Aplikacje, które zmieniają Marketing

Aplikacje, które zmieniają Marketing fotolia

Marketing mobilny jest jednym z najbardziej rozwijających się obszarów badań i reklamy. Mnogość aplikacji daje duże możliwości analizowania potrzeb i preferencji konsumenta.

Jak twierdzą badania (źródło: SalesManago) ponad 80 proc. społeczeństwa posiada urządzenia mobilne, 85 proc. z nich deklaruje, że smartfon stanowi centralny element ich życia, 94 proc. użytkowników używa ich do wyszukiwania informacji związanych z własną lokalizacją. 35 proc. firm posiada dedykowaną ekipę do spraw mobilności, a 95 proc. marketerów jest zadowolona z włączenia mobilności w swoją strategie.

Na rynku istnieje spora grupa aplikacji, które pomagają marketerom nie tylko zwiększyć sprzedaż czy dotrzeć do określonych segmentów konsumentów, ale również sprawniej zarządzać całym działem marketingu. Choć dominują głównie przykłady z rynku zachodniego, mamy też kilka swoich polskich perełek. Oto kilka z nich:

Scan and Save

Scan & Save to rewolucyjna aplikacja, która właśnie pojawiła się na polskim rynku. Jest idealnym przykładem aplikacji typu marketing automation, który poprzez badanie preferencji konsumenta wykorzystuje narzędzia online do aktywizacji sprzedaży. Otóż, polega ona na tym, że użytkownik może skanować produkty z użyciem swojego urządzenia mobilnego wczytując je do aplikacji, by móc dokonać zakupów w sklepie internetowym. Klient nie jest zmuszony dokonywać zakupów na miejscu. Jeśli nie masz odpowiedniego dla siebie rozmiaru danego produktu, czy chcesz się zastanowić i wybrać najodpowiedniejsze dla siebie produkt z Twojego zeskanowanego koszyka, albo czekasz na przeceny (system prześle Ci automatycznie alert jeśli taki wystąpi) możesz ją pobrać na swój telefon.

TimeCamp

To kolejny polski start-up, który przebojem wchodzi na rynki zagraniczne. I choć skierowany jest nie tylko do działów marketingu, to właśnie ta branża szczególnie upodobała sobie korzystanie z tej aplikacji. Na chwilę obecną TimeCamp działa w obszarze tzw. time tracking czyli mierzenia Twojej aktywności przy komputerze. Smaczku dodaje fakt, że wkrótce aplikacja przejdzie metamorfozę w kierunku programu typu project management software dzięki czemu zasięg funkcjonalności znacznie wzrośnie (zapisy do wersji beta – TimeCamp 3.0 Beta), a sama aplikacja stanie się narzędziem do zarządzania projektami, a nie tylko mierzenia czasu spędzonego na ich realizacji.  TimeCamp dzięki dość zaawansowanej funkcji raportowej pozwala mierzyć efektywność pracy, zarówno pod kątem wykonywanych projektów, jak i poszczególnych zadań, czasu pracy przy komputerze, czasu spędzonego na konkretnych stronach a nawet aplikacjach. Dzięki temu, użytkownicy poznają rzeczywiste koszty pracy nad swoimi projektami.

Starbucks Card

Aplikacja Starbucks Card to pomysł na integracje kanałów online i offline. Aplikacja umożliwia płacenie za swoją poranną kawę Latte, dzięki czemu klienci otrzymują specjalne oferty promocyjne czy zniżki.

Nivea Sun Kids

Aplikacja Nivea Sun Kids to brazylijski pomysł na połączenie różnych kanałów marketingu. Z papierowej reklamy (w gazecie) należało oderwać specjalną opaskę, którą potem owijało się swojemu dziecku wokół ręki. Poprzez pobranie aplikacji i opasce można było zlokalizować dziecko przebywając na przykład na plaży, a system nawet przesyłał komunikaty, gdy dziecko zbyt oddaliło się od rodziców.

Przyszłość marketingu mobilnego

Automatyzacja procesów marketingowych oraz badanie zachowań konsumentów nigdy nie były tak bardzo możliwe i tak potrzebne jak teraz.  86 proc. marketerów uważa, że połączenie kanałów konsumenta to kluczowa kwestia przyszłości. Choć 30 proc. wykorzystuje informacje związane z jego lokalizacją, taką potrzebę widzi już 76 proc. Przyszłość marketingu widzimy w mediach społecznościowych, bezpieczeństwie płatności mobilnych, dopasowaniu treści do wygody czytania na urządzeniach mobilnych, wykorzystaniu SMSów oraz aplikacji do komunikacji z klientem.

Klewer Paweł Kijko