Każdy ma własną „mapę świata”

Każdy ma własną „mapę świata” alphaspirit - Fotolia

jeśli nauczysz się rozpoznawać mapę świata swojego Klienta i będziesz potrafił komunikować się zgodnie z założeniami owej mapy, wówczas będziesz odnosił niezwykłe sukcesy w dziedzinie komunikacji, dziedzinie skutecznej perswazji i wywierania wpływu.

Jestem pewien, że tak jak każdy człowiek — również Ty — niemal codziennie — bez względu na wykonywany zawód, miejsce pracy i wykształcenie, musisz stale przekonywać, negocjować, namawiać, dyskutować z innymi osobami po to, aby osiągnąć założony przez siebie cel. 

Aby stać się Ekspertem Perswazji, aby skutecznie wpływać na postawy i zachowania Twoich rozmówców, poza znajomością rozmaitych strategii i technik, musisz również przyjąć pewne niesamowicie ważne założenia. Założenia, które pozwolą Ci działać w sposób skuteczny i efektywny.

40 tysięcy bitów informacji w sekundę

W ciągu jednej sekundy poprzez nasze zmysły odbieramy około czterdzieści tysięcy bitów informacji. W sposób świadomy udaje nam się przetworzyć około 300-500 bitów.


Pozostała ilość czyli jakieś 39500 jest przetwarzanych przez nas na poziomie nieświadomym. Przy takiej masie docierających do naszych zmysłów informacji człowiek dokonuje na poziomie nieświadomym wielu uproszczeń, generalizacji, zniekształceń i pominięć. W innym przypadku nie bylibyśmy w stanie funkcjonować.

Na podstawie informacji, które przedostają się poprzez Twój własny filtr percepcyjny tworzysz w swoim umyśle neurologiczną mapę rzeczywistości. Każdy człowiek to robi. Sęk w tym, iż nasze filtry w postaci uproszczeń, generalizacji, zniekształceń i pominięć są zbudowane inaczej. Dlatego też Twoja mapa rzeczywistości nie jest jej dokładnym jej odzwierciedleniem. Tak jak mapa miasta nie jest tym miastem — jest jego pewnym uproszczonym przybliżeniem, kartograficznym odwzorowaniem w odpowiedniej skali.

Innymi słowy obserwując dane zdarzenie, zachowanie, osobę, rzecz, zawsze będziesz zwracał uwagę na nieco inne aspekty niż druga osoba. Stąd też słowa wypowiadane przez nas mają tylko pozornie to samo znaczenie. To co dla mnie znaczy np.: "pracochłonny" dla Ciebie może znaczyć zupełnie coś innego w sensie skali pracochłonności.

Inne spojrzenie na tę samą sprawę

Jest taka historia, którą wspaniale oddaje znaczenie zasady, iż "każdy z nas ma inną mapę świata".

Otóż producent obuwia wysłał dwóch regionalnych szefów sprzedaży do dwóch sąsiadujących ze sobą afrykańskich państw. Po kilku dniach jeden z handlowców przysyła telegram o następującej treści:

  • Totalna porażka, nie mamy tu czego szukać. Tu nikt nie chodzi w butach. Jutro wracam do kraju.

Natomiast drugi handlowiec znajdujący się w sąsiednim państwie, generalnie o identycznych warunkach klimatycznych, dzwoni do swojego szefa i mówi:

  • To wspaniale miejsce, nikt nie chodzi w butach. Wspaniały rynek zbytu. To istny raj dla nas.

Dwóch handlowców, dwie różne mentalne mapy, dwie różne, jakże odmienne decyzje biznesowe.

Pamiętaj! Każdy z nas ma inną mapę świata.

To co dla Ciebie znaczy "to jest opłacalne. Kup to!" dla drugiej osoby może oznaczać "on chce mnie naciągnąć".

Jeśli będziesz traktował drugą osobę w taki sposób jakby miała identyczną mapę jak Ty wówczas Twoja komunikacja, Twoja perswazja będzie nieskuteczna.

Ale jeśli nauczysz się rozpoznawać mapę świata swojego Klienta i będziesz potrafił komunikować się zgodnie z założeniami owej mapy (porzucając/zapominając niejako o swojej mapie świata) wówczas będziesz odnosił niezwykłe sukcesy w dziedzinie komunikacji, dziedzinie skutecznej perswazji i wywierania wpływu.

Instytut Perswazji Paweł Sowa

Dalej

x

0 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki