5 sprawdzonych metod motywowania pracowników w MŚP

5 sprawdzonych metod motywowania pracowników w MŚP Support Media

Pracownik odpowiednio zmotywowany to pracownik lojalny, żywo zainteresowany nie tylko swoimi obowiązkami, ale także firmą jako całością. Jak zatrzymać taką osobę w przedsiębiorstwie? Strzałem w dziesiątkę mogą okazać się właściwie dobrane benefity.

Czy mała lub średnia firma może równać się z korporacją? Jak najbardziej – zwłaszcza jeśli przedsiębiorca potrafi odpowiednio zmotywować pracowników, nagrodzić ich trud i lojalność, stworzyć niemal domową, przyjazną atmosferę pracy. Niemałą rolę odgrywają tu właściwie dobrane benefity. Współcześnie nie zwraca się uwagi wyłącznie na wysokość pensji, ale również na dodatkowe świadczenia oferowane przez firmę. Co więc warto zaproponować?

1. Prywatna opieka medyczna w małej i średniej firmie

Według danych pochodzących z raportu Pracuj.pl „Benefity – czyli co motywuje pracowników?” przygotowanego w 2017 r. dostęp do prywatnej opieki medycznej należy z punktu widzenia pracownika do najatrakcyjniejszych świadczeń, które może zaoferować pracodawca – tak stwierdziło 58% ankietowanych. Jednocześnie jest to świadczenie najpowszechniej oferowane przez duże firmy i korporacje – 43% badanych stwierdziło, że ich pracodawca oferuje dostęp do pakietów medycznych. Dlaczego jest to uważane za atrakcyjne? Wystarczy przypomnieć o trudnościach z dostępem do usług medycznych w placówkach NFZ.

Pamiętajmy jednak, że pakiet powinien być dobrany tak, aby pracownik miał z niego realną korzyść. Po pierwsze, im większa różnorodność lekarzy-specjalistów, do których mamy dostęp, tym lepiej. Zwróćmy też uwagę na listę oferowanych w pakiecie badań, jak również liczbę placówek zrzeszonych w sieci i odległość od domu lub miejsca pracy. Dobrą decyzją może okazać się wybór jednego z pakietów dedykowanych sektorowi MŚP w znanej firmie świadczącej usługi medyczne – wtedy można liczyć na szeroki dostęp do specjalistów z różnych dziedzin (zupełnie jak w pakietach przeznaczonych dla pracowników korporacji). Na przykład w LUX MED 75% lekarzy posiada drugi stopień specjalizacji.

2. Dofinansowanie do kursów i szkoleń lub… emerytury

Tutaj wszystko zależy od potrzeb pracowników – aby dane szkolenie okazało się „strzałem w dziesiątkę”, musimy wziąć pod uwagę nie tylko profil i zapotrzebowanie firmy, ale także (a nawet przede wszystkim) indywidualne preferencje pracowników. Bezpłatne kursy językowe czy szkolenia będą mile widziane przede wszystkim wśród osób stawiających na rozwój zawodowy. We wspomnianym raporcie Pracuj.pl 35% pracowników wskazało finansowanie szkoleń jako wartościowy benefit. Jednakże osoby, które mają już sporo kursów za sobą, a także wszyscy pracownicy ceniący raczej wartości rodzinne, stabilizację i pewną przyszłość, przychylniej spojrzą na atrakcyjny pracowniczy program emerytalny.

3. Auto służbowe na co dzień

Bardzo wiele osób ucieszyłoby się z takiego benefitu. Auto służbowe stałoby się dla pracownika szczególnie atrakcyjne, gdyby mógł nim jeździć nim nie tylko w godzinach pracy, lecz również poza nimi. Samochód dostępny na własny użytek przebija atrakcyjnością telefony czy komputery służbowe również możliwe do prywatnego wykorzystania (pracodawco, na sprzęt elektroniczny dobrej jakości również warto zwrócić uwagę!). Wśród benefitów mile widzianych przez pracowników, powiązanych z dojazdami, znajdziemy ponadto kartę na paliwo oraz – wskazywane przez niezmotoryzowanych – dofinansowanie dojazdów do pracy.

4. Sport to zdrowie

Oprócz prywatnej opieki zdrowotnej warto zadbać także o kondycję pracownika. Karta sportowa jest mile widziana przez 29% ankietowanych raportu Pracuj.pl. Pakiety sportowe przebijają popularnością bilety na wydarzenia kulturalne (choć niemal dorównują im bilety do kina) czy wycieczki pracownicze bądź karty restauracyjne. Karta zapewnia dostęp do różnych dyscyplin sportowych, dlatego w takim pakiecie coś dla siebie może znaleźć każdy pracownik – zarówno zapalony piłkarz, jak i osoba potrzebująca ćwiczeń rozciągających mięśnie kręgosłupa po długiej pracy w pozycji siedzącej.

5. Voucher na wakacje

Pracownik wypoczęty jest zadowolony i bardziej efektywny. A najlepiej wypoczywa się na wakacjach. Vouchery na wyjazdy wakacyjne są, wedle różnych badań, milej widziane przez pracowników – zwłaszcza tych posiadających rodziny – niż wycieczki pracownicze. Dofinansowanie urlopów zaznaczyło jako atrakcyjne 34% ankietowanych raportu Pracuj.pl. Pamiętajmy oczywiście o przejrzeniu zawczasu ofert biur podróży, aby zaproponować pracownikowi taki bon, który jest w stanie pokryć wyjazd w różnych kierunkach – pozostawmy pracownikowi swobodę wyboru, a na pewno powróci po urlopie zadowolony!