5 sposobów, by pracować lepiej

5 sposobów, by pracować lepiej www.fotolia.pl

Belle Beth Cooper, content crafter z firmy Buffer i założycielka startupu Exist, przygotowała pięć podpowiedzi, jak pracować mądrzej i sprytniej, a nie tylko ciężej.

Ciężka praca, choć łatwa do wdrożenia, może powodować pracoholizm, gdy nawet w weekend nie można przestać myśleć o swoich zadaniach służbowych. – Od kiedy mam własny startup, łatwo wpadam w pułapkę ciągłej pracy – mówi Belle Beth Cooper. – Dlatego stosuję te sztuczki, by pracować lepiej i sprytnie.  

1. Rób sobie więcej przerw

Czasem warto jest przerwać pracę, by się zregenerować. Przeciętnie mózg jest w stanie efektywnie pracować przez 90 minut, po których potrzebnych jest przynajmniej 15 minut odpoczynku. Jednak taka przerwa może być wyzwaniem dla wielu pracujących, jako zbyt duży odcinek wolnego czasu za jednym razem. Dlatego branie częściej krótkich przerw (na przykład 5 minut na każde pół godziny) również jest dobrym pomysłem.

2. Rób drzemki

Według niemal wszystkich dostępnych badań, krótkie drzemki zwiększają kreatywność i poprawiają funkcje poznawcze. Dzięki drzemkom można się znacznie skuteczniej uczyć. Konkretnie – drzemka pozwala zapamiętać nowe informacje. – Według badań nowe wiadomości mogą zostać szybko wypchnięte z pamięci, jeśli mózg nie ma czasu ich zapamiętać, bo dostaje kolejne porcje informacji. Drzemka pozwala łatwiej przepchnąć informacje do pamięci trwałej – mówi Cooper.

3. Spędzaj czas blisko natury

Badania wskazują, że aby przejść przez zatłoczoną ulicę bez wpadnięcia na kogoś lub potknięcia się wymaga od mózgu tyle skupienia, że nie jest w stanie odpocząć. Dlatego relakusjący jest dopiero spacer po lesie, a gdy go brak – po parku.

4. Podziel swój czas na bloki

Podziel swoje zajęcia na bloki na podstawie zadań, jakie masz do wykonania. Jeśli pracujesz zdalnie, możesz zależnie od zadań, zmieniać miejsce, w którym pracujesz. Może to być kawiarnia, biuro, dom, lub inna przestrzeń, która pomoże ci przerzucić się z jednego zadania na drugie

-Tak robi Colin, jeden z naszych informatyków – mówi Cooper – Codziennie odwiedza kilka kawiarni, lub częściej, pubów, w których wykonuje swoją pracę.

5. Przede wszystkim sprawdzaj email

Jest to ważne przede wszystkim dla rozproszonych zespołów. Sprawdzenie poczty pozwoli zweryfikować priorytety i zadania na ten dzień. Nie ma sensu brać się za swoją zwyczajną porcję codziennej pracy, jeśli właśnie trwa w firmie ciężki kryzys i potrzebne są wszystkie ręce na pokładzie.

Opracowano na podstawie tekstu w inc.com

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek