Poradnik: Jak zarządzać stresem?

Poradnik: Jak zarządzać stresem? materiał PR

Wielu ludzi żyje w ciągłym napięciu. Powodów jest sporo – wyczerpująca praca, kłopoty ze zdrowiem, finansami, burzliwe relacje z innymi ludźmi. Raczej trudno uniknąć stresu w codziennym życiu, zwłaszcza jeśli funkcjonujemy na wysokich obrotach.

Warto więc nauczyć się nim zarządzać, gdyż jego nadmiar prowadzi do kłopotów.

Każdy z nas ma do czynienia ze stresem w codziennym życiu, i to od najmłodszych lat. Wystarczy sobie przypomnieć pierwszą wizytę u dentysty albo pierwszy dzień w szkole. Z biegiem czasu życie dostarcza nam nowych stresogennych sytuacji – jak choćby życie miłosne, towarzyskie, problemy ze zdrowiem, pieniędzmi, studia, praca zawodowa. Warto więc jak najszybciej zacząć pracować nad tym, by stres nie przysparzał nam siwych włosów. To zresztą najmniejsze zmartwienie – brak odporności na stres może prowadzić do nerwicy, depresji, bezsenności, problemów z koncentracją, alkoholizmu czy narkomani.

Ciągły stres może mieć więc poważne konsekwencje dla naszego organizmu, dlatego warto, a nawet trzeba wiedzieć, jak nad nim panować. Możliwości jest kilka. Na przykład kupić dobrą, sprawdzoną książkę na temat walki ze stresem. Dobre recenzje zbiera choćby tytuł „W pułapce myśli. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem” (Steven C. Hayes, Spencer Smith). Inny ciekawy poradnik to „Zarządzanie stresem, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach” Mike Claytona. W księgarniach znajdziemy sporo pozycji poświęconych tematowi.

W ostatnim czasie popularne są też szkolenia, na których trenerzy uczą jak zarządzać stresem.Na takich zajęciach dowiemy się jakie są źródła stresu w naszym życiu, jak postępować w trudnych sytuacjach, jak wykorzystywać metody i techniki zarządzania stresem zarówno w życiu codziennym jak i zawodowym.

Przykładowe tematy szkolenia antystresowego wyglądają następująco:

  • Pojęcie "stresu" - dobre i negatywne konsekwencje jego występowania.
  • Autodiagnoza i metody kontroli stresu.
  • Źródła stresu – fizjologiczne i psychologiczne przejawy reakcji stresowej.
  • Objawy stresu – ciało, psychika, zachowanie.
  • Metody radzenia sobie ze stresem.
  • Techniki relaksacyjne.
  • Dbanie o zdrowie, kondycję fizyczną, sposób odżywiania.
  • Stres kontra motywacja.
  • Automotywacja - jak zmotywować się do działania. Techniki i narzędzia automotywacji.
  • Jak wyznaczać sobie cele i je realizować.
  • Jak zorganizować przyjazne środowisko pracy?

Każdy, kto zdecyduje się na udział w szkoleniu powinien pamiętać, że i tak najważniejsze jest podejście do życia. Przede wszystkim nie ma co tłamsić problemów. Lepiej porozmawiać o nich z zaufaną osobą. Wyrzucenie z siebie tego co nam leży na sercu jest naprawdę dobrym pomysłem. Co równie istotne - „w zdrowym ciele zdrowy duch”. Regularny wysiłek fizyczny wpływa w równej mierze na kondycję fizyczną jak i psychiczną. Zresztą, kto po wyczerpującym treningu ma jeszcze czas na stresowanie się? Lepiej odpocząć, a właściwa regeneracja, relaks to równie ważny element zarządzania stresem.

Jeśli mimo powyższych wskazówek nie udało nam się rozwiązać problemów ze stresem, to nie ma innego wyjścia jak wizyta u specjalisty. Nie ma co z tym zwlekać, bo w tym przypadku czas wcale nie działa na naszą korzyść.



Artykuł został przygotowany przez blog www.poradniki24h.pl specjalizujący się w dostarczaniu porad i ciekawostek z różnych branż

poradniki24h.pl