Ucz się i nawiązuj kontakty

Ucz się i nawiązuj kontakty Fotolia.com

Jeśli zdecydowałeś się wziąć udział w szkoleniu, kursie czy studiach podyplomowych, pamiętaj, że nauka to nie wszystko. Równie ważne, jak zdobycie wiedzy są relacje, jakie nawiążesz, kontakty, jakie zdobędziesz i doświadczenie, które zyskasz.

Prowadząc firmę czy chcąc zrobić karierę, nie możesz liczyć tylko na swoje umiejętności. Są one bardzo ważne, ale potrzebujesz także szczęścia i (często) znajomości. Nie mamy jednak na myśli „układów”, koligacji czy nepotyzmu. Nie chcemy powielać stereotypów i przywracać do życia peerelowskich standardów czy przywoływać pamięć o hermetycznych zawodach. Przeciwnie, chcemy Ci pokazać, że możesz samodzielnie osiągnąć bardzo wiele dzięki swojej determinacji. Tu niezwykle przydatne będzie korzystanie z rozmaitych okazji, budowanie siatki kontaktów i czerpanie z ich wiedzy i doświadczenia inny osób.

Nie stać Cię na uczenie się na błędach

SUKCES buduje się latami, a na uczenie się na tylko własnych błędach stać naprawdę niewielu. To drogie i czasochłonne – czerp naukę także z porażek innych. Oni naprawdę mogą Ci pomóc – mają podobne doświadczenia, wiedzę, często borykali się już z problemami, jakie napotykasz w prowadzeniu firmy czy podczas szukania pracy. Dlaczego więc nie zapytać o radę czy wskazówkę? Dlaczego nie poprosić o kontakt do firmy, z którą chcesz współpracować? Dlaczego nie zapytać, kogo mogą polecić przy budowie strony internetowej, wyborze grafika, księgowego czy fotografa robiącego zdjęcia do CV (na marginesie – nie powinny to być bowiem zdjęcia legitymacyjne). Oczywiście, takie kontakty to nie tylko rekomendacje. Mogą być one bowiem początkiem długotrwałej współpracy, biznesowych partnerstw czy po prostu przyjaźni.

Milczenie jest złotem, informacją jest platyną

Coraz częściej pojawiają się głosy, że w dzisiejszym świecie biznesu nie liczą się już pieniądze. Ogromne znaczenie zyskują bowiem informacje (i umiejętność wykorzystywania). Przede wszystkim musisz więc inwestować w swoją wiedzę. Budować sieć kontaktów, nawiązywać znajomości, wymieniać doświadczenia. Pamiętaj, aby zawsze nosić ze sobą wizytówki i najlepiej reprezentować swój biznes (i siebie). Niech inni dowiedzą się o Tobie, poznają Twoje mocne strony, podzielą Twój entuzjazm. Musisz brać udział w eventach biznesowych, szkoleniach, targach, kursach, studiach podyplomowych, prezentacjach i spotkaniach.

To wcale nie musi rujnować Twojego portfela – w większych miastach organizowane są darmowe eventy, prelekcje, konferencje, które przyciągają wielu ludzi takich jak Ty. Oczywiście, polecamy Ci również specjalistyczne kursy, prestiżowe szkolenia, coachingowe sesje czy branżowe wydarzenia. Te są (i powinny być) płatne. Chociaż ich ceny czasami mogą dziwić, pamiętaj, że płacisz nie tylko za wystąpienia prelegentów, catering czy inne koszty organizacyjne, ale także za możliwość spotkania się z przedsiębiorcami, specjalistami z branży, dołączenia do świata biznesu, nawiązania trwałych relacji, poznania ludzi, którzy mogą Ci pomóc. Być może zabrzmi to banalnie, ale naprawdę – za czas specjalistów się płaci. Im lepszy specjalista, tym cena jest wyższa (dlatego pamiętaj, aby podczas wyboru jakiekolwiek szkolenia/kursu/zajęć dodatkowych, czytać o osobach, które będą je prowadziły).

Znamy naprawdę wiele historii, kiedy trener zaprzyjaźnił się z uczestnikiem i później go zatrudnił; sami współpracujemy z osobami, których poznaliśmy na rozmaitych eventach biznesowych; wiemy, jak wielu uczestników wspólnie podejmuje się realizacji różnych projektów, informuje się o procesach rekrutacji lub po prostu czasami spotyka się na kawę. Właśnie z tego względu na wielu szkoleniach biznesowych podczas rozpoczęcia przedstawia się nie tylko trener, ale i uczestnicy. Ta zasada obowiązuje również na wielkich eventach dla kilku tysięcy ludzi, gdzie pierwszym zadaniem jest zapoznanie się z jak największą liczbą osób. Wniosek nasuwa się sam: każdy koszt szkolenia/kursu/studiów/konferencji trzeba traktować jako inwestycję nie tylko w wiedzę, ale i zawodową przyszłość.

Partner z ogłoszenia?

Być może wiesz, jak ogromną popularnością cieszą się organizacje rekomendacji biznesowych. Miliony przedsiębiorców na całym świecie spotyka się, jada wspólnie śniadania lub kolacje, wymienia się kontaktami i poleceniami. To nie fikcja – w Polsce takie grupy dynamicznie się rozwijają, a ich członkowie płacą rocznie spore pieniądze, aby móc „się znać”. Nie mówiąc już o tym, że dzięki tym relacjom zarabiają naprawdę potężne pieniądze.

Networking czyni cuda

Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, że każdy z nich zna średnio 120 osób. Przedstawicieli różnych zawodów, osób w różnym wieku, o różnym statusie społecznym czy zawodowym doświadczeniu. Zapraszając tę osobę do swojej sieci zawodowej na LinkedIn, GoldenLine czy którymś z portali branżowych, Twoja potencjalna sieć kontaktów, a co za tym idzie – szansa na sukces, zwiększa się nieporównywalnie. Upublicznianie relacji ma także jeszcze jedną zaletę – dzięki temu nawiązane kontakty będą trwały także po zakończeniu szkolenia/kursu/eventu (to ważne, aby nie były one jednorazowe).

Nie rób tyłów

Na koniec kilka słów o tym, jak najwięcej korzystać ze szkoleń. Podczas szkoleń doskonale widać, jak działają mechanizmy grupowe. Większość osób boi się zadawać pytania (na koniec zapada „niezręczna cisza”). Niewielu uczestników siada w przednich ławkach, wybierając „bezpieczne tyły”, a na przerwach często korzystają z telefonów komórkowych lub piją kawę w milczeniu. Oczywiście, takie zachowania nie biorą się znikąd. Psychologiczne motywacje to oczywiście jedno, nasze nastawienie to drugie. Podczas tego typu wydarzeń zwykle powielamy swoje szkolne przyzwyczajenia i pielęgnujemy stereotypy, jakie w nas zbudowano (tylko „kujon” siada z przodu, na pytania odpowiada tylko najlepszy, wszyscy karani są za złe odpowiedzi). W biznesie nie ma miejsca na takie myślenie.

Każde szkolenie, kurs, warsztat jest dla Ciebie i musisz to sobie uświadomić zanim wejdziesz na salę szkoleniową czy zalogujesz się do webinara. Przychodzisz, aby się jak najwięcej nauczyć, poznać, porozmawiać. To jest dla Ciebie i to Ty masz z tego skorzystać. Nie odważniejszy kolega z ławki, ponieważ to on odniesie sukces, a Ty będziesz stał w miejscu. Powinieneś pytać od razu, gdy prowadzący daje taką możliwość. Jeśli rozwiązujesz zadanie – poproś, aby dotyczyła Twojej firmy. Maksymalnie czerp z wiedzy prowadzącego.

Poznawaj ludzi, którzy są tam razem z Tobą, ponieważ nie są to przypadkowe osoby – są do Ciebie w pewnym stopniu podobne (odpowiedzieliście przecież na tę samą ofertę i macie podobne oczekiwania). Nie spiesz się do domu. Nie wychodź wcześniej nawet jeśli zajęcia kończą się przed czasem (np. przez krótsze przerwy czy ze względu na prośbę grupy). Nie czuj presji, ponieważ masz prawo i jeśli tylko chcesz, powinieneś zostać z prowadzącym do końca przewidzianego czasu. Wykorzystaj go na konsultację, poproś o radę, dodatkowe zadania, przedyskutuj swój pomysł, upewnij się, że dobrze zrozumiałeś wszystkie zagadnienia. Przede wszystkim jednak – nigdy, przenigdy nie bój się pytać. W biznesie nie ma głupich pytań. Są natomiast niewykorzystane szanse. Nie pozwól, aby Twoja była jedną z nich.

Tax Consilium Sp. z o.o. Sylwia Sowa-Hawdziejuk