Savoir-vivre wideokonferencji

Savoir-vivre wideokonferencji Image courtesy of nirots/FreeDigitalPhotos.net

Możliwości jakie daje wideokonferencja to nie tylko ograniczenie kosztów podróży służbowych, czy zwykła oszczędność czasu, to przede wszystkim możliwość odbycia spotkania bez względu na odległość, jaka dzieli uczestników.

Spotkania za pośrednictwem wideokonferencji są dziś jedną z oznak nowoczesnego, mobilnego biznesu. Ranga takiego spotkania dorównuje rzeczywistym negocjacjom, warto zatem wiedzieć, jak skutecznie je przeprowadzić. Oto krótki wideokonferencyjny savoir-vivre.

Przed wideokonferencją

Dobre przygotowanie. Niezwykle ważne jest, by podczas wideokonferencji mieć przy sobie niezbędne dane, czy potrzebne materiały, warto poświęcić trochę czasu, by starannie przygotować się do naszej prezentacji, czy rozmowy.
Prawidłowa pozycja ciała. Warto przed rozpoczęciem wybrać odpowiednie miejsce, by tło za naszymi plecami było, jak najbardziej neutralne, tak by nie odwracało uwagi uczestników. Ważne jest przyjęcie odpowiedniej pozycji ciała, najlepiej siedzącą za biurkiem. Należy jednak pamiętać o tym, by się nie garbić!

Nienaganna prezencja. Zadbaj o swój strój, tak by prezentował się elegancko i schludnie. Wskazane są jednolite ciemne kolory garniturów czy damskich kostiumów. Unikaj wzorzystych krawatów, apaszek, czy widocznej biżuterii, mogą odwracać uwagę Twojego rozmówcy. Pomimo że nie jest to spotkanie face-to-face Twój wygląd powinien być w pełni profesjonalny.

Bądź punktualny! Należy na to szczególnie zwrócić uwagę, spóźnienie na wideokonferencję jest zdecydowanie większym nietaktem niż na zwykłe spotkanie.

Podczas wideokonferencji

Przedstaw się. Nie wolno o tym zapomnieć, nie każdy z uczestników będzie znał się nawzajem.

Mowa ciała. Unikaj nadmiernej gestykulacji, nie wykonuj nerwowych, czy ekspresyjnych ruchów. Staraj się nie bawić spinaczem, czy długopisem oraz nie rysuj na swoich notatkach. Mów do kamery, nie odwracaj wzroku w monitor swojego laptopa, czy notatki.

Mów spokojnym, wyraźnym głosem, staraj się robić pauzy pomiędzy zdaniami, tak by ktoś ewentualnie mógł coś dodać. Nie przybieraj nienaturalnego tonu, postaraj się naturalnie intonować zdania.

Koniecznie wycisz telefon, czy dźwięki w Twoim laptopie. Pamiętaj by nie odbierać innych połączeń, czy opuścić wideokonferencję, jest to wielki nietakt!

Praktyka czyni mistrza. Odbycie kilku spotkań pozwoli na zapoznanie się ze specyfiką wideokonferencji i z pewnością nie będzie sprawiało problemu.

Podobne artykuły:


Martyna Staszewska MCX Telecom Sp. z o.o.