5 prezentów dla klienta

5 prezentów dla klienta Tandguladze/Wikimedia Commons

Sprzedaż to nie wyciąganie pieniędzy od klienta. To przede wszystkim dawanie czegoś od siebie. Klienci szukają przede wszystkim rozwiązań swoich problemów. Ale problemy rozwiązuje produkt.

A co może dla nich zrobić sprzedawca? Obdarować następującymi prezentami:

1. Przykładanie się do pracy

Klient oczekuje najlepszej możliwej obsługi, jaką jesteś w stanie mu zapewnić. Nie „najlepszej” bo to pewna abstrakcja, tylko „najlepszej, jaką oferuje sprzedawca” W tym wypadku handlowiec nie ściga się abstrakcyjnym rynkiem, tylko sam ze sobą,

2. Stałość

Prowadzenie biznesu oznacza działanie w stanie ciągłej zmiany. Tymczasem kompetentny sprzedawca i dobry produkt powinny być stałe i niezmienne. Jeśli klienci będą wiedzieli, że zawsze mogą liczyć na partnera biznesowego, będą mogli usunąć jeden z elementów losowych ze swojej codzienności.

3. Uwaga

Uwaga to coś więcej, niż odpowiadanie na telefony. To przykładanie wagi do szczegółów. To także myślenie o przyszłych potrzebach. Dzięki poświęconej uwadze klienci czują się wyjątkowi i wrócą właśnie do tego konkretnego sprzedawcy, gdy znowu będą potrzebowali produktu.

4. Empatia

Empatia w tym wypadku oznacza umiejętność spojrzenia na świat z cudzej perspektywy. Zrozumienie, jakimi względami i przesłankami się kieruje w swoich wyborach. Empatia jest podstawą wszystkich zdrowych relacji, a sprzedaż to także forma relacji międzyludzkiej, w której potrzebne jest zaufanie.

5. Uznanie

Jeśli prawdziwie darzysz swoich klientów uznaniem, to postrzegasz ich potrzeby jako ważne. Szukasz sposobów, by im pomóc, a nie sprzedać produkt. A to bardzo ważne – klienci to jedyny powód, dla którego funkcjonuje biznes. I to oni powinni być najważniejsi, a nie sprzedawca.

Opracowano na podstawie tekstu z inc.com.

  • Firma Przyjazna Klientowi to program badawczo-certyfikacyjny, którego celem jest ocena satysfakcji Klientów i prawdopodobieństwo rekomendacji Firmy. Firma Przyjazna Klientowi to nagroda od Klientów Firmy za wysoką jakość współpracy przyznawana na podstawie wyników niezależnych badań przeprowadzanych przez Organizatora – Fundację Obserwatorium Zarządzania. Godło Firma Przyjazna Klientowi jest przyznawane Laureatom na okres 12 m-cy. W tym czasie Laureaci bezpłatnie mogą posługiwać się Godłem we wszelkich materiałach promocyjnych i marketingowych. Ogólnopolski Program Firma Przyjazna Klientowi istnieje na rynku polskim już ponad 10 lat. Organizatorem Programu jest Fundacja Obserwatorium Zarządzania – instytucja z otoczenia biznesu zajmująca się problemami przedsiębiorczości, wdrażania innowacji oraz edukacji ekonomicznej społeczeństwa i biznesu, więcej na www.obserwatorium.pl. Od 2012 roku honorowy Patronat nad Programem Firma Przyjazna Klientowi objęło Ministerstwo Gospodarki.

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek