NLP w zarządzaniu i komunikacji

NLP w zarządzaniu i komunikacji Image courtesy of KROMKRATHOG/FreeDigitalPhotos.net

Neuro Lingwistyczne Programowanie pomaga menedżerom zrozumieć siebie i swoich pracowników, lepiej się z nimi komunikować.

Czym jest NLP?

Na początek rozszyfrujmy skrót Neuro Lingwistyczne Programowanie.
Neuro – związane jest z faktem, że wszystkie nasze zachowania wypływają z neurologicznych procesów. Odbieramy otaczający nas świat za pomocą 5 zmysłów: wzroku, słuchu, smaku, węchu, dotyku (ruchu). Na podstawie pobieranych w ten sposób informacji nadajemy im sens i podejmujemy jakieś działania.
Część „lingwistyczne” związana jest z komunikowaniem się między ludźmi przy pomocy języka.
Programowanie kojarzy nam się często z informatyką. Czy oznacza to, że jesteśmy jakoś zaprogramowani? Oznacza to ni mniej ni więcej tylko fakt, że nasze zachowania organizujemy w określonej strategie. Badanie strategii ludzi odnoszących sukcesy zapoczątkowało nurt NLP.

Krótka historia NLP

Zamierzeniem prekursorów NLP nie było stworzenie nowej teorii. Teoria NLP zrodziła się na bazie współpracy dwóch, ciekawych świata ludzi:Richarda Bandlera i Johna Grindlera, którzy spotkali się w 1972 roku w Stanach Zjednoczonych. John Grindler był wówczas docentem lingwistyki University of Santa Cruz. Richard Bandler był studentem tejże uczelni. Obaj zajęli się badaniem strategii działania 3 terapeutów: Fritza Perlsa, Virginii Satir oraz Miltona Ericssona. Prekursorzy NLP próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie: "Co czyni działania tych terapeutów skutecznymi?" Odkryli, że zarówno Fritz Perls (zapoczątkował terapię Gestalt), Virginia Satir ( terapeutka rodzinna) jak i Milton Ericsson (światowej sławy hipnoterapeuta) stosowali w swojej pracy podobne reguły postępowania.

Podobne artykuły:



Na podstawie swoich badań Bandler i Grindler stworzyli model, który może być stosowany do zwiększenia umiejętności komunikacji, zmiany osobowej i przyspieszonego uczenia się.Wszystkie te umiejętności są potrzebne we współczesnym biznesie. Dlatego modele NLP są w tej chwili z powodzeniem wykorzystywane przez wielu menedżerów na całym świecie. Uczestnikami kursów NLP są w dużej mierze menedżerowie średniego i wyższego szczebla, pragnący poprawić komunikację z pracownikami, dążący do stworzenia zmotywowanego zespołu , który potrafi skutecznie pracować w oparciu o własne zasoby.

Założenia NLP, sprzyjające efektywnej komunikacji

NLP pomaga menedżerom zrozumieć siebie i swoich pracowników, lepiej się z nimi komunikować.
Istnieją pewne kluczowe założenia teorii neuro lingwistycznego programowania, które wspierają rozwój menedżera. Odnoszą się do interakcji między ludźmi, poprawienia relacji, zmiany strategii własnych działań oraz wpływu na innych ludzi. Jednym z nich jest: "Znaczeniem komunikacji jest odpowiedź, jaką uzyskujesz". Dla menedżera oznacza to wzięcie odpowiedzialności za swoją część komunikacyjnej pętli w kontakcie z pracownikiem. Jeśli jako menedżerowie nie jesteśmy zadowoleni z komunikacji z pracownikiem, warto się zastanowić, co można zmienić przede wszystkim w naszym sposobie komunikowania. Być może potrzebne jest większe dostosowanie się, dostrojenie do pracownika, aby możliwe było poprowadzenie go w określonym celu. Aby to osiągnąć trzeba nauczyć się nawiązywania i utrzymywania kontaktu z pracownikiem.

Meritum Consulting Beata Stępniak - Furkałowska

Dalej

x

0 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki