Praca całą noc niszczy twój mózg!

Praca całą noc niszczy twój mózg! sxc.hu

Poświęcanie snu dla zwiększenia produktywności to zły pomysł. Oprócz rujnowania równowagi między pracą i życiem osobistym, brak snu niszczy zdrowie.

Na to wskazują badania opublikowane w szwedzkim periodyku Journal Sleep.

W jaki sposób niedobór snu niszczy mózg

Naukowcy zbadali poziom białek u 15 zdrowych, młodych mężczyzn, na których badano sen. Przy pierwszej próbie, badani spali 8 godzin, cały czas monitorowani w laboratorium. Drugie badanie polegało na monitorowaniu ich zachowania podczas totalnego braku snu. Czyli cała noc aktywności, tyle że bez stresu.

Ich zadaniem nie było przygotowywanie zaległych projektów, ani tworzenie planów marketingowych. Mogli czytać, oglądać filmy lub grać w gry planszowe.

Cała noc pracy zaowocowała skokiem 20-procentowym skokiem zawartości białek we krwi, które zazwyczaj pojawiają się po uszkodzeniach mózgu.

– Zwiększenie ilości tych białek świadczy o uszkodzeniach neuronów – mówi Christian Benedict, profesor neurobiologii na uniwersytecie w Uppsali.

Jak dobrze spać

Wniosek jest prosty – należy możliwie najwięcej spać. Jest to jednak znacznie prostsze do zaplanowania niż do wykonania. Aby przespać około 8 godzin, należy:

  • Zapisać wszystkie myśli, które się przypominają i których nie można zapomnieć – Najważniejszy jest notatnik obok łóżka. Jeśli nie możesz zasnąć z powodu nadmiaru dobrych pomysłów, które bombardują twoją głowę, zapisz je. I pisz tak długo, aż nic więcej nie będzie zaprzątać twoich myśli. Co ciekawe, działa także w odniesieniu do głupich pomysłów i natrętnych myśli.
  • Zostaw telefon w innym pokoju – wyrzucenie telefonu poza zasięg pozwala uniknąć pokusy śledzenia wiadomości i odpowiadania na nie. Najlepiej jest go ładować w innym pokoju. Niektórzy też wyłączają telefon na noc, co stanowi dodatkową barierę przed sprawdzeniem, czy akurat nie przyszła „wyjątkowo wazna i pilna wiadomość”.
  • Stopniowo się wyciszaj – biznes i sen to dwie różne bajki. Mózg nie przestawi się natychmiast z jednej w drugą. Dlatego trzeba wyciszenia – powoli wygaszaj światła, rozmawiaj z rodziną i czytaj. Odstaw elektroniczne gadżety.

Opracowano na podstawie inc.com

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek