Zobacz, jak się sprzedać na rozmowie kwalifikacyjnej

Zobacz, jak się sprzedać na rozmowie kwalifikacyjnej fot. Fotolia

Branża sprzedażowa ma się w Polsce bardzo dobrze, a przedstawiciele handlowi są stale na celowniku headhunterów. Chcesz dostać pracę handlowca i z wygranej pozycji negocjować korzystne warunki? Mamy kilka porad, nie tylko dla debiutantów.

Znajomość firmy to podstawa

Przed rozmową dowiedz się jak najwięcej o firmie, do której aplikujesz oraz o jej produktach. Niezbędne minimum to znajomość sztandarowych marek. – Najlepsze wrażenie robią na mnie kandydaci na przedstawicieli, którzy z sami z siebie zaczynają opowiadać o swojej branży. Po tym od razu widać, że dana osoba jest pełna pasji i biegle porusza się w temacie – mówi Katarzyna Kluska, deputy HR manager w agencji pracy Jobs Plus. Przed rekruterem warto pochwalić się znajomością rynku, produktów i konkurencji – dobrze zainwestować trochę wysiłku i zapoznać się np. z raportami rynkowymi.

Podobne artykuły:

Wykładanie kawy na ławę się opłaca

Na pewno zostaniesz zapytany o swoje sukcesy zawodowe. Tu liczą się nie tylko wyniki sprzedażowe. Opowiedz o tym, gdy dobrze poradziłeś sobie w trudnej, nowej sytuacji. Posługując się modelem STAR (o którym za chwilę), pokaż związek przyczynowo-skutkowy: od problemu, jaki napotkałeś, poprzez działanie, które podjąłeś, aż do pozytywnego rozwiązania sytuacji.

S (Situation), jak sytuacja – przedstaw konkretny przypadek ze swojej pracy zawodowej, np. trudną sytuację w relacjach z klientem, którą udało się pozytywnie rozwiązać.

T (Task), czyli zadanie – jakie było twoje zadanie w tej sytuacji i co planowałeś osiągnąć?

A (Action) jak akcja – opowiedz rekruterowi, jakie działania podjąłeś w tym konkretnym przypadku.

R (Result), czyli rezultat – na koniec wypunktuj rezultaty swojego działania oraz oceń je z perspektywy czasu. Czyli odpowiedz na pytanie: co zrobiłeś dobrze? Co się udało?

Nie bądź przesadnie skromny i pochwal się też wynikami sprzedażowymi – konkretne liczby znacznie ułatwią rekruterowi podjęcie decyzji.

Trzeba się wyróżnić

Obowiązki przedstawicieli handlowych są w wielu firmach zbliżone. skup się na tym, co wyróżnia ciebie i twoją pracę. Łatwo powiedzieć? Dokończ zdanie: w poprzedniej pracy byłem znany z…, ludzie mówią o mnie, że jestem… Co odróżnia cię od reszty pracowników i sprawia, że będziesz najlepszym kandydatem na to stanowisko. Nie czekaj, aż rekruter sam o to zapyta! Przedstawiciele handlowi muszą być szczególnie bezpośredni, dlatego nie bój się sam zacząć mówić o sobie i swoich dobrych cechach. Bo jeśli nie umiesz wskazać swoich zalet, to jak przedstawisz klientowi unikalne cechy produktu?

Możesz pokazać, czego nauczyła cię twoja pasja. Katarzyna Kluska wspomina pewną rekrutację: „Jeden z kandydatów miał zarządzać przedstawicielami handlowymi, a prywatnie był trenerem piłki nożnej – czyli zarządzał drużyną. Uznałam jego pasję za duży atut”.

Dobry handlowiec sprzeda wszystko. Również siebie!

Stanowisko przedstawiciela handlowego to często duża swoboda, ale też konieczność samodyscypliny i dobrej organizacji pracy. Dlatego w kontakcie z rekruterem bądź słowny: zawsze dotrzymuj terminów i ustaleń. Traktuj rekrutera jak klienta: bądź konkretny i wiarygodny. Podejdź do rekrutacji jak do sprzedaży najlepszego produktu – w końcu „sprzedajesz” siebie. Jako klamrę rozmowy możesz wykorzystać magiczne zdanie „Po tym, co usłyszałem od Pani/Pana, jeszcze bardziej chciałbym dostać tę pracę” – to prosta, ale skuteczna deklaracja i obietnica dobrej współpracy. Powodzenia!

Jobs Plus Joanna Pieńkowska