18 mitów o content marketingu

18 mitów o content marketingu Sergey Nivens - Fotolia

Wraz z rosnącą popularnością content marketingu pojawiają się mity na jego temat

Portal Content Marketing Institute zebrał 18 mitów na temat tej formy reklamy i przedstawił dowody, że są nieprawdziwe.

Mit 1: Content marketing jest tani

Prawda: Zyski, które można dzięki niemu osiągnąć są znacznie wyższe niż nakłady i działania mają lepszy efekt niż kampanie PPC. Jednak regularne tworzenie treści wysokiej jakości wymaga nakładów nie tylko finansowych, ale także czasu i innych zasobów, na przykład technologicznych lub ludzkich. Jednak z drugiej strony firmy często inwestują ogromne pieniądze w reklamy, a skąpią na dobrą treść.

Mit 2: Najlepiej tanio pozyskać treść z zewnątrz. W końcu każdy umie pisać.

Prawda: Tańszy twórca to zazwyczaj twórca o mniejszych umiejętnościach. A kiepski pisarz to słaba treść, która nie da dobrych wyników marketingowych. Jeśli chcesz wysokiej jakości materiały, musisz głębiej sięgnąć do kieszeni.

Mit 3: Content marketing to chwilowa moda

Prawda: Według Google Trends zainteresowanie content marketingiem cały czas rośnie. Choć sam termin jest nowy, to założenia za nim stojące są solidne. Wiele wskazuje, że content marketing przestanie być postrzegany jako osobna dyscyplina i zostanie włączony do marketingu jako takiego.

Mit 4: Content marketing to niezależna dyscyplina

Prawda: Dobrze prowadzony content marketing ulepszy każdy twój kanał komunikacji. Dlatego nie należy go wprowadzać po opanowaniu innych kanałów, lecz prowadzić równolegle, by wspierał całość komunikacji.

Mit 5: Content marketing to to samo co SEO

Prawda: Choć SEO jest jednym z ważniejszych wskaźników przy tworzeniu Content Marketingu, to nie jest jego głównym elementem. Dla przykładu – dobra pozycja w wyszukiwarce to ważna sprawa, ale wraz z nią należy zaoferować pewną wartość odwiedzającym. A tą wartością powinna być wysokiej jakości treść.

Mit 6: Content marketing to to samo, co social media marketing

Prawda: bez treści nie ma czego rozpowszechniać w mediach społecznościowych. Jednak treść służy nie tylko mediom społecznościowym, ale przede wszystkim budowaniu wizerunku marki w każdym kanale komunikacji.

Mit 7: Content marketing musi prowadzić do sprzedaży

Prawda: Choć sprzedaż jest kluczowa dla biznesu, to nie powinna być głównym celem content marketingu, zwłaszcza na bardziej złożonym rynku B2B. Zależnie od potrzeb content marketing może zebrać leady, angażować odbiorcę lub kierować na konkretną stronę. Dobra treść służy także lojalizowaniu klientów.

Mit 8: Content marketing to blogi

Prawda: Regularnie aktualizowany blog z ciekawą treścią może służyć jako podstawa działań content marketingowych. To jednak nie jest jedyna, ani najskuteczniejsza, forma działania. Należy się nie bać eksperymentów – wydać ebooka, nagrać wideo lub zorganizować webinarium.

Mit 9: Można zaplanować, że treść będzie wirusowa

Wirusowe rozchodzenie się treści to nie jest coś, co można zaplanować – internet bywa kapryśny. Prawda: Poza tym nie każda treść powinna dotrzeć do wszystkich – ważne jest dotarcie do twoich potencjalnych klientów.

Mit 10: Content marketing powinno się realizować w ramach kampanii

Prawda: Kampania sugeruje zakończenie po osiągnięciu konkretnego celu. Tymczasem stałość i regularność content marketingu to jedna z jego najważniejszych cech.

Mit 11: Content marketing to szybka i łatwa droga do zwycięstwa

Prawda: Często pierwsze rezultaty prowadzonych działań widać dopiero po pół roku. Tradycyjne działania marketingowe dostarczają natychmiast informację o sukcesie lub porażce. Tymczasem content marketing to raczej maraton niż sprint – w tym konwersje z treści, którą opublikowałeś już kilka lat temu. Zwłaszcza, jeśli się dobrze wypozycjonują w wyszukiwarkach.

Mit 12: Więcej treści to dalszy zasięg

Prawda: Czasem bywa odwrotnie. Lepszy efekt można uzyskać dzięki skupieniu się na jednym, naprawdę dobrym materiale, niż dostarczaniu dużej ilości niezbyt dobrej treści.

Mit 13: Content marketing działa tylko w mediach drukowanych

Prawda: Content marketing to druk, internet, wydarzenia oraz wiele innych form dotarcia do klienta.

Mit 14: W segmencie B2B ważniejszy jest kontakt między firmami niż ludźmi

Prawda: Marketing jest zawsze skierowany do ludzi. Są to ludzie, których można zniechęcić lub pomóc im podjąć decyzję dotyczącą ich firmy, zależnie od jakości marketingu. Prezes firmy też jest człowiekiem, a to do niego kierujesz swój przekaz.

Mit 15: Content marketing to tylko wypełniacz dla innych form dotarcia

Treść musi być wysokiej jakości i przemyslana. Inaczej odbiorcy poczują się zawiedzeni.

Mit 16: Content marketing to tylko tworzenie treści

Prawda: Content marketing to tworzenie i rozprowadzanie treści oraz wszelka idąca za tym dalsza komunikacja.

Mit 17: Content marketing to taki sam marketing jak każdy inny

Prawda: Choć najlepiej sprawdza się przy wspieraniu pozostałych form marketingu, to wymaga zupełnie innego podejścia i innego sposobu pracy nad nim.

Mit 18: Content marketing nie wspiera sprzedaży

Prawda: Content marketing wspiera sprzedaż na każdym etapie – od pozyskania leadu, przez jego podgrzewanie aż po wspieranie decyzji zakupowej

Opracowano na podstawie contentmarketinginstitute.com

Zdobądź publikację na temat content marketingu i udział w warsztatach

  • Raport  Content Marketing Institute z 2014 roku informuje, iż 88% marketerów w Wielkiej Brytanii  w swoich działaniach stosuje marketing treści. Wynika to z faktu, iż działania te są relatywnie tańsze oraz efektywniejsze. Średnia cena pozyskania leadaza pomocą content marketingu jest 41% niższa niż przy pomocy tradycyjnych działań marketingowych. A jak  to u nas wygląda? Zapraszamy do udziału w badaniu, które ma za zadanie zbadać polski rynek pod względem budowania wartościowych treści, stosowanych kanałów oraz satysfakcji z prowadzonych badań. Przejdź do ankiety i zdobądź publikację na temat marketingu treści i udział w warsztatachOsoby, które wypełnią w pełni ankietę do 19 kwietnia 2014 r. otrzymają bezpłatnie raport z badania, podręcznik Content Marketingu oraz będą miały pierwszeństwo w kwalifikacji na realizowane w projekcie szkolenia dotyczące Marketingu Treści. Zebrane dane z badania posłużą do dostosowania programu zajęć oraz publikacji pod kontem Państwa oczekiwań. Badanie realizowane jest przez Nowoczesną Firmę SA oraz Obserwatorium Zarządzania w ramach projektu Content Marketing Expert, który jest współfinansowany przez Komisję Europejską  z programu „Uczenie się przez całe życie”.  Szkolenia oraz publikacje będą dostępne we wrześniu br. Więcej informacji na temat projektu dostępne na stronie: http://pl.cmex.eu.

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek