7 sprzedażowych sztuczek, których nauczysz się od... dilera

7 sprzedażowych sztuczek, których nauczysz się od... dilera fot. sxc.hu

Diler narkotykowy nie reklamuje się, nie ma marketingu, a mimo to ma stałych klientów, którzy kupują, polecają go znajomym... Oczywiście jest przestępcą, ale metody, które stosuje, sprawdzą się także w każdym legalnym biznesie.

Właśnie dlatego Lukas Yla przygotował prezentację, która wskazuje, jakich sztuczek mogą nauczyć się przedsiębiorcy od dilerów narkotykowych. Ich marketing musi opierać się na działaniach jednocześnie skutecznych, a zarazem takich, które nie rzucają się w oczy. Są przestępcami i nie chcą na długie lata trafić do więzienia. 

1. Reklamuj się poprzez swój produkt

Trudno jest sobie choćby wyobrazić kampanię marketingową dilera narkotyków. Dlatego muszą zdać się na jakość produktu oraz jakość obsługi klienta.

 

Diler, który dostarcza zły towar swoim odbiorcom szybko traci klientów na rzecz takiego, który daje dobre produkty.

Stąd wniosek, że nawet najlepszy marketing nie jest w stanie uratować kiepskiego produktu, który by się nie obronił bez reklamowej otoczki. Firma powinna zadbać przede wszystkim o to, co dostarcza, dopiero później martwić się o marketing i reklamę, by mieć pewność, że odbiorca nie poczuje się oszukany.

2. Daj trochę za darmo

W wypadku narkotyków jest to o tyle skuteczna technika, że produkt... uzależnia. Pierwsza, często gratisowa, działka pozwoli łatwiej uzyskać stałego klienta. Dilerzy doskonale zdają sobie z tego sprawę – ich produkt jest tak dobry, że nic nie tracą, dając trochę za darmo. Wiedzą, że po takim doświadczeniu klient wróci za jakiś czas z pieniędzmi, zdecydowany na zakup.

Dlatego taką wartością są wszelkie jazdy próbne, wersje demo oraz próbki produktów, które pozwalają się z nim zapoznać bez zakupu. Jeśli produkt jest dobry, klienci upewnią się o tym, a stosunkowo niewiele na tym stracisz.

Rozdawanie próbek może mieć także formę content marketingu – jeśli sprzedajesz usługi a nie produkty, pokazuj swoją wiedzę i kreuj się na eksperta. Pojawiaj się w mediach branżowych, prowadź bloga i udzielaj porad.

3. Dbaj o relacje

Przy prowadzeniu małego biznesu, który polega na regularnym kontakcie z określoną grupą klientów, ważne jest zbudowanie z nimi osobistej relacji. Diler narkotyków nie może sobie pozwolić na lekceważenie lub rozczarowanie klienta. Dlatego diler zawsze zachowuje się, jakby był Twoim przyjacielem. Można z nim porozmawiać i spytać o szczegóły towaru.

Ty też przecież możesz być przyjacielem swojego klienta, porozmawiać z nim, wysłuchać... Inna ważna rada – nie sprzedawaj tego, z czego nie chcesz sam korzystać.

4. Zaoferuj wsparcie

Zażywanie narkotyków, wbrew pozorom, nie jest proste. Dlatego ważne jest znalezienie kogoś, kto pomoże pokonać barierę wejścia.

Taką osobą jest najczęściej diler.

Często zamiast oferowania dodatkowych usług lub rozszerzonej gwarancji, lepiej jest dać ludziom to, czego naprawdę potrzebują, na przykład pomocy przy instalacji i konfiguracji sprzętu elektronicznego. Ikea oferuje swoim klientom przewóz i montaż mebli. Podobnie i Ty możesz przeszkolić swoich klientów w obsłudze produktu.

5. Konkuruj jakością, nie ceną

Diler narkotykowy nie ogłasza swoich cen i raczej nie udziela rabatów.

Zamiast tego bazuje na swojej reputacji i czymś na kształt marki osobistej.

Dlatego warto porzucić najprostsze działanie, jakim jest oferowanie niższej ceny i, zamiast tego, wysilić się dla klientów, oferując im wyjątkową obsługę i jakość. Warto także zaskoczyć ich czymś więcej niż tylko produktem i zrobić coś ekstra, czego się nie spodziewają.

6. Podążaj za klientem

Większość dilerów nie czeka, aż klientom skończy się narkotyk, tylko aktywnie pyta, czy nie potrzeba więcej. Dzięki osobistym i częstym kontaktom dilerzy doskonale znają przyzwyczajenia i gust swoich klientów. Dlatego zawsze mają dla konkretnego klienta coś specjalnego, za specjalną cenę.

Ty także podążaj za swoim klientem ze spersonalizowną i dostosowaną do jego potrzeb ofertą.

7. Nie przechwalaj się

Diler narkotykowy działa w ciszy. Żadnych skandali, nagich fotek czy głośnych akcji.

Ty także, zamiast robić niepotrzebny szum wokół marki, musisz skupić się na treści i jakości, jaką chcesz dostarczyć zainteresowanym klientom.

Te siedem podpowiedzi można zastosować w każdym biznesie, niezależnie od profilu działalności. 

Opracowano na podstawie prezentacji Lukasa Yli udostepnionej na Slideshare.

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek