Stres i przemęczenie? Uderz w nie tlenem!

Stres i przemęczenie? Uderz w nie tlenem! materiał PR

Stres, siedzący tryb życia i przemęczenie, wpływają niekorzystnie na dotlenienie organizmu, a w konsekwencji na wydajność oraz jakość wykonywania zadań. Jak temu zaradzić?

Aktywność zawodowa wiąże się nie tylko z mnóstwem rzeczy do zorganizowania i terminów do zapamiętania, ale także potrzebą zachowania jasnego, kreatywnego umysłu, energii do działania oraz dobrego samopoczucia. 

Tlen – pierwiastek niezbędny do życia

Tlen to trzeci najbardziej rozpowszechniony pierwiastek na Ziemi – buduje 46,4% skorupy ziemskiej i 20,95% objętości atmosfery. W połączeniu z innymi, wchodzi także w skład hydrosfery i litosfery. Organizmy tlenowe potrzebują go do oddychania, a ich życie jest zagrożone, gdy jego zawartość w powietrzu spada poniżej 12%. Wiele cząsteczek organicznych obecnych w żywych organizmach, takich jak białka, kwasy nukleinowe, węglowodany i tłuszcze, a także związki nieorganiczne, które wchodzą w skład np. zębów i kości – zawierają tlen. Oprócz tego pochłania on także szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe.

O ile bez wody i pożywienia można przetrwać kilka dni, to bez tlenu zaledwie kilka minut. Organizm przeciętnego dorosłego człowieka zużywa go w ciągu minuty ok. 200 ml (0,3 g), co jest niezbędne do podtrzymania funkcji życiowych. Pobieranie tlenu z powietrza odbywa się w procesie oddychania – pierwiastek trafia do pęcherzyków płucnych, gdzie następnie wiąże się z erytrocytami dzięki zawartej w nich hemoglobinie i stamtąd trafia do całego układu krwionośnego, dotleniając tym samym organizm. Ale ten proces nie zawsze przebiega modelowo. Wystarczy, że powietrze, które dostaje się do płuc jest niskiej jakości (zanieczyszczone), żeby komórki nie otrzymały optymalnej dawki życiodajnego pierwiastka.

W oczekiwaniu na spotkanie materiał PR

Oddychanie (nie)pełną piersią

Cywilizacja pozwoliła na ułatwienie wielu codziennych czynności, jak np. zdobycie pożywienia – wystarczy zrobić zakupy w sklepie, praca – często umysłowa, siedząca, a więc wygodna, przemieszczanie się – dla wielu osób samochód jest jedynym i nieodzownym środkiem komunikacyjnym. Jednak wszystkie powyższe czynniki sprawiają, że mimo iż funkcjonujemy wygodniej, to jesteśmy mniej dotlenieni.

Człowiek jest skonstruowany tak, by się przemieszczać i poruszać. Unieruchomienie – np. związane z zabiegiem operacyjnym, pociąga za sobą szereg dodatkowych konsekwencji zdrowotnych. To samo dzieje się w przypadku siedzącego trybu życia i braku aktywności fizycznej. W konsekwencji spowalnia metabolizm, podnosi się poziom złego cholesterolu i waga, spada dotlenienie, koncentracja, pogarsza się kondycja fizyczna i finalnie – jakość życia. Nie bez znaczenia dla ogólnego samopoczucia jest również stres związany np. z pracą. Powoduje on wydzielanie się kortyzolu, który w nadmiarze wywołuje zmiany w rozkładzie tkanki tłuszczowej, prowadzi do powstawania trądziku, rozstępów, a także insulinoodporności. Ponadto zestresowany człowiek oddycha płytko, zużywa więcej energii, a w konsekwencji jest niedotleniony.

Kolejny czynnik wpływający na problemy z dotlenieniem, a tym samym na prawidłowe funkcjonowanie, to zanieczyszczenia. Przyjmuje się, że zawartość tlenu w powietrzu wynosi 20%, ale smog obserwowany w dużych miastach skutecznie ją obniża sprawiając, że nawet, jeśli oddychamy pełną piersią, nie dostarczamy do organizmu takiej dawki tlenu, jaką mogli cieszyć się nasi przodkowie jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Dodatkowo, pracując w zamkniętych pomieszczeniach, skutecznie odcinamy się od dawki tlenu. Otwarte okno, które w mieście najczęściej wychodzi bezpośrednio na ulicę, nie jest skutecznym sposobem poprawy dotlenienia. Ciekawym może być jednak fakt, że chociaż powietrze zewnętrzne jest zanieczyszczone, to i tak stężenie substancji niepożądanych jest w nim kilka lub nawet kilkanaście razy niższe, niż w budynku, przez wzgląd na mniejszą zawartość dwutlenku węgla. Pracownicy biurowi powinni więc w szczególny sposób dbać o stały dopływ świeżego powietrza.

oxywatt.com materiał PR

Gdy brakuje tlenu…

Żeby organizm mógł prawidłowo funkcjonować, niezbędne jest nieustanne dostarczanie tlenu do każdej jego komórki. Ale nie wystarczy tu samo oddychanie. Istotny jest także transport cząsteczek tego pierwiastka oraz ich jakość. Spadek stopnia nasycenia krwi tlenem o zaledwie 5% przekłada się niekorzystnie na przemiany zachodzące w komórkach. Krew zagęszcza się, wolniej przepływa, toksyny nie są usuwane w optymalnym tempie. Organizm szybciej się męczy, spada koncentracja, wydajność, pojawia się senność, a także kłopoty z utrzymaniem ciepłoty ciała, w tym szczególnie stóp i dłoni. Spadek obecności tlenu w organizmie do ok. 75% sprawia, że układ nerwowy zaczyna źle funkcjonować, powodując chwiejność emocjonalną, podejmowanie błędnych osądów i decyzji.

Jak się dotlenić?

Najprostszym sposobem na poprawę dotlenienia jest codzienny, przynajmniej godzinny spacer albo chociaż kilkudziesięciominutowy trening na świeżym powietrzu. Zamiast więc poświęcać czas na trening na siłowni, lepiej wybrać jogging po parku. Jednak osoby aktywne zawodowo mogą mieć problem z wygospodarowaniem czasu na takie zajęcia, dlatego warto skorzystać z alternatywnych metod poprawy dotlenienia, np. produktem OXYwatt, który zawiera 95% tlenu, a do tego aromat orzeźwiającej mięty lub soczystego grejpfruta. Wystarczy wykonanie od trzech do pięciu wdechów, żeby rozjaśnić umysł, nabrać energii do działania, odzyskać koncentrację i pozbyć się uczucia senności.Produkt można kupić tutaj.

Podsumowanie

Organizm ludzki potrzebuje tlenu w każdej minucie życia. Jego spadek we krwi nawet o kilka procent powoduje określone, niepożądane reakcje, takie jak rozkojarzenie, senność, spadek energii. Aby się przed tym uchronić, dobrze jest zadbać o aktywność fizyczną na świeżym powietrzu i zapewnić sobie stały dostęp świeżego powietrza w miejscu pracy. Można także korzystać z alternatywnych form dostarczania tlenu do organizmu – np. wykonując proste i krótkie inhalacje specjalnym preparatem, dokładnie wtedy, kiedy chcemy być w formie. Na efekty wystarczy poczekać zaledwie kilka chwil, co jest doskonałą alternatywą dla treningów, wymagających przeorganizowania swojego biznesowego kalendarza.