Jesteś sympatycznym człowiekiem, ALE...

Jesteś sympatycznym człowiekiem, ALE... Office Now/Flickr.com

Słowo "ALE" jest składnikiem wzorców perswazyjnych, którymi powinieneś się posługiwać, w negocjacjach, sprzedaży, motywacji oraz wielu sytuacjach, zarówno biznesowych, jak i prywatnych.

Na czym polega siła tego słowa?

"ALE" sprawia, że to, co znajduje się przed tym słowem, jest na poziomie świadomym kasowane.

Podam Ci teraz kilka przykładów tego mechanizmu. Posłuchaj następujących zdań:

  • "Jesteś dobrym pracownikiem, ale... (...)".
  • "Twój raport zrobił na mnie dobre wrażenie, ale... (...)".
  • "Twoja oferta jest atrakcyjna, ale... (...)".
  • "Jesteś sympatycznym człowiekiem, ale... (...)".

Czy zauważyłeś już, jak słowo "ALE" wpływa na Twój umysł? Co czujesz, kiedy mówię do Ciebie: "Jesteś sympatycznym człowiekiem, ale....". Czy to, że powiedziałem: "Jesteś sympatycznym człowiekiem" zapadło Ci w pamięć. Oczywiście, że nie. Stało się tak, ponieważ po oznajmieniu Ci, iż jesteś sympatycznym człowiekiem, użyłem słowa "ALE", które wykasowało, usunęło na poziomie nieświadomym wszystko to, co znajdowało się przed nim. Informacja została przyjęta na poziomie świadomym, ale wykasowana na poziomie nieświadomym. Jeżeli na poziomie nieświadomym usunęliśmy informację, oznacza to, że powstało tam miejsce, w którym możemy umieścić sugestie. Jednak - aby dana sugestia zadziałała - nie może ona pozostawać w związku przyczynowo–skutkowym z pierwszą częścią zdania, stojącą przed wyrazem "ALE".

Tak więc, chcąc umiejętnie wykorzystywać właściwości słowa "ALE" – Twoja wypowiedź musi być zgodna z następującym wzorcem:

  1. Potwierdzasz bieżącą rzeczywistość Klienta.
  2. Używasz słowa "ALE", aby wykasować na poziomie nieświadomym owe wcześniejsze potwierdzenie.
  3. Podajesz sugestię, która nie jest jednoznacznie powiązana z treścią zdania stojącego przed "ALE", czyli bieżącym doświadczeniem Twojego Klienta. Sugestia ma skierować myśli Twojego rozmówcy w innym, pożądanym przez Ciebie kierunku.

Odpowiednie użycie słowa "ALE" doskonale ułatwia przeciwdziałanie rozmaitym obiekcjom.

Instytut Perswazji Paweł Sowa

Dalej

x

0 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki