Badania CrowdResearch, czyli jak korzystać z mądrości tłumu

Badania CrowdResearch, czyli jak korzystać z mądrości tłumu www.sxc.hu

Badania CrowdResearch opierają się na idei crowdsourcingu, która wykorzystuje tak zwany „tłum” do zbierania odpowiednich danych.

„Tłumem” są np. konsumenci tworzący społeczność o określonych cechach, na podstawie których firmy wykorzystujące badania CrowdReaserch mogą uzyskać informacje rynkowe dotyczące m.in. branży FMCG (np.: ceny lub dostępności produktów), czy zebrać opinie konsumentów. Na rynku dostępnych jest coraz więcej narzędzi, które umożliwiają łatwą analizę zachowań klientów.

Istnieją dwa sposoby pozyskiwania danych w badaniach CrowdResearch – pasywny i aktywny. Dane zdobywane pasywnie gromadzone są masowo, przy tak zwanej "okazji". Idealnym przykładem jest BIG DATA, czyli dane zbierane przez wiele firm np. z przeglądarek Google, co warto zaznaczyć często bez naszej wiedzy. W połączeniu z nowoczesną technologią stanowią obszerne źródło informacji na temat nas samych, naszych zwyczajów czy upodobań.

Zupełnie inaczej pozyskiwane są dane w sposób aktywny. Jest to szczegółowo zaplanowany i kontrolowany proces, w którym kluczowe znaczenie ma udział „tłumu”, stanowiący źródło danych. Za pomocą różnego rodzaju narzędzi jest to zbiorowość zorganizowana, która dostarcza konkretne dane, na które w danym momencie jest zapotrzebowanie.

Przykładem firm świadczących usługi biznesowe polegające na wykonywaniu badań CrowdResearch są amerykańskie firmy, takie jak FieldAgent czy GigWalk, a na polskim rynku firma TakeTask.pl.

Firmy te pozwalają na świadczenie usług polegających na zbieraniu danych za pomocą „tłumu”, który stanowią konsumenci. Tworzą oni pewnego rodzaju społeczność, na podstawie której klienci korzystający np. z usług aplikacji TakeTask mogą zbierać dane dotyczące doświadczeń konsumentów oraz ich oceny danego produktu bądź zjawiska. Jedynym narzędziem, jakiego potrzebuje Agent firmy TakeTask.pl do przekazania swojej opinii jest smartfon, dzięki czemu praktycznie w czasie rzeczywistym dane docierają do zainteresowanej firmy.

Kto może korzystać z badań CrowdResearch oraz kto je finansuje?

Na podstawie sposobu działania FieldAgent oraz GigWalk i doświadczeń TakeTask.pl, klientów można podzielić na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowią klienci, dla których ważne są informacje z rynku pozyskane np. ze sklepów czy drogerii. W tym przypadku nie ma większego znaczenia, jaki jest profil osoby dostarczającej informacje. Tutaj główną grupą klientów są producenci dóbr szybko zbywalnych tzw. FMCG.

Firmy te, już teraz stale monitorują rynek i zbierają regularnie informacje o cenach produktów, dostępności w sklepach, czy ułożeniu na półce. Sposób działania jest bardzo prosty – dane zbierają pracownicy firm lub podmioty zewnętrzne specjalnie wynajęte do tego celu. Główne koszty zebrania danych z jednego sklepu w wyżej opisanym modelu to koszt dojazdu, wykonania pracy przez pracownika, zarządzania, narzędzi pracy np. systemów IT czy utrzymania samochodu.

Drugą grupę klientów stanowią wszystkie firmy zainteresowane badaniami konsumenckimi. Tutaj z kolei profil grupy docelowej jest bardzo ważny, czyli np. wiek, płeć, wykształcenie czy miejsce zamieszkania. Liderzy z branży CrowdReaserch przygotowani są na tego typu badania, ponieważ każdy konsument podaje w nich swoje dane „metryczkowe” jak płeć i wiek oraz miejsce zamieszkania, a także informacje o zwyczajach konsumenckich (np. jak często kupuje szampon i co ma wpływ na wybór określonej marki).

Badania konsumenckie CrowdResearch oraz coraz bardziej zyskujące na popularności badania Mobile CrowdResearch w porównaniu do innych metod badawczych mają klika przeważających zalet. Pierwszą i najważniejszą z nich – jest szybkość zbierania informacji, która jest niekiedy o wiele lepszym rozwiązaniem niż badanie typu CAWI (Computer Assisted Web Interview). Następną ważną zaletą jest wysoki współczynnik odpowiedzi tzw. responce rate, który wpływa przede wszystkim na jakość i szybkość prowadzonych badań.

Utrzymywanie kontaktu z konsumentami za pomocą smartfona wydaje się dużo lepszym sposobem niż badanie online CAWI, które przeprowadza się przy użyciu standardowego PC-ta czy laptopa. Dzięki smartfonowi firma utrzymuje ciągły i bezpośredni kontakt z konsumentem, a co za tym idzie jest w stanie dotrzeć do niego o każdej możliwej porze i w jakimkolwiek miejscu byłby użytkownik telefonu.

Pojawia się coraz więcej firm oferujących profesjonalne usługi zbierania danych za pomocą badań CrowdResearch, ponieważ ich głównymi zaletami są szybkość zbierania danych, niski koszt oraz stały i bezpośredni kontakt z Klientem. W Polsce największą popularność zdobywa aplikacja TakeTask, która po zaledwie 5 miesiącach działalności nawiązała już współpracę z takimi klientami jak Hortex, Procter&Gamble, Samsung, AC Nielsen czy PernodRicard.

Podobne artykuły:

Tomasz Rogalski