5 błędów we wdrażaniu gamifikacji w firmie

5 błędów we wdrażaniu gamifikacji w firmie sxc.hu

Według badań Gartnera do końca 2014 r. 70 proc. z 2000 największych firm na świecie będzie wykorzystywała gamifikację. Te same badania wskazują, że 80 proc. firm starających się wdrożyć logikę gry do swojego biznesu nie osiąga zamierzonych celów.

– Wynika to z powtarzających się błędów przy wdrażaniu logiki gier w przedsiębiorstwie. Grywalizacja to globalny trend, ale źle zrozumiany – uważa Rafał Zaorski, prezes firmy Escola i prelegent na nadchodzącym Digital Learning Congress. – Przedsiębiorstwa często skupiają się na samej grze, a nie na zyskach.

Pośród najczęstszych błędów we wdrażaniu grywalizacji firma The Rewardologist wskazuje:

1. Niejasne cele

Gamifikacja jest narzędziem, które motywuje do osiągania celów dzięki zabawie. Ważne, by pracownicy, których przedsiębiorstwo angażuje w grę, mieli jasno wyznaczone cele wraz z uczciwymi metodami weryfikowania ich osiągnięcia. – Tak wdrożona grywalizacja daje pracownikom informację zwrotną o ich osiągnięciach i sprzyja samodoskonaleniu – wskazuje Rafał Zaorski.
Bez tych elementów mechanizmy związane z grą jedynie komplikują życie pracowników.

2. Źle stworzone zasady

– Zbyt skomplikowane zasady to jeden z głównych błędów przy wdrażaniu grywalizacji – wskazuje Rafał Zaorski. Według firmy Rewardologist, kluczem do sukcesu w zastosowaniu gier w biznesie jest prostota zasad oraz ich intuicyjność. Ważne też, by zasady nie faworyzowały konkretnych działów lub pracowników.
Jeśli skomplikowane i niejasne zasady dezorientują oraz frustrują pracowników, nie chcą angażować się w grę.

3. Zły projekt gry

Same zasady to nie wszystko – gra powinna opowiadać jakąś historię i być dobrze zaprojektowana. Jeśli handlowcy mają zdobywać rangi zależne od swoich wyników, niech będą to tytuły szlacheckie lub stopnie wojskowe.
– Wdrożenie gamifikacji w dużym przedsiębiorstwie nigdy nie będzie szybkie, a niedopracowanie gry spowoduje, że pracownicy nie zaangażują się. Im większa firma i więcej pracowników, tym wdrożenie będzie bardziej skomplikowane – wskazuje Rafał Zaorski.

4. Brak motywacji

Gamifikacja powinna być narzędziem motywującym. Mimo to w wielu firmach postrzega się ją jako kolejny uciążliwy obowiązek – To wina zbyt korporacyjnego podejścia do wdrażania mechanizmów gry – mówi Rafał Zaorski. – Tymczasem do powinien być przede wszystkim fun dla pracowników – podsumowuje.

Narzędziem motywującym są między innymi kolejne rangi i poziomy do zdobycia, spotykane we wszystkich grach. Elementem tej logiki są także tablice liderów i możliwość zdobywania odznaczeń.

5. Brak dobrych nagród


– Grywalizacja sprawdza się, gdy zachęcamy pracowników marchewką, a nie kijem – podkreśla Rafał Zaorski.
Jego zdaniem brak premii od wyników jest jednym z głównych błędów przy wdrażaniu mechanizmów gry. Prawdziwa nagroda, która zachęca użytkowników wciąga pracowników i skłania, by cały czas się angażować.

Biznes skorzysta na dobrej grywalizacji

Grywalizacja powinna mieć zastosowanie w podstawowej działalności przedsiębiorstwa i być wpisana w kulturę pracy organizacji – uważa Rafał Zaorski. – Po zastosowaniu grywalizacji w ESCOLI i całej Grupie Etendard przychody, zyski i premie dla pracowników kilkukrotnie wzrosły – mówi. – Efekty dobrego wdrożenia mechanizmów grywalizacyjnych są widoczne już po dwóch-trzech miesiącach. Efekty, czyli bezpośrednie przełożenie na zysk firmy – podsumowuje.

Rafał Zaorski opowie więcej na temat gamifikacji w przedsiębiorstwach na nadchodzącym 24 października Digital learning Congress. Organizator wydarzenia, Obserwatorium Zarządzania, przygotowała wraz z firmą Escola specjalną grę (dostępną pod adresem www.dlc.smartexpedition.pl), dzięki której uczestnicy kongresu będą mogli samodzielnie poznać mechanizmy grywalizacyjne oraz walczyć o jedną z 26 nagród:


1 x Apple Ipad Mini od Escola
2 x gry karciane „Intuicja” od MindLab Games
3x kurs semestralny j. angielskiego online od empik school
4 x 100 zł na na zakupy w Publio.pl
5 x pakiet dwóch książek od PWN
14 x roczna karta OpenCard od firmy OpenCard Sp. z o.o.

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek