Praca zmianowa i zdrowy sen - czy da się je pogodzić?

Praca zmianowa i zdrowy sen - czy da się je pogodzić? gowork

Niezależnie od firmy i rodzaju pracy wielu pracowników narzeka na poranne wstawanie, a dźwięk budzika przyprawia ich o ciarki. Należysz do tej grupy? Zobacz, jak zadbać o zdrowy sen!

Czy naturę da się oszukać?


Niestety, nie do końca, jednak istnieją pewne sposoby, by nieco ją przechytrzyć. Większość poradników zakłada niestety, że czytająca ją osoba prowadzi regularny tryb życia. Dlatego ich autorzy zalecają wprowadzenie stałych godzin snu. To rzeczywiście przynosi bardzo dobre efekty, jednak nie każdy może sobie na to pozwolić. Również zmagasz się z tym problemem? W takiej sytuacji powinieneś trzymać się kilku ważnych reguł.

Nocne posiłki


Osoby pracujące na nocne zmiany znacznie częściej niż te wykonujące swoje obowiązki za dnia mają problemy z utrzymaniem zdrowej i zbilansowanej diety. Przy nieregularnym trybie życia często trudniej jest się zmobilizować do stania przy kuchni. Jednak warto spróbować zmotywować się do przygotowywania potraw w domu. Nie tylko dlatego, że najczęściej jest to tańsza opcja. W wyniku nieprawidłowej diety grożą nam poważne dolegliwości zdrowotne takie, jak wrzody żołądka czy nawet problemy z układem krążenia. Zapomnij o przekąskach z automatu, zabierz ze sobą pełnowartościowe, lekkostrawne posiłki. Najlepiej jedz je co 3-4 godziny, by Twój organizm przez cały czas dostawał odpowiednią dawkę energii.

Na nocnej zmianie częściej też sięga się po używki, głównie kawę, napoje energetyczne czy papierosy. Przed ich nadmiarem powinien ochronić Cię właśnie właściwy sposób odżywiania. Ale jeśli nadal będziesz mieć na nie ochotę, choćby przez przyzwyczajenie, postaraj się je ograniczać. Energia, której dodają, to jedynie chwilowy skok, natomiast jej spadek możemy odczuć dość dotkliwie.

Kiedy światło szkodzi


Nasz organizm odbiera z otoczenia bodźce, które pobudzają mózg do aktywności. Głównym z nich jest światło słoneczne, dlatego pracując na zmianę nocną, po jej zakończeniu postaraj się go unikać. Jeżeli masz taką możliwość, do domu możesz nawet wracać w ciemnych okularach. A gdy już wejdziesz do mieszkania, powinny powitać Cię zasłonięte rolety. Zaciemnienie wnętrza, przede wszystkim sypialni, pozwoli oszukać Twój mózg, wysyłając mu sygnał, że pora czuwania dobiegła końca, a teraz przyszedł czas na odpoczynek.

Hałas - Twój wróg


Wielu z nas ma problem z zasypianiem w hałasie. Jednak tutaj osoby pracujące na nocną zmianę są w znacznie gorszej sytuacji. Możemy poprosić domowników, by nie zachowywali się zbyt głośno, ale już odgłosy z zewnątrz raczej trudno byłoby “wyłączyć”... Możemy je za to wygłuszyć. Postarajmy się spać przy zamkniętym oknie, najlepiej dźwiękoszczelnym, a jeśli to nie pomoże, pomyślmy nad kupnem stoperów. W aptekach dostaniemy ich różne rodzaje, od klasycznych “koreczków” po te przypominające plastelinę, które doskonale przylegają do ucha i nie przeszkadzają nawet w spaniu na boku.

Drzemka czyni cuda


Zazwyczaj słyszy się, że dopiero ok. 8 h nieprzerwanego snu zapewni nam odpowiedni wypoczynek i regenerację sił. Jednak w przypadku nocnej zmiany może to wyglądać nieco inaczej. Nasz tryb dobowy i tak jest już wtedy mocno rozregulowany, a i sen za dnia dla wielu może być problemem. W efekcie śpimy ok. 5-6 godzin na dobę, a to jednak zdecydowanie za mało! Dlatego warto dodatkowo zdrzemnąć się jeszcze w ciągu dnia przez ok. 1,5 h. Lekarze często przed planowaną dłuższą “porcją” snu zalecają też stosowanie tabletek z melatoniną, a więc naturalnie wydzielanym przez nasze ciało hormonem, który ułatwia zasypianie.

“Nie daję rady - co robić?”


Warto pamiętać też, że nie każdy tak samo znosi nocne zmiany. Wszystko zależy od naszego chronotypu, a więc naturalnych dla nas godzin aktywności, a także wieku. Czasem więc, jeżeli czujesz, że zupełnie nie radzisz sobie z takim trybem życia, warto zmienić pracę czy nawet się przebranżowić. Jeśli nowy zawód chcesz zdobyć w krótkim czasie, a przy tym liczysz na pożądaną na rynku profesję, możesz wybrać np. szkołę policealną, która kształci m.in. przyszłych techników usług kosmetycznych, masażystów czy pracowników pomocy dentystycznej, jak asystentka i higienistka stomatologiczna.

Stosowanie się do powyższych rad powinno pomóc Ci dostosować organizm do prowadzonego przez Ciebie trybu życia. Pamiętaj jednak, że nie jest on zbyt zdrowy, a przy tym nie każdy zareaguje na niego tak samo. Czasem lepiej pomyśleć o zmianie pracy, niż narażać swoje zdrowie!