Biznes może być powolny

Biznes może być powolny sxc.hu

W biznesie dominuje kultura natychmiastowości. A to nie zawsze się sprawdza.

Szybko, tanio, dobrze – wybierz dwa. Tą maksymą często kieruje się Les McKeown, prezes firmy doradczej Predictable Succes, która doradza startupom i inkubatorom przedsiębiorczości. Wskazuje, że firmy:

  • Produkują szybko i tanio, ale niesolidnie
  • Produkują solidnie i tanio, ale wolno
  • Produkują solidnie i szybko, ale drogo

Wskazuje, że bez zrozumienia tej zależności próbuje funkcjonować wiele startupów, które oczekują od siebie i swoich pracowników, by usługi były świadczone szybko, solidnie i tanio. Filozofia przekłada się na inne aspekty prowadzenia biznesu – inwestycje bez przemyśleń i natychmiastowa produktywność nowych pracowników. Oraz marzenia o staniu się znaczącym graczem na rynku po miesiącu obecności.

Nie da się jednak zbudować wiarygodności w miesiąc, niezależnie od rynku, na jakim funkcjonuje firma. Tak samo nie da się zbudować kultury korporacyjnej w weekend i skutecznego modelu biznesowego w oparciu o dane z pięciu dni. Każdy z tych aspektów biznesu wymaga wytrwałego zbierania danych i dogłębnych przemyśleń.

Takie natychmiastowe i pozbawione refleksji podejście do działania ma przyczyny w:

Natychmiastowym dostępie do informacji

Czasy, w których wyszukiwanie informacji wiązało się z wyprawą do biblioteki dawno minęły. Podobnie nie trzeba już zarywać nocy na przeliczaniu zysków i strat – wszystko niemal zrobi arkusz kalkulacyjny.

Choć analizowanie i otrzymywanie informacji w czasie rzeczywistym wiele upraszcza, to wkładanie w ten proces czasu i wysiłku powodowało, że pewne refleksje przychodziły już w trakcie pracy.

Efekt jest taki, że dzisiaj częściej „zdobywamy” informację, niż ją przetwarzamy. A to prowadzi do mylnych wniosków. Nie da się ocenić strategii biznesowej na podstawie pierwszych trzech dni sprzedaży. Dlatego tak ważna jest analityka danych i ewaluacja otrzymanych wyników – by z prawidłowych danych wyciągnąć prawidłowe wnioski.

Iluzji, że mentalność startupu to przewaga

Startup musi cały czas dostosowywać się do nowych okoliczności. Proces decyzyjny musi być wyjątkowo szybki i skuteczny. Jednak gdy firma rośnie, tak jak rosną jej obroty i zatrudnienie, mentalność „teraz albo nigdy” staje się przeszkodą. Bo aby szybko decyzje wprowadzać w życie, większy biznes musi je mądrzej podejmować. I nawet wizerunek wiecznego startupowca tego nie zmieni.

Tak więc jeśli frustruje cię działanie twojej firmy, zastanów się, z czego rezygnujesz – jakości, szybkości czy niskiej ceny.

Opracowano na podstawie tekstu Lesa McKeowna z inc.com

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek