Zbuduj zawodowy wizerunek na portalu społecznościowym

Zbuduj zawodowy wizerunek na portalu społecznościowym Jakub Jirsák - Fotolia

Portale społecznościowe cieszą się cały czas ogromną popularnością. Oprócz kontaktów ze znajomymi mogą również służyć nam do zbudowania swojego wizerunku zawodowego. Które portale są do tego najlepsze i jak poprowadzić swój profil?

W ostatnich latach nastąpił ogromny rozwój portali społecznościowych. Moda na posiadanie profilu w serwisach typu facebook, nk lub linkedin dotarła również do Polski i wiele osób korzysta z nich każdego dnia. Czy można je jakoś wykorzystać do szukania pracy? Na jakich portalach społecznościowych warto być i w jaki sposób prowadzić swój profil, aby pracował na rzecz naszej kariery zawodowej?

Gdzie założyć swój profil?

Jest kilka portali, które są jasno związane z karierą zawodową i mają służyć przede wszystkim nawiązywaniu kontaktów biznesowych i zawodowych.

Największym portalem kariery o zasięgu światowym, dostępnym również w Polsce jest LinkedIn. Na świecie zarejestrowało się w nim już ponad 225 mln osób, reprezentujących różne branże. W niektórych krajach uważa się, że ludzie związani z biznesem powinni tam po prostu być. W Polsce pl.linkedin.com staje się coraz popularniejszy.

Z rodzimych portali kariery najbardziej popularnym jest goldenline.pl, chociaż wydaje się, że wytracił już tempo rozwoju. Mniej popularne jest profeo.pl.

Moim ulubionym portalem kariery jest about.me. Nie ma on swojej polskiej wersji. Jeśli nie znacie tego serwisu, to polecam, aby go przejrzeć. Jest naprawdę ciekawy i estetyczny. Skupia ludzi związanych ze sztuką i showbiznesem.

Na czym polega umieszczanie swojego profilu w portalach kariery? Tworzy się swoją wizytówkę, która najczęściej ma charakter CV. Można tworzyć własną sieć kontaktów, jak również udzielać się na różnych forach tematycznych niekoniecznie związanych z pracą i biznesem.

Zasady budowania wizerunku w portalach społecznościowych

  • Jeśli zakładasz profil w celach czysto towarzyskich, to niekoniecznie musisz podawać dokładne dane. Czasem wystarczy podać zdrobnione imię lub lekko zmienić pisownię nazwiska (np: wpisując kropkę między literami), a już nie będziesz wyskakiwał w wyszukiwarce portalu. Wtedy sam dodasz znajomych, a ktoś obcy będzie miał problem z wyszukaniem cię w sieci.
  • Buduj pozytywny wizerunek – zastanów się, jakie zdjęcia zamieszczasz i o czym piszesz. Nie warto wypowiadać się na tematy polityczne, wyznaniowe, czy używać wulgaryzmów. Możesz kiedyś żałować paru słów napisanych "po piwku".
  • Staraj się rozważnie przyjmować znajomych i nie bój się blokować żenujących treści, które mogą być przez nich umieszczane na ich tablicach.
  • Jeśli już masz swój profil na portalach społecznościowych związanych z karierą, to dbaj o aktualizację, podawaj dane zgodne z tymi, które podajesz w CV. Rozwijaj siatkę kontaktów biznesowych.
  • Nigdy nie pisz źle o swoim byłym lub obecnym pracodawcy. Nie raz ktoś za to wyleciał z pracy. W ogóle nie pisz o pracy.

Plusy i minusy

Czy warto mieć profil na portalu społecznościowym? Zdania są mocno podzielone. Są ludzie, którzy dbają o swoją prywatność i unikają jak ognia wystawiania swoich danych na widok publiczny. Inni wręcz przeciwnie – są portalowymi ekshibicjonistami. Na pewno obecność na portalach społecznościowych trzeba przemyśleć. Warto wiedzieć, że usunięcie profilu nie powoduje wykasowania naszych danych z sieci i ktoś uparty dotrze do zapisanych informacji na nasz temat.

Mój przyjaciel starał się o pracę w administracji rządowej, która wymagała uzyskania dostępu do danych poufnych. Oznaczało to skrupulatne prześwietlanie go przez odpowiednie służby. Z premedytacją więc usunął wszelkie dane z sieci na swój temat. Dzięki temu uniknął dodatkowych pytań, które mogłyby przysporzyć mu potencjalnych problemów.

Faktem jest, że wiele firm rekrutując pracowników sprawdza dostępne na ich temat informacje w sieci. Brak jakiejkolwiek zmianki w google jest dziwna, ale niczego przecież nie przesądza. Nadmiar zdjęć, informacji prywatnych może doprowadzić przeglądającego nasz profil do pochopnych wniosków lub wyrobić niekorzystne zdanie na nasz temat.

Ale popatrzmy też na plusy. Wyobraźmy sobie, że firma szuka handlowca. Znajduje profil kandydata na Facebooku i ma on kilkuset lub kilka tysięcy znajomych. To chyba dobra informacja dla firmy, prawda? Potencjalnie duża siatka znajomych równa się potencjalnie dużo klientów. Oznacza to również, że jest on osobą otwartą, łatwo nawiązującą znajomości.

Artykuł pochodzi z bloga autora doradca-zawodowy.com

Przemysław Laskowski