Biurowa liga tenisa, czyli jak zrelaksować się w pracy

Biurowa liga tenisa, czyli jak zrelaksować się w pracy materiały PR

Pracownicy czują się bardziej spięci wracając do pracy po urlopie niż przed nim. Wielu w dni wolne od pracy sprawdza maile i wykonuje telefony. W tej sytuacji jest tylko jedno wyjście, by utrzymać zdrową i wydajną kadrę. To relaks w biurze.

Nie ma możliwości, by długo i ambitnie wykonywać zadania na najwyższym poziomie, jeśli nie pozwolimy sobie na krótki odpoczynek. Niektóre z badań wskazują nawet, że najwyższą produktywność osiągamy pracując 52 minuty bez przerwy, a następnie pozwalając sobie na długie 17 minut relaksu[1].

Jak pokazują ostatnie badania CFP Board (2015), problemy z redukcją stresu mają zwłaszcza osoby młode. Często, aby poradzić sobie z napięciem muszą zająć się czymkolwiek, co umożliwi choć chwilowy relaks (np. zakupy, oglądanie telewizji, gry komputerowe)[2]. Wiedzą o tym pracodawcy – i coraz częściej stawiają na nowoczesne biura, które oprócz oczywistych udogodnień oferują specjalne strefy służące regeneracji umysłowych sił.

Od drzemki po „piłkarzyki”

Pomysłów na zapewnienie pracownikom koniecznej przerwy w pracy jest wiele, tak jak dostępnych na rynku rozwiązań. Amerykańscy specjaliści z firmy Haworth opracowali nawet specjalną kapsułę, które pozwala na 15-20 minutową drzemkę w biurze. „CalmSpace”[3] to rodzaj krzesła i kabiny w jednym, wyposażonych w wygodny materac i specjalny system oświetlenia. Światło, zmieniając kolor (niczym w polskim filmie „Miś”) od czerwonego po niebieski, na zmianę „kołysze” pracownika do snu, by później przywrócić go do świadomości.

Podobne artykuły:

Jak zapewnić pracownikom odpoczynek wiedzą też światowi korporacyjny giganci. Zjeżdżalnie, huśtawki, kapsuły do odpoczynku i akwaria w biurach Google, miejsce do skate-boardingu i dla DJa u Facebooka czy stoły bilardowe w siedzibie AOL są przykładem tak wyeksploatowanym, jak wciąż pociągającym. I coraz częściej obecnym w Polsce, adekwatnie do powierzchni biura, możliwości aranżacyjnych i preferencji użytkowników. Taką też strefę swoim pracownikom zafundowała Skanska, idąc za przykładem szwedzkiej firmy-matki, która ma u siebie boisko do koszykówki i obszerną siłownię.

Warszawskie biuro Skanska urządziliśmy w stu procentach opierając się na analizie naszych codziennych aktywności. Nie mamy własnych biurek, tylko strefy – pracy cichej, zespołowej, spotkań, konferencji czy wreszcie strefę kreatywną, w której znajduje się też miejsce odpoczynku. Zaaranżowaliśmy je w myśl zasady „dla każdego coś dobrego”, bo każdy z nas pracuje i wypoczywa inaczej. Mamy więc konsolę do gier, telewizor w kuchni, różnego rodzaju pufy i fotele, strefę fitness z bieżnią czy wreszcie stół do piłkarzyków, który stał się inspiracją do powstania nieformalnej biurowej ligi. Pod okiem trenerów w biurze odbywają się również zajęcia z pilatesu lub crossfitu dla chętnych

– opowiada Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland.

Z kolei proste rozwiązania – jak klasyczne „piłkarzyki”, zapewniające przywiązanym do laptopa pracownikom chociaż chwilę manualnych wyzwań, nie tylko w Skanska święcą triumfy. Oderwany od zajęć zespół firmy Luxoft potrafi doskonale się zrelaksować przy stole do tenisa stołowego.

Dzięki umieszczonemu w strefie relaksu stołowi do ping-ponga powstała firmowa liga tenisowa z klasycznymi rozgrywkami w systemie play-off. Pracownicy regularnie trenują, aby awansować w rankingu i nie spaść do niższej ligi. Dzięki tej formie rozrywki każdy z zatrudnianych przez nas informatyków ma szansę poruszać się i aktywnie odpocząć w trakcie pracy, zamiast przez cały dzień siedzieć bez ruchu przy komputerze

– mówi Anna Kosińska, Poland Marketing Manager w Luxoft.

Z kolei pracownicy Shell Business Operations Kraków, jednego z 6 na świecie strategicznych ośrodków wspierających działalność biznesową całej grupy Shell, w godzinach pracy wyciszenia mogą szukać w pokoju relaksu. Pomieszczenie zostało zaprojektowana tak, by zapewnić jak najlepszą przestrzeń do odpoczynku. Odbywają się w nim cykliczne sesje jogi pod okiem profesjonalnego trenera, a dodatkowo pracownicy często sami inicjują wspólne ćwiczenia. Relaksować się można także w pokojach gier wyposażonych w piłkarzyki, biliar i PlayStation. SBO Kraków wspiera również inne formy aktywności swoich pracowników, zajęcia sportowe pod okiem trenera: piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę, tenis, badmintona, biegi oraz jeździectwo.

Firmowe drużyny coraz częściej wychodzą z biura i podejmują wspólne inicjatywy sportowe na świeżym powietrzu. Dla przykładu, w tym roku w Infosys BPO Poland ruszył team MTB, czyli pasjonatów kolarstwa górskiego.

Członkowie drużyny biorą udział w weekendowych rajdach rowerowych po Lesie Łagiewnickim, które prowadzi Artur Miśkiewicz, dwukrotny mistrz Polski w downhillu, czyli ekstremalnej jeździe rowerowej. W każdym wydarzeniu bierze udział kilkadziesiąt osób, a z każdym rajdem przybywa kolejnych zainteresowanych. Do drużyny może dołączyć każdy pracownik Infosys, wraz z członkami swojej rodziny. Rajdy są bezpłatne, wystarczy własny rower i dużo pozytywnej energii

– tłumaczy Magdalena Jóźwiak, Dyrektor ds. HR w Infosys BPO Poland.

Sport w szczytnym celu

Firmowe drużyny sportowe nie tylko przekładają się na większą integrację zespołu, pomagają zachować work-life balance i rozładować stres, ale także biorą udział w przeróżnych inicjatywach CSR. Przykładem może być charytatywny bieg biznesowy Poland Business Run, którego kolejna edycja wystartuje już 6 września w 6 miastach, między innymi w Łodzi. Celem biegu jest zebranie pieniędzy na zakup protez dla podopiecznych Fundacji Jaśka Meli Poza Horyzonty.

Łódź Business Run to unikalny w skali miasta i regionu bieg sztafetowy, który ma na celu integrację przedstawicieli biznesu w tak niezwykle szczytnym celu. W Łodzi pobiegniemy po raz drugi, tym razem dla Marcina Kijo, który potrzebuje naszej pomocy

– mówi Agnieszka Jackowska-Durkacz, Dyrektor Zarządzająca Infosys BPO Poland, współorganizator łódzkiego biegu.

Do tej pory do Poland Business Run zarejestrowało się już ponad 13,5 tys. uczestników, którzy zebrali ponad 700 tys. zł.

Wypoczęty pracownik, atrakcyjny pracodawca

Jak się okazuje, dobrze urządzone biuro to również magnes dla przyszłej kadry i sposób na jej efektywność. Utalentowani, mobilni, elastyczni członkowie pokolenia Y, które do 2020 roku będzie stanowiło większość pracowników, stawia na innowacyjne aranżacje. W przeprowadzonym przez British Council i Savills w 2013 roku badaniu 69% młodych ankietowanych wskazało, że w miejscu, gdzie jest „fajny design”, na który składają się m.in. strefy odpoczynku, odnotowuje wzrost własnej efektywności[4]. Kolejnym wyzwaniem dla pracodawców w aranżacji atrakcyjnej przestrzeni, będzie wejście na rynek pracy przedstawicieli generacji Z, tzw. iGeneracji, czyli osób urodzonych po 1995 r.

Istotnym czynnikiem, zmieniającym myślenie o biurach, było wejście na rynek pracy pokolenia Y, które szczególnie ceni sobie indywidualizm i nieszablonowe rozwiązania. Jeszcze większym impulsem do unowocześniania przestrzeni biurowej może być generacja Z, która zacznie wchodzić na rynek pracy pod koniec dekady. To osoby, które wyjątkowo cenią sobie intuicyjne, proste rozwiązania, które są polecane – najlepiej za pośrednictwem mediów społecznościowych – przez ich znajomych. Firmy, które będą rekrutować te młode osoby, będą musiały położyć jeszcze większy nacisk na budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy jako firmy, w której warto pracować i którą warto zarekomendować innym. Dużą rolę odegra tu atrakcyjna aranżacja przestrzeni biurowej, w której po prostu będzie chciało się spędzać czas. Coraz większe znaczenie będą miały wszelkiego rodzaju strefy relaksu, chill-out roomy czy sale treningowe, czyli rozwiązania sprzyjające budowaniu więzi między współpracownikami

– mówi Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor ds. Marketingu i Handlu Mikomax Smart Office, firmy specjalizującej się w optymalizacji przestrzeni biurowych, która realizowała projekty aranżacji przestrzeni m.in. dla EY, Qatar Airways czy Narodowego Banku Polskiego.

Czy strefy relaksu dołączą do rozwiązań na porządku dziennym? Wszystko wskazuje, że to tylko kwestia czasu.


[1] Draugiem Group (www.draugiemgroup.com), 2014

[2] Badanie Certified Financial Planner Board of Standards, Inc. (CFP Board) dotyczące poziomu stresu u Amerykanów, kwiecień 2015

[3] http://eu.haworth.com/docs/default-source/calmspace-documents-and-files/calmspace-catalogue-35057.pdf?sfvrsn=0

[4] British Council for Offices and Savills (2013) What Workers Want.

Link Leaders Sp. z o.o. Marta Piotrowska