10 przykazań pragmatycznego przedsiębiorcy

10 przykazań pragmatycznego przedsiębiorcy Günter Menzl - Fotolia

W czasach dużej konkurencyjności na rynku, coraz trudniej jest zdobyć nowego klienta i jego lojalność. Kontrahenci mają możliwość wyboru usługodawcy nie tylko zwracając uwagę na cenę, ale również, sprawdzają go m.in. pod względem wypłacalności.

W tej sytuacji utrzymanie płynności finansowej w firmie stanowi ważny element budowania przewagi konkurencyjnej. Dodatkowo świadczy to o jej stabilnej sytuacji umożliwiającej wydłużanie terminów płatności za faktury, co pozytywnie wpływa na dalsze relacje z odbiorcami.

Analitycy rynkowi prognozują poprawę sytuacji gospodarczej w nadchodzącym roku. Wzrost PKB w 2014 roku ma się kształtować na poziomie 3%, to spowoduje zwiększenie popytu konsumpcyjnego a co za tym idzie sprzedaży detalicznej. Te pozytywne informacje płynące z rynku giełdowego nie powinny uśpić przedsiębiorców przed racjonalnym patrzeniem na swój biznes. Pragmatyczne podejście do zobowiązań od dłużników jest kluczowe dla wielu firm, które działają na polskim rynku. W celu zachowania płynności finansowej w przedsiębiorstwie, warto zapoznać się dziesięcioma zasadami, które pozwolą uniknąć problemów ze ściągalnością należności od spóźnialskich klientów. 

Po pierwsze, prewencja

Zanim popiszemy umowę z nowym kontrahentem, warto wiedzieć się czy jest on wypłacalny. Darmowym źródłem wiedzy może być Internet. Za jego pomocą możemy sprawdzić kontrahenta w ogólnodostępnych źródłach informacji, takich jak Krajowy Rejestr Sądowy czy ewidencja działalności gospodarczej. Znajdują się tam informacje na temat kapitału spółki, dokumenty finansowe oraz dane osób upoważnionych do reprezentowania Spółki, które musimy zweryfikować. Możemy również szukać informacji na portalach branżowych oraz giełdach wierzytelności. Dla pewności możemy zlecić profesjonalnej wywiadowni gospodarczej wykonanie raportu na temat zwyczajów płatniczych  danego kontrahenta. Pamiętajmy również, że nie może być to działanie jednorazowe powinniśmy je powtarzać przynajmniej raz w roku.

Podobne artykuły:

Po drugie, zabezpieczaj się w umowach

Kiedy po sprawdzeniu naszego kontrahenta okaże się, że nie ma on problemów z płatnościami zabieramy się za podpisanie umowy. Pamiętajmy, że należy zawrzeć w niej wszelkie poczynione ustalenia między stronami,  m.in.: cenę usługi, termin jej wykonania, termin płatności oraz ewentualne kary umowne. Ważnym zapisem jest również możliwość odstąpienia od umowy w przypadku braku płatności z zastrzeżeniem obowiązku zapłaty za zrealizowaną usługę. Dopilnujmy też, aby w razie jakichkolwiek zmian dodawać je do umowy w formie aneksów. I najważniejsze - na umowie powinny znaleźć się podpisy osób upoważnionych - w przeciwnym wypadku będzie ona nieważna.

Po trzecie, reaguj szybko na opóźnienia w płatnościach

Kiedy nasz kontrahent spóźnia się z płatnościami, nasza reakcja musi być natychmiastowa, a także regularnie powtarzana – nawet gdy mamy do czynienia ze stałym odbiorcą. Płatności powinniśmy nadzorować stale, w momencie kiedy zbliża się termin płatności powinniśmy wykonać telefon do kontrahenta i w czasie krótkiej rozmowy przypomnieć o zbliżającym się terminie płatności. Taki telefon nie narusza zasad współpracy, a może być dobrym narzędziem na terminowe uzyskanie płatności. Szybkie działania pomagają uniknąć problemów związanych z płynnością finansową w firmie. Pamiętajmy, że brak reakcji oznacza ciche przyzwolenie dla kontrahenta na kontynuowanie procesu nieterminowego regulowania należności.

Po czwarte, mierz siły na zamiary

Windykację można prowadzić we własnym zakresie. Jeżeli jednak nie mamy działu zajmującego się windykacją, należy sprawdzić, czy jest to opłacalne dla naszej firmy - przeanalizować skalę odpisów z tytułu niespłaconych należności, koszt pracowników zajmujących się windykacją i związanych z tym wyjazdów oraz posiadanego know-how. Z racji tego, że windykacja jest zajęciem mocno absorbującym, lepiej zrezygnować z powierzania jej pracownikom innych działów i zdecydować się na profesjonalną pomoc.

Podobne artykuły:

Po piąte, wybierz odpowiednią firmę windykacyjną

Przed wyborem firmy windykacyjnej należy zastanowić się czego od niej oczekujemy i poświęcić czas, by znaleźć ofertę najbardziej odpowiadającą naszym potrzebom i specyfice branży przedsiębiorstwa. Kluczowe jest, aby działania firmy windykacyjnej nie ograniczały się tylko do wysyłania kolejnych wezwań do zapłaty. W tym celu warto poprosić o referencje, a jeżeli zależy nam na czasie, sprawdzić możliwości operacyjne firmy, aby nie okazało się, że nie jest ona gotowa do realizacji naszego zlecenia z powodu braku zasobów. Poświęćmy więcej czasu na przeanalizowanie oferty pod kątem oferowanego zakresu usług, wynagrodzenia, a także konstrukcji umowy.

PRAGMA INKASO S.A. Michał Kolmasiak