Owoce i warzywa „narzędziem” w rękach HR-owców?

Owoce i warzywa „narzędziem” w rękach HR-owców? mossholder - sxc.hu

HR a żywienie w miejscu pracy – te dwa na pozór zupełnie różne światy, dziś za sprawą coraz popularniejszych nurtów wellbeing czy employer branding, mają ze sobą więcej wspólnego niż nam się wydaje

Zapotrzebowanie na kalorie a efektywność zespołu

Osłabiona koncentracja, mniejsza efektywność pracy, brak motywacji - okazuje się, że te symptomy odczuwa w miejscu pracy już 40% pracowników*! Problem jest realny i stanowi wyzwanie dla działów personalnych i pracodawców, zarówno dużych jak i mniejszych firm. Inspiracji, jak poprawić tę sytuację, jest wiele. Jednym z prostych i skutecznych rozwiązań jest dostarczenie pracownikom produktów, które mogą pobudzać ich organizm do działania i trwale poprawić jego funkcjonowanie.

Najczęściej wybierane - kawa, napoje energetyzujące i słodkie przekąski - dostarczają przede wszystkim kofeiny i cukrów prostych. Ich działanie jest bardzo krótkotrwałe, a jednocześnie wręcz zmusza organizm do wysiłku ponad siły. Spadek energii powinien być sygnałem, że czas uzupełnić kluczowe dla organizmu składniki odżywcze! Niewiele osób wie, że aby utrzymać zaangażowanie, witalność i kreatywność w pracy powinniśmy zjadać aż 50% dziennego zapotrzebowania na kalorie! Rodzi się pytanie, po jakie produkty warto sięgać w miejscu pracy? Najlepiej po pełnowartościowe przekąski, w tym owoce i warzywa.

Owoce i warzywa w organizmie pracownika

Jedzenie owoców i warzyw niesie ze sobą wiele korzyści – wydaje się, że niewiele osób ma co do tego wątpliwości. W praktyce bywa jednak różnie, a przecież sięgając po owoce dostarczamy do organizmu mnóstwo witamin i przeciwutleniaczy!

Przeciwutleniacze, a wśród nich witamina C i E (jedne z najlepiej poznanych antyoksydantów) stanowią ochronę naszego organizmu – same nie budują tkanek, ale regulują nasze funkcjonowanie.

Ich zadaniem jest ochrona przed „wolnymi rodnikami”, które przyspieszają również procesy starzenia. Wolne rodniki występują w każdym żywym organizmie. Mają bardzo wysoką aktywność chemiczną – utleniają każdy związek, z którym mają kontakt. W ten sposób mogą działać niszcząco na nasze białka, błony komórkowe, a nawet DNA! Jeżeli zjadamy odpowiednią ilość warzyw i owoców, nie stanowią dla nas zagrożenia. Dlaczego? Zamiast łączyć się ze składnikami budującymi nasz organizm, łączą się z krążącymi w tkankach przeciwutleniaczami!

W ten sposób, odpowiednio dobrana żywność może sprawić, że negatywne procesy zostają spowolnione! Jest to dla nas naturalna profilaktyka przeciwstarzeniowa, czyli codzienna terapia anti-ageing. Składniki te są również kluczowe dla naszego mózgu – a przecież to właśnie mózg decyduje o tym, czy damy radę pracować dłużej i efektywniej, czy jednak lepiej zwolnić obroty i oszczędzić cenne składniki na później.

Zdrowe nawyki przy biurku

Korzyści z włączenia do codziennej diety warzyw i owoców jest wiele. Te, dotyczące motywacji, energii, pracy mózgu – szczególnie przemawiają za dostarczaniem zdrowych przekąsek do biura, np. jako benefit pracowniczy. Coraz więcej managerów HR i pracodawców idzie również o krok dalej, rozpoczynając projekty i programy edukacyjne dotyczące prawidłowego odżywiania w miejscu pracy.

Warto przypomnieć raz jeszcze - warzywa i owoce w pracy poprawiają nawodnienie, dostarczają niezbędnych witamin i składników mineralnych oraz błonnika, a także ważnych substancji bioaktywnych. Zapewnienie dostępu do tych produktów pracownikom wydaje się więc być doskonałym rozwiązaniem, które przełoży się także na jakość ich pracy, a przy okazji pozwoli na budowanie marki odpowiedzialnego pracodawcy.

*Źródło statystyk: Selected aspects of absence at work and work-related health problems in Polish enterprises, M. Pęciłło, The International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, 2015

Źródło: EdukacjaŻywieniona.PL we współpracy z Take a Fruit – owoce do biura

KnowledgeHub Magdalena Osial-Tyszkiewicz

Dalej

x

0 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki