5 darmowych sposobów pomiaru efektów kampanii ePR

5 darmowych sposobów pomiaru efektów kampanii ePR Sergey Nivens - Fotolia

Planując kampanię promocyjną w sieci, trzeba liczyć się z tym, że może być trudno zmierzyć jej efekty – nie oznacza to jednak, iż jest to niemożliwe.

Trzeba tylko wiedzieć, co należy wziąć pod uwagę, aby móc sprawdzić, czy podjęte działania zwróciły uwagę internautów, a także do jak wielu odbiorców dotarły poszczególne komunikaty. Zanim jednak przejdę do kwestii mierzalności efektów kampanii ePR, wspomnę o możliwościach, jakie otwierają przed klientem działania prowadzone w ramach tej usługi.

Kiedy warto zwrócić się o pomoc do specjalisty ds. ePR?

Jeśli coś ważnego dzieje się w firmie, np. na rynek wprowadzany jest nowy produkt lub usługa, jeśli otwierany jest nowy lokal lub jeśli organizowane jest ważne dla biznesu wydarzenie. W każdej ze wspomnianych sytuacji (a także w wielu innych) warto zwrócić się o pomoc do profesjonalisty, który jest w stanie nie tylko sprawić, że informacja na dany temat dotrze do szerokiej grupy potencjalnie zainteresowanych odbiorców, ale też zaprezentuje oryginalne, a czasem i niekonwencjonalne sposoby na prowadzenie działań promocyjnych w sieci.

Świadomość klienta

Mimo pracy, jaką ePRowiec wkłada w poszczególne działania promocyjne, często okazuje się, że klient nie jest w stanie zmierzyć, jakie przyniosły one efekty. Dlaczego tak się dzieje? Z jednej strony – klient nie jest świadomy tego, w jaki sposób może to zrobić. Z drugiej strony – większość działań podjętych przez specjalistę jest rzeczywiście trudna do zmierzenia – nie oznacza to jednak, że jest to niemożliwe.

Sprawdzanie efektów

Każda oferta na usługi ePR jest przygotowywana z myślą o konkretnym kliencie, a jako że każdy z nich jest inny i wymaga indywidualnego podejścia do swojego zlecenia, to również poszczególne oferty różnią się między sobą. W zależności od tego, jakie usługi zostały zaproponowane danemu klientowi, ten może w różny sposób sprawdzić, jakie jest w stanie uzyskać dzięki nim efekty.

Google Analitycs

Jeśli w sieci pojawią się notki prasowe z dołączonym odnośnikiem do strony firmowej klienta, to ich nadrzędnym celem jest poinformowanie konkretnej grupy odbiorców o kluczowym dla firmy wydarzeniu lub organizowanej przez nią promocji – ma to doprowadzić do wzrostu oglądalności strony, na którą kieruje link dołączony do tekstu. Czy cel został zrealizowany, można sprawdzić np. za pomocą narzędzia Google Analitycs, które jest w stanie pokazać, ilu internautów odwiedziło stronę klienta za sprawą opublikowanej przez specjalistę ePR informacji – co więcej, klikając w odpowiednią opcję, można zobaczyć nie tylko listę portali, blogów, forów czy kanałów społecznościowych, za pośrednictwem których użytkownicy sieci trafili na stronę klienta, ale też dokładny czas, w jakim miało to miejsce.

Komentarze i wtyczki społecznościowe

Kolejnym wskaźnikiem, na który należy zwrócić uwagę badając efekty działań ePR, jest liczba komentarzy pod opublikowanym artykułem, a także aktywność związana z wtyczkami społecznościowymi zamieszczonymi w poszczególnych portalach. Im szersza dyskusja wywiąże się pod opublikowanym tekstem, im więcej osób „polubi” dany artykuł, wreszcie im większa liczba internautów go udostępni, tym większe szanse na to, że dotrze do szerszego grona odbiorców – wzrost zasięgu równa się zwykle wzrostowi zainteresowania opublikowanym materiałem, co może przynieść efekty w postaci:

  • wzrostu sprzedaży (w przypadku promocji usług/produktów)
  • lub wzrostu liczby uczestników danego wydarzenia (w przypadku promocji eventów).

Social media

Bardzo ważną rolę odgrywają także same kanały społecznościowe, w których ukazują się promocyjne informacje. To, jakie mają znaczenie dla wydarzenia, warto sprawdzić, mierząc komentarze i udostępnienia bezpośrednio w danym serwisie społecznościowym (trzeba wziąć przy tym pod uwagę także liczbę dalszych udostępnień postu z tekstem promocyjnym).

Propozycje współpracy

Podczas kampanii ePR często zdarza się, że redakcje, którym spodobał się dotychczasowy sposób promocji danej usługi lub wydarzenia na ich portalu, są zainteresowane dalszą współpracą i to one wychodzą z taką propozycją względem klienta. Jeśli więc klient otrzyma tego typu zapytanie, może wliczyć to do efektów, jakie przyniosły działania ePR.

Podobne artykuły:

Sprzedaż

Ostatnim wskaźnikiem jest wzrost sprzedaży (oczywiście jeśli celem promocji był produkt lub usługa). Trzeba jednak podkreślić, że bardzo trudno jest ustalić, z jakiego powodu wzrosła sprzedaż. W tym względzie trzeba skupić się przede wszystkim na czasie, w jakim miał miejsce wspomniany wzrost.

Korzyści dla klienta

Po zakończeniu prowadzonych w sieci działań promocyjnych warto sprawdzić, jakie przyniosły one efekty firmie klienta. Czy wzrosło zainteresowanie produktem, który właśnie wprowadzono do jej oferty? Czy wzrosła liczba odwiedzin strony firmowej? A może kilka redakcji zwróciło się do firmy z zapytaniem w sprawie podjęcia długofalowej współpracy? Wszystkie te elementy są efektem szczegółowo zaplanowanej strategii ePR, żeby jednak to wiedzieć i je poznać, trzeba wiedzieć, na co należy zwracać uwagę.

gosocial.pl

Silence! Joanna Poczęsna