Specyfika biura informatyka, czyli jak konkurować o talenty

Specyfika biura informatyka, czyli jak konkurować o talenty fot. yuhui/Flickr

Walka o specjalistów IT na polskim rynku pracy wymusza na pracodawcach konieczność stałego wzbogacania ofert pracy o gratyfikacje finansowe i benefity pozapłacowe. Coraz ważniejszy jest też niebanalny wygląd, dobra lokalizacja i funkcjonalność biura.

Informatyk bywa wybredny. W środowisku IT, silniej niż w innych branżach, działa zasada „podaj dalej”, czyli rozprzestrzenianie się pozytywnych lub negatywnych informacji o atmosferze i warunkach pracy w danej firmie. Zwłaszcza, że jak wynika z Kelly Global Workforce Index, specjaliści IT bardziej niż pracownicy innych branż, cenią środowisko pracy (66 proc. vs. 57 proc.) i dostęp do najnowszego wyposażenia w biurze (63 proc. vs. 46 proc.). Dlatego coraz więcej spółek z tego sektora decyduje się na nowe aranżacje w przestrzeniach biurowych, traktując je jako długoletnie inwestycje w obszar HR, a nie jako koszt.

Sposób na pozyskanie i utrzymanie pracowników

Dane Komisji Europejskiej pokazują, że do 2020 r. w branży IT w krajach Unii będzie aż 825 tys. nieobsadzonych stanowisk. Według analiz firmy doradztwa HR Sedlak&Sedlak w Polsce już teraz brakuje 50 tys. specjalistów z tego sektora. Dlatego firmy informatyczne mocno rywalizują o pracownika, a nawet najlepsze pozapłacowe benefity mogą nie zrekompensować mało atrakcyjnego biura, położonego w centrum miasta.

Walka trwa nie tylko na etapie rekrutacji, lecz także utrzymania kadr. Odpowiednia aranżacja przestrzeni i zapewnienie wygodnych stanowisk może pomóc zmniejszyć rotację. Jak dowiodły badania Deloitte & Charles’a Lockwooda, przeprowadzka do bardziej nowoczesnego biura skutkowała obniżeniem poziomu rotacji w zespole u ponad 80 proc. pracodawców. Zwłaszcza, że jak pokazują analizy, informatycy bardziej niż przedstawiciele innych branż cenią sobie dobrze wyposażone biuro, zarówno pod względem technologicznym, ale i elastycznych rozwiązań w przestrzeni biurowej dających szerokie możliwości współpracy z innymi.

Większa efektywność pracy

Liczy się także podniesienie efektywności pracy. Jak wynika z raportu brytyjskiej firmy doradczo-budowlanej Terrapin, każde podniesienie efektywności pracy o zaledwie 1 proc. w organizacji liczącej 100 osób przynosi oszczędności odpowiadającej kwocie 600 tys. zł rocznie. Jak podkreślają specjaliści IT, nawet chwilowe rozproszenie podczas realizowanego zadania powoduje, że powrót do niego może potrwać ok. 45 minut.

Dane firmy Gensler pokazują, że pracownicy sektora technologicznego bardziej cenią sobie elastyczność miejsca pracy i możliwość wyboru pomiędzy wykonywaniem obowiązków w przestrzeni typu open space a strefą do pracy indywidualnej (41 proc.) w porównaniu do pracowników innych branż (32 proc.). Zdaniem specjalistów IT najlepszym miejscem do pracy są osobne stanowiska, usytuowane jednocześnie na tyle blisko innych pracowników, aby łatwo pozwalały na szybkie spotkanie i konsultację problemu.

Ich preferencje różnią się jednak w zależności od wykonywanych zadań. Programiści systemowi chętniej pracują samotnie, w strefie ciszy niż np. administratorzy systemów Big Data, którzy wykonują wiele telefonów, gdyż muszą być w stałym kontakcie z klientami, nierzadko w innych krajach. Sporo czasu na pracy wspólnej spędzają z kolei specjaliści rozwijający różnego rodzaju aplikacje.

Skusić innowacją

Jednym z udogodnień dla Pracowników są dynamiczne stanowiska pracy. Stają się one powoli standardem nie tylko w branży IT. Przykładowo, Dania zdecydowała się na nałożenie na pracodawców obowiązku zapewnienia stojąco-siedzących biurek. Kraje nordyckie należą do liderów we wprowadzaniu podobnych ergonomicznych rozwiązań.

– Już 80 proc. pracowników w Szwecji, Norwegii i Finlandii korzysta ze stojąco-siedzących biurek, które można dostosować do potrzeb pracowników o różnym wzroście. To przekłada się wyższą efektywność i wzrost satysfakcji z pracy – mówi Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu Mikomax Smart Office.

Podobne artykuły:

– Praca specjalistów IT różni się od innych profesji między innymi wysoce zaawansowanym sprzętem. Na ich biurkach często znajdziemy laptopa i dodatkowo dwa, a nawet trzy duże monitory. System podnoszący blat musiał zostać zatem zbudowany tak, aby mógł bez problemu utrzymać niezbędne do pracy urządzenia. Nie mógł przy tym stracić swojej głównej zalety, czyli możliwości szybkiej i prostej regulacji wysokości – mówi Michał Haze, właściciel łódzkiego salonu firmowego Mikomax Smart Office.

Link Leaders Sp. z o.o. Aleksandra Witkowska