8 zdań, które wskazują, że czas „naprostować” marketingowców

8 zdań, które wskazują, że czas „naprostować” marketingowców Sergey Nivens - Fotolia

Jeśli ktoś z twojego działu marketingu posługuje się tymi schematami myślowymi, powinien ponownie przemyśleć swoją rolę w firmie.

Geoffrey James, autor książki „Business Without the Bullsh*t” (Biznes bez ściemy), na podstawie wielu lat pracy i tysięcy rozmów z marketingowcami przygotował listę ośmiu zdań, które wskazują, że specjaliści od marketingu się odrobinę pogubili i muszą zostać „naprostowani”.

1. Sprzedaż to ostatni etap

Wielu specjalistów uważa, że sprzedaż jest ostatnim etapem marketingu. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie – sprzedaż jest przyczyną, dla której istnieje dział marketingu oraz cała reszta firmy. I to sprzedaży powinny być podporządkowane wszystkie działania

Właściwe zdanie: Marketingowcy zrobią wszystko, by doszło do sprzedaży

2. Rozmawiamy z naszymi klientami

Wielu specjalistów od marketingu myśli o swoich działaniach jak o publikowaniu komunikatów. W ten sposób przemawiają do klienta. Tymczasem dobry marketing zaprasza klienta do współpracy.

Właściwe zdanie: Słuchamy klientów

3. Skupiamy się na wszystkim

Zdanie jest wewnętrzne sprzeczne – skupienie się na więcej niż jednej rzeczy jest z definicji niemożliwe. Każde działanie marketingowe skierowane do zbyt szerokiej grupy się nie powiedziec.

Właściwe zdanie: Obecnie skupiamy się na...

4. To będzie marketingowy blitzkrieg...

Używanie militarnych metafor w marketingu to zły pomysł. Wojna polega na zabijaniu, o czym przypomina napięta sytuacja na Krymie. Marketing polega na namawianiu innych do zakupienia produktu. Tu nie ma punktów wspólnych.

W tym wypadku lepiej po prostu milczeć.

5. Nasze maksymalnie rozgrzane leady nie kupują

To zdanie, podobnie jak pierwsze z podanych, wynika z niezrozumienia roli marketingu. Gorące leady to te, które dział sprzedaży może łatwo zamknąć – sprzedać im produkt. A jeśli tego nie może zrobić, najwyraźniej lead nie jest rozgrzany.

Właściwe zdanie: Niech ekipa od sprzedaży powie nam, komu najłatwiej jest sprzedać produkt

6. Każdy musi używać ujednoliconej prezentacji

Jedno z najczęściej powtarzanych zdań. Zazwyczaj mówią je marketingowcy, którzy budują ujednolicony i stały obraz marki. Z tym, że każdy klient jest inny i sprzedażowiec musi do niego dostosować przekaz. A ekipa od marketingu nie powinna mu w tym przeszkadzać.

Właściwe zdanie: Kilka z tych slajdów może się wam przydać.

7. Potrzebny jest rebranding

Na markę składa się wiele elementów, w tym logotyp, czcionki, hasła, brand story itp. Właściwie pojmowana marka odwołuje się do odświadczenia, jakie oferuje klientowi i jedyny sposób na zmianę marki to zmiana doświadczenia.

Właściwe zdanie: Poprawmy nasz produkt. Będzie go łatwiej sprzedać.

8. Jestem strategiem

Strategia, ze swej definicji, jest długoterminowa. Zatrudnianie kogoś, kto jest tylko od strategii implikuje, że ta się będzie często zmieniać. A to oznacza, że nie będzie się dało wprowadzić jej w życie.

Właściwe zdanie: Naszą strategię wprowadzimy w życie tak...

Opracowano na podstawie tekstu Geofreya Jamesa z inc.com

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek