Posprzątaj w swojej głowie

Posprzątaj w swojej głowie Marina Montoya/Flickr.com

Już od dłuższego czasu planujesz, że będziesz ćwiczył jogę, chodził do teatru, prowadził blog, że będziesz na bieżąco spisywał przemyślenia dotyczące prowadzonych przez Ciebie projektów, aby przebiegały sprawniej i zakończyły się sukcesem.

A w końcu, że uda Ci się zabrać do stworzenia opowiadania, na które masz świetny pomysł. To wszystko pomoże Ci w karierze, w rozwoju i da wspaniałą satysfakcję. Jak Ci idzie? Aha, jeszcze nie zacząłeś. Nie szkodzi.

Nastaw się na potraktowanie swoich „mniej istotnych” planów (uważam, że tak do nich podchodzisz, bo jeszcze się za nie nie zabrałeś) na równi z innymi sprawami,które mają u Ciebie wysoki priorytet. To dlatego, że często wdrożenie zadań, które teoretycznie nie wnoszą nic do naszego życia zawodowego (czy prywatnego), np. blog czy systematyczne chodzenie do teatru, pozwala na dodatkowy rozwój, poszerzenie horyzontów myślowych, wypracowanie systematyki działania, poszerzenie grona potencjalnych klientów, zaprezentowanie siebie czy swojej firmy w określonym świetle, oszczędność czasu (np. w przypadku gromadzenia spostrzeżeń dotyczących prowadzonych przez nas projektów – możemy dzięki temu na bieżąco reagować i korzystając z bieżących notatek pchać proces do przodu, nawet nie mając w danej chwili weny)– to są korzyści, które finalnie ułatwiają i napędzają pracę, promują nasze działania, rozwijają nas (w tych czasach ciągły rozwój na różnych poziomach to podstawa!), przynoszą nam zadowolenie a więc dają energię i zapobiegają wypaleniu.

Moja propozycja

Aby niezrealizowane plany nie spędzały Ci snu z powiek, nie zaprzątały myśli w najmniej do tego dobrym momencie i nie wpędzały w poczucie winy, że ich nie urzeczywistniasz, wyjmij je z głowy i spisz w jednym miejscu np. w notesie lub dokumencie komputerowym. Dopisuj tam nowe pomysły.Gdy będziesz miał chwilę czasu wróć do tej listy i poświęć 1 godzinę na poniższe czynności.

Zastanów się nad każdą pozycją z Twojej listy.

  • W jakim celu chcesz każdą z nich zrealizować?
  • Jakie korzyści przyniesie Ci to w każdym z przypadków?
  • Co jest mi potrzebne, by to zrealizować?
  • Kolejne kroki realizacji (wraz z określeniem czasu, który na to chcesz przeznaczyć).
  • Założenia.

Na przykład pisanie bloga.  Rozpoczęcie procesu ok. 1 godz. Systematyczne realizowanie ok. 1 godz.tygodniowo.

  • Cel – zbudowanie w Internecie wizerunku eksperta.
  • Korzyści – zaistnienie w Internecie, ukazanie swojej osoby w określonym świetle, budowanie mojej wiarygodności – pamiętaj, że sama satysfakcja, to także korzyść.
  • Potrzebne jest – layout, tytuł, opcjonalnie domena.
  • Kolejne kroki – określić zakres tematyczny (i co tamnie powinno się znaleźć), wymyślić nazwę, wybrać layout, zarejestrować iuruchomić bloga, stworzyć pierwszy wpis mówiący o tym co to za blog, kto go prowadzi i po co (czyli to, co już ustaliłeś wcześniej) – 1 godz.
  • Założenia – nowy wpis będzie się pojawiał raz na tydzień w środę, na stworzenie go przeznaczam max 1 godzinę, notatki i pomysły zbieram przez cały tydzień i spisuję jednym miejscu (bądź nagrywam na dyktafon).

A teraz ustaw pozycje z listy według korzyści od tej, która przyniesie Ci najwięcej korzyści do tej, która przyniesie Ci najmniej korzyści. Może okaże się, że którąś chcesz wykreślić – zrób to.

Przeanalizuj pozycje, które przyniosą Ci najwięcej korzyści także pod kątem czasu, który musisz poświęcić na ich rozpoczęcie i realizowanie.

Na początek wybierz jedną pozycję według zasady „najwięcej korzyści przy niewielkim nakładzie czasu”. Wpisz kolejne kroki jej realizacji do Twojego codziennego kalendarza. Od teraz jest to zwykła pozycja Twojego tygodnia/miesiąca pracy.

Po pewnym czasie wróć do listy, wykreśl zrealizowaną pozycję i wybierz kolejną.

Jeśli skończyłeś czytać ten artykuł, to właśnie zrobiłeś pierwszy krok w realizacji swoich planów. Wiesz już jak – teraz działaj!

Marzena Maria Kibil