Apple wchodzi na rynek towarów konsumpcyjnych. Następny cel – motoryzacja

Apple wchodzi na rynek towarów konsumpcyjnych. Następny cel – motoryzacja Wikimedia Commons

Szykuje się rewolucja. Apple już w kwietniu zadebiutuje na rynku towarów konsumpcyjnych. Na początek wystartuje z zegarkami na rękę. Dodatkowo, wciąż pracuje nad własnym samochodem, który według analityków może zrewolucjonizować rynek motoryzacyjny.

Obecnie ponad 50 proc. przychodów Apple pochodzi ze sprzedaży iPhonów. Drugim produktem jest iPad, a dopiero na trzecim miejscu są komputery Mac. Ważnym pytaniem, jakie zadają sobie analitycy, jest, na ile zmieni się ten ranking po debiucie zegarków Apple Watch.

Najbardziej rentowna firma technologiczna

– Sprzedaż iWatcha rozpocznie się w kwietniu. Produkcja, która spowoduje, że iWatch będzie dostępny na całym świecie już w kwietniu, w I kw. osiągnie ponad 5 mln sztuk. Dzisiaj siłą napędową firmy nadal są iPhony, ale być może ta statystyka się zmieni. Co ciekawe, te prawie 75 mld dol. przychodów i 35 mld euro zysku powoduje, że to jest najbardziej rentowna firma technologiczna o największych przychodach wśród firm technologicznych – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Aleksander Jawień, prezes IFM Global Asset Management.

Trzeba tworzyć potrzeby konsumentów i je zaspokajać

Mimo że Apple jest gigantem komputerowym, sukces zawdzięcza niekonwencjonalnemu podejściu do biznesu. Dziś nie wystarczy produkować towary dobrej jakości. Trzeba tworzyć potrzeby konsumentów, po to, by je zaspokajać.

– Świetne wyniki firmy Apple za IV kw. nie dziwią, dlatego że Apple jest dzisiaj największą firmą modową na świecie – zwraca uwagę Aleksander Jawień. – Dlatego że wykreowana przez Apple moda na wspaniale wyglądające i wszystko mające telefony nadal trwa. Co minutę na całym świecie sprzedaje się ponad 500 iPhonów. Furorę robi oczywiście iPhone 6 w jednym i drugim rozmiarze. Dam przykład: w IV kw. sprzedaż w Chinach wzrosła o 70 proc, – dodaje.

Prawidłowa wycena

W efekcie zwrot na kapitale Apple po zapłaceniu podatków sięga 35 proc. W ocenie prezesa IFM Global Asset Management spółka ta nie jest wcale wyceniana na rynku wysoko. Jej wskaźnik ceny do zysku, tak jak średnia wycena na rynku NASDAQ, wynosi około 19.

– Jeżeli spojrzymy na wskaźnik ceny do zysku, oparty na przyszłych zyskach w tym roku, to on spada do niewiele ponad 14, więc dzisiaj Apple jest spółką, która jest zgodna z wyceną rynkową, a jednocześnie jest spółką bardzo rentowną i są szanse na to, że zyski z obecnie wprowadzonych do sprzedaży produktów, czyli iPhona 6 oraz tych, które są w planach, czyli przede wszystkim iWatcha, jeszcze wzrosną – mówi Jawień.

Podobne artykuły:

Branża motoryzacyjna przeżyje wstrząs?

Tymczasem zegarki to nie jest ostatnie słowo koncernu. Ostatnio na rynku pojawiły się informacje o samochodzie, nad którym pracuje Apple. Jeżeli weźmie się pod uwagę potencjał finansowy koncernu i doda do tego możliwości technologiczne oraz marketingowo-innowacyjne, to taki projekt może być dla tradycyjnych koncernów samochodowych wstrząsem.

– Ocenia się w przemyśle motoryzacyjnym, że wyprodukowanie jednego modelu samochodu to koszt około 1 mld dol. – wylicza prezes Aleksander Jawień z IFM Global Asset Management. – On jest zależny od tego, czy danej platformy używa się w stosunku do modelu podstawowego, klasy średniej czy sport utility vehicles. Ta kwota może być trochę wyższa, trochę niższa. Apple dzisiaj ma w gotówce ponad 180 mld dol., więc nawet jeżeli na projekt samochodu spółka miałaby wydać parę mld dol., to nie będzie to dla niej żadne istotne obciążenie

newseria.pl