4 zaskakujące fakty o motywacji

4 zaskakujące fakty o motywacji sxc.hu

Wielu menedżerów i pracowników zastanawia się skąd czerpać motywację i siłę napędową do pracy. Odpowiedź nie jest oczywista, ponieważ wciąż część faktów dotyczących motywacji, przynajmniej po części, pozostaje mało znana.

Według wielu osób kluczowym czynnikiem sukcesu jest motywacja. Motywacja, czyli chęć i siła do działania. Wysoka sprawia, że wytrwale dążymy do osiągnięcia celu, jesteśmy bardziej kreatywni, wydajni i chętni do pracy. Niska z kolei powoduje, że nie podejmujemy wyzwań, a zadania realizujemy byle jak i bez zaangażowania. Dlatego w wielu przedsiębiorstwach odnoszących sukcesy rynkowe integralną częścią kultury organizacyjnej jest konieczność motywowania zespołu oraz zarządzanie ludźmi oparte na szacunku.

Jakie motywatory działają najlepiej?

W polskich warunkach olbrzymia rzesza osób stale boryka się z problemami finansowymi. Wydawać by się zatem mogło, że najlepszą motywacją do pracy będą pieniądze. Tymczasem wszelkiego rodzaju zachęty finansowe, takie jak premie, nagrody oraz dodatki pozapłacowe, pomimo, że pożądane, często nie stoją na pierwszym miejscu. W rzeczywistości dobre wyniki osiągamy z innych powodów.

Metody krótkoterminowe

Programy motywacyjne i zachęty finansowe, choć niezbędne w każdej firmie, wystarczą na krótko. Prawdziwa motywacja bierze się z wewnątrz każdego z nas. Nic nie zastąpi też środowiska, w którym pracownicy cieszą się uznaniem, czują się komfortowo i mogą rozwijać własne inicjatywy. W pracy istotną rolę odgrywają menedżerowie, którzy wspierają pracowników w poszukiwaniu i wzmacnianiu indywidualnej siły napędowej. Umożliwiając im rozwój zawodowy i zdobywanie nowych kwalifikacji, włączając do aktywnego uczestniczenia w kształtowaniu celów firmy oraz korzystając z ich indywidualnych mocnych stron przy rozwiązywaniu problemów efektywnie motywują do osiągania celów.

Im większa swoboda, tym lepszy wynik

Jak wynika z obserwacji ekspertów PagePersonnel wydajność pracowników wzrasta również wtedy, gdy zamiast nadmiernej kontroli otrzymują swobodę działania. Im większa swoboda oraz związane z nią wymagania wobec pracowników, tym lepszy nastrój i wyniki pracy. Zaufanie w połączeniu z jednoczesnym dzieleniem się odpowiedzialnością i radością z sukcesu stanowią doskonałe wsparcie i czynnik motywujący do działania.

Co za dużo, to nie zdrowo

Z drugiej strony, nie można zapomnieć, że zbyt dużo elementów motywacyjnych na raz powoduje zobojętnienie. Stałe, powtarzające się impulsy przyzwyczajają nas do otrzymywanych zachęt. Powodują, że nie traktujemy ich jak wyróżnienia, a raczej jako nieodłączny element pracy. Coś naturalnego, co się nam należy. Jako pracownicy stajemy się wówczas coraz mniej aktywni i zaczynamy wyłącznie reagować.

Podobnie jest z pochwałami. Przestają działać, jeżeli słyszymy je codziennie. Aby zachowały swoją moc powinny być umiejętnie dawkowane i odnosić się do konkretnych osiągnięć. Zasada mówi bowiem, że im dokładniejsza informacja zwrotna od przełożonego, tym bardziej czujemy się docenieni.

  • Cztery zaskakujące fakty na temat motywacji pracowników:
    Fakt 1. Nie da się motywować tylko nagrodami finansowymi.
    Fakt 2. Mniej kontroli prowadzi do lepszych wyników pracy.
    Fakt 3. Zbyt dużo motywacji powoduje zobojętnienie.
    Fakt 4. Częste pochwały mogą być nieskuteczne.

Piotr Dziedzic