Sztuczki wielkich mówców

Sztuczki wielkich mówców Pete Souza/ Wikimedia Commons

Przegląd tricków, które pozwalają nawiązać dobry kontakt z publicznością.W serwisach są artykuły, który wskazuję, czego wspaniały mówca nie powie. Pytanie jednak – co wobec tego powiedzieć.

Podkreśl kim jesteś

Na większości konferencji zostaniesz przedstawiony przed swoim występem. Jednak publiczność zapewne zechce usłyszeć resztę twojej historii. Dlatego dorzuć kilka zdań.

Oczywiście nie ma sensu przesadzać. Nie opowiadaj historii życia, tylko przedstaw kilka faktów, które potwierdzają, że jesteś najlepszym człowiekiem, by wygłosić tę prezentację.

Niech cię znajdą

Większość mówców na slajdzie tytułowym lub końcowym umieszcza linki do swoich profili na Twitterze, Facebooku, LinkedIn lub innych, ważnych dla nich miejsc. Z tym, że slajd niemal natychmiast znika. Najczęściej zanim uczestnicy konferencji zdążą wyciągnąć smartfon lub długopis i zapisać

Dobrym pomysłem jest powiedzenie publiczności, że na nadchodzącym slajdzie będą dane kontaktowe, niech więc przygotują coś do pisania.

Dziel się prawdziwymi historiami

Ludzie uwielbiają historie. Najlepsze prezentacje zazwyczaj nie są prezentacjami, lecz narracyjną opowieścią ludzi o ich niezwykłych przygodach i doświadczeniach. Gdy coś tłumaczysz publiczności, postaraj się to pokazać na przykładzie, w formie anegdoty albo wręcz jako dowcip.

Jeśli opowiadasz historię, która przytrafiła się tobie bezpośrednio, to jeszcze lepiej. A jeśli jest zabawna, to już cudownie.

Ucz bawiąc

Tak naprawdę jednym z zadań prelegenta jest zabawić odbiorców. Oni zrezygnowali ze swoich zajęć tylko po to, by cię posłuchać. Odłożyli smartfony i laptopy aby skupić się na tym, co mówisz. A ludzie chętnie słuchają, gdy się nie nudzą.

Trzeba im to wynagrodzić, dostarczając nie tylko wiedzę, ale też rozrywkę. Jeśli zupełnie nie masz pomysłu, jak zacząć, niech będzie to coś nawet niezwiązanego z tematem, ale czym dobrze zaczniesz prezentację.

Trzymaj się ram czasowych

Ludzie, którzy przyszli na twoje wystąpienie, zainwestowali swój czas, by cię posłuchać. A czas to jeden z najcenniejszych zasobów, jaki ma człowiek. Dlatego nie zmarnuj ich zaufania.

Jeśli organizatorzy przeznaczyli na twoje wystąpienie pół godziny, miej z tyłu głowy, że masz tak naprawdę najwyżej 25 minut. Pamiętaj także, że twoim celem nie jest zużyć wszystkich możliwych minut, tylko dobrze wystąpić.

Jeśli zajmie ci to 15 minut z 30, jakie masz dostępne, resztę możesz przeznaczyć na dodatkowe pytania od publiczności albo przedłużyć słuchaczom przerwę na kawę, podczas której porozmawiasz z nimi na osobności.

Daj im coś do domu

Zawsze staram się wymyślić coś, co mogę dostarczyć odbiorcom, co mogą zastosować od razu, bezpośrednio po obejrzeniu prezentacji. Wielu świetnych mówców wtrąca w swoje wystąpienie „możesz to zastosować w swojej firmie nawet od jutra, poprzez…”.

Inspiracja i motywowanie do długofalowych zmian, to wspaniała sprawa, ale dobrze jest też ludziom dostarczyć jakiś konkret.

Pomóż odbiorcom zapamiętać ostatni fakt

Prosto jest przeładować odbiorców faktami. Myślisz sobie „super, mam pół godziny, muszę je po brzegi wypełnić informacjami”. Tyle, że dla większości ludzi taka porcja faktów jest nie do przyjęcia za jednym razem.

Skup się na informacjach, które mogą mieć realny wpływ na życie twoich słuchaczy. Ale aby to osiągnąć, twoja historia musi być jasna i prosta.

I najważniejsze:

Naprawdę nawiąż kontakt z publiką

Nieważne, czy mówisz do 10, 100 czy do tysiąca odbiorców – oni muszą czuć, że każde twoje słowo trafia osobiście do nich.

Oprócz treści, jaką im przekazujesz, jest też klika sztuczek, które zawsze działają:

  • Nawiąż kontakt wzrokowy z możliwie największą ilością osób. Do kilku możesz się nawet uśmiechnąć lub pomachać im. To zawsze działa – gdy publika jest odpowiednio duża, najprawdopodobniej nawet nie będzie wiadomo do kogo się uśmiechasz i każdy pomyśli, że to do niego.
  • Spójrz na osobę w środku zgromadzenia – gdy przenosisz wzrok przez całą grupę, każdy, na kogo spojrzysz, zauważy to. I będzie się czuł adresatem twojej wiadomości.
  • Mów do jednostek, także w trakcie wystąpienia. To niezwykle ożywia wystąpienie.

Podsumowując

Mów o swoich własnych doświadczeniach, zabawiaj ich, bądź rzeczowy, nawiązuj kontakt i mów możliwie zwięźle. Jeśli opowiesz dobrze swoją historię – oni z radością będą ją przekazywać dalej. 

Opracowano na podstawie artykułu z inc.com

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek