozostaną w kalendarzu. Tam gdzie z dużą starannością, poprzedniego dnia ułożyłeś/łaś je w harmonogram działań.

Może już czas na zmiany?

Gdy obserwujesz stały, zmniejszony poziom efektywności działania zadaj sobie pytanie dlaczego robisz to co robisz. Po co zajmujesz się tym co robisz. Na każde z pytań starannie, wyczerpująco i pisemnie odpowiedz. Przeanalizuj odpowiedź i podejmij odpowiednie decyzje. Gdy pojawiają się chwile zwątpienia czytaj to co zapisałeś/łaś. A gdy to nie pomaga, potraktuj siebie jak najlepszego przyjaciela. Zadaj sobie pytania: „Co Ci nie odpowiada?”, „Co chcesz zmienić?”, „Jak to zamierzasz osiągnąć i jak w realizacji planów mogą Ci pomóc inni?”. Precyzyjnie określona droga dojścia do celu w podziale na etapy i osoby wspierające daje poczucie łatwości zadania. Możesz też sformułować 3 życzenia i ogłosić je światu. Każdy z nas ma prawo prosić, pamiętając że prośmy a będzie nam dane. Życie może nas zaskoczyć. Aczkolwiek nie mamy 100 proc. pewności, że wszystko o co poprosimy dostaniemy. Ponieważ każdy z naszego otoczenia ma prawo odmówić. Szczególnie wtedy, gdy realizacja prośby narusza poczucie komfortu drugiej osoby. Jednak zawsze warto spróbować.

Restart systemu nerwowego

Relaks zapewnia przywrócenie równowagi. Rozwija nas duchowo i intelektualnie. Osoby, które nie znajdują czasu na relaks narażają się na ryzyko silnych i nieodwracalnych problemów z własnym organizmem. W najlepszym wypadku brak wystarczającej regeneracji może spowodować opadnięcie z sił w najważniejszym momencie w życiu zawodowym. A gdy już zrestartujesz swój system nerwowy przetestuj narzędzia zaproponowane powyżej. Może któreś z nich podziała też w twoim przypadku. 

Perspective-szkolenia, PR, rekrutacja Blanka Zientek (Kaczanowska)