Naucz się zarządzać swoim czasem, a osiągniesz sukces

Naucz się zarządzać swoim czasem, a osiągniesz sukces sxc.hu

Każdy ma codziennie tyle samo czasu. Dla każdego doba ma 24 godziny, tydzień 168 godzin, a rok ma ich 8763. To od nas zależy w jaki sposób zagospodarujemy nasz czas i co zrobimy, aby poprawić jakość naszego życia.

Często słyszymy, że komuś brakuje czasu i że ma go za mało. Prawda jest taka, że każdy z nas ma go tyle samo i od każdego z nas zależy, jak wykorzysta każdą chwilę. Problem tkwi w złym zarządzaniu czasem, trwonieniu go na szereg niepotrzebnych i błahych spraw, które oddalają nas od celu.

Jeśli problem z brakiem czasu jest czymś, co stale frustruje, a zapanowanie nad codziennymi zadaniami nieustannie sprawia problem, warto przeanalizować swój dzień pracy i poznać metody i sposoby, które ułatwią codzienne zarządzanie czasem.

Wyznaczanie celów

Wiele osób codziennie ciężko pracuje, nie mając jasno określonych celów. Codzienność ich męczy, czasami frustruje, bo nie wiedzą dokąd zmierzają, jakby brali udział w wyścigu bez mety. To błąd, najważniejszą sprawą jest wyznaczenie sobie głównych celów i uświadomienie, po co podejmujemy dany wysiłek.

Sprawne zarządzanie czasem wymaga planowania, dobrej organizacji i wdrażania kolejnych działań i pomysłów, w taki sposób, aby prowadziły one do realizacji założeń. Najpierw należy dokładnie przeanalizować swoją sytuację, a potem w jak najbardziej precyzyjny i jasny sposób określić cele, do jakich dążymy. Nie musimy się ograniczać, możemy na takiej liście zapisać wiele naszych pragnień, dopuścić „do głosu” swoją wyobraźnię, równocześnie pamiętając o tym, aby cele były realne i się wzajemnie nie wykluczały.

Należy także wyznaczyć sobie główny, najważniejszy cel, który na danym etapie życia jest najważniejszy i który „pociągnie” za sobą realizację innych.

Dobrze jest zapisywać wszelkie postanowienia i mieć zawsze taką listę pod ręką, chociażby po to, aby nie tracić z oczu własnych celów, pamiętać o nich zawsze, zwłaszcza gdy nadejdzie kryzys, abyśmy mogli sobie przypomnieć, po co się poświęcamy i do czego nas to ma doprowadzić.

Planowanie działań

Osoby, które odnoszą największe sukcesy, są dobrze zorganizowane, konsekwentne i nie szczędzą czasu na przygotowanie dobrego planu działań. Gdy już go stworzą, często do niego wracają, analizując go i udoskonalając.

Gdy już określiliśmy swoje cele, należy przejść do sporządzenia planu działań, w którym będziemy notować wszystkie czynności, które przybliżą nas do realizacji założeń. Najlepiej sporządzić listę wszystkich, nawet najdrobniejszych zadań i spraw, aby nic ważnego nie umknęło.

Ustalanie priorytetów

Jeśli jesteśmy już pewni, że o niczym nie zapomnieliśmy, trzeba przeanalizować tę listę i ustalić, co z zaplanowanych zamierzeń jest najważniejsze i musi zostać wykonane w pierwszej kolejności, a jakie sprawy mogą poczekać. Układanie kolejności zadań i priorytetyzowanie spraw jest jedną z najważniejszych umiejętności. Pomocne może być tutaj wprowadzenie na liście zadań oznaczeń literowych A, B, C, gdzie A określimy sprawy najpilniejsze i palące, B – sprawy bardzo ważne, a C – to sprawy, które dobrze byłoby danego dnia załatwić, ale nie są tak ważne jak te oznaczone A i B. W celu lepszej organizacji pracy i ustalenia priorytetów do spraw oznaczonych A, B, C, można dopisać sobie numery, aby określić precyzyjnie, które zadanie z kategorii A jest do zrobienia w pierwszej kolejności (wtedy należy dopisać do litery A, cyfrę 1), a potem do kolejnych zadań dopisać kolejne cyfry.

Tak sporządzony plan, ze zdefiniowanymi priorytetami jest bardzo pomocnym narzędziem w codziennych działaniach i warto poświęcić kilka minut cennego czasu, aby go przygotować.

Podobne artykuły:

Motywuj się i działaj!

Często spotykam się z opiniami, że wiele osób świetnie radzi sobie z planowaniem, tworzy doskonałe harmonogramy i snuje plany, ale gdy przychodzi do działania, pojawiają się problemy. W tym wypadku bardzo ważna jest motywacja i umiejętność wcielania pomysłów w życie.

Jeśli rozpoczęcie działań jest naszą słabą stroną warto posiłkować się technikami mającymi na celu zmotywowanie do pracy. Są to na przykład: wizualizacja celu, czyli wyobrażenie sobie co będziemy czuć, gdy skończymy daną czynność bądź jaka nagroda nas czeka na końcu. Inną metodą jest przypomnienie sobie jak się czuliśmy, gdy skończyliśmy wykonywanie jakiejś trudnej czynności, gdy czuliśmy satysfakcję lub rozpierała nas duma.

Platon mawiał, że „najważniejszym i największym triumfem człowieka jest zwycięstwo nad samym sobą”, pracowanie nad samodyscypliną przynosi owoce i prowadzi do sukcesu na co dzień.

Sprawdzanie efektów i wyciąganie wniosków

Nie ma uniwersalnych, jednoznacznych odpowiedzi na wszystkie pytania, wciąż coś się dzieje, zmienia się nasz charakter i sytuacje, w których się znajdujemy. Nigdy też nie przyswoimy całej wiedzy, wciąż się uczymy i poznajemy nowe rzeczy. Dlatego bardzo ważne jest samodoskonalenie i stała praca nad sobą oraz ćwiczenie dyscypliny, dzięki której będziemy osiągać kolejne, postawione sobie cele.

Gdy stawiamy sobie za cel zapanowanie nad własnym czasem i zaczynamy wdrażać kolejne rozwiązania, które mają w tym pomóc, należy pamiętać o chwilach refleksji i analizy, aby zaobserwować, jakie rozwiązania sprawdzają się w naszym przypadku i co faktycznie nam pomaga. Każdy jest inny, prowadzi własny tryb życia i ma swoje przyzwyczajenia – warto spróbować różnych rozwiązań, by finalnie wybrać takie, które najlepiej nam odpowiadają.

Umiejętna analiza i wyciąganie wniosków, które prowadzą do korygowania codziennych przyzwyczajeń i samodoskonalenia, pomagają w coraz lepszym planowaniu i dążeniu do osiągania coraz lepszych rezultatów.

Narzędzia ułatwiające zarządzanie czasem

Kalendarz – dla miłośników tradycyjnych rozwiązań. Moim zdaniem nie ma lepszego narzędzia niż ładny, papierowy kalendarz. Przymiotnik ładny nie jest tu bez znaczenia, z takiego kalendarza przyjemniej się korzysta i chcę się go dźwigać w torebce. Ja osobiście jestem fanką moleskinów, w których codziennie rano zapisuję własną „to do” listę, uzupełniając ją o kolejne oznaczenia priorytetów do wykonania danego dnia.

Konto Google – wszyscy, dla których konto Google to tylko skrzynka e-mailowa, powinni czym prędzej się zalogować i odkryć wiele innych opcji, pomagających w organizacji pracy. Poza Gmailem, warto skorzystać z: kalendarza, który można synchronizować z wieloma aplikacjami, co jest bardzo poręczne i wygodne czy dokumentów – to miejsce, w którym można zapisywać swoje pliki i dokumenty, które będą dostępne z każdego komputera i urządzenia.

Aplikacje:

  • Pocket – służy do przechowywania interesujących linków, stron i artykułów, przydaje zwłaszcza tym się osobom, które często znajdują ciekawe treści w internecie, ale nie mają czasu zapoznać się z nimi od ręki
  • Evernote – to aplikacja dostępna na komputer i urządzenia mobilne, która aktualizuje się po podłączeniu do internetu. Znam kilka osób, dla których jest to jedna z pierwszych rzeczy, jakie robią rano. Jest to miejsce, w którym można przechowywać wszystko, zdjęcia, nagrania audio, wideo, notatki, a wszystko to można łatwo skatalogować. Poręczna wyszukiwarka ułatwia szybkie odszukanie potrzebnych rzeczy.
  • Rescure Time – to swoisty „strażnik” naszego czasu, który przyda się wszystkim tym, którzy tracą czas surfując w internecie, czy przeglądając social media. Aplikacja analizuje czas spędzony w internecie, na konkretnych stronach, dostarczając użytkownikowi informację na temat jego efektywności. Istnieje możliwość ustawienia powiadomień, gdy za dużo czasu spędzamy na jakiś stronach oraz całkowitego ich zablokowania.

to do PR Elżbieta Górecka