Brand marketing - jak budować wartość swojej marki w sieci?

Brand marketing - jak budować wartość swojej marki w sieci? nf.pl

Żeby rzetelnie odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie, trzeba zacząć od samego początku, a tym samym kwestii kluczowej – brandingu.

Głównym założeniem tej techniki marketingowej jest budowanie świadomości marki w umysłach konsumentów. Co to oznacza? Mowa o podjęciu takich działań promocyjnych, które sprawią, że marka nie tylko będzie rozpoznawalna, ale będzie wywoływała w odbiorcach pozytywne emocje. 

Jak to zrobić? 

Na początek należy zaplanować strategię działania: 

  1. znaleźć w sieci miejsca, gdzie warto zaprezentować markę,

  2. wybrać i przygotować materiały promocyjne.

Podstawową kwestią jest tworzenie spójnego wizerunku marki, który będzie wzmacniany kolejnymi działaniami. Na wspomniany wizerunek składa się wiele elementów – od nazwy firmy i jej loga zaczynając, a na sposobach promocji kończąc. Najważniejsze jest to, żeby wszystko ze sobą współgrało i wzajemnie się uzupełniało. Nie może mieć miejsca sytuacja, w której kolejne publikowane materiały będą od siebie oderwane bądź będą się wzajemnie wykluczały.

Docierać do potencjalnie zainteresowanych odbiorców

Internet daje markom bardzo szerokie możliwości jeśli chodzi o działania promocyjne, dlatego to właśnie na nich chciałabym skupić swoją uwagę. Jak już wspomniałam, pierwszym krokiem na drodze do budowania wizerunku marki jest zaplanowanie strategii działania. W tym celu należy zrobić dokładny research, na podstawie którego można dokonać selekcji miejsc, w których warto się pojawić i zaprezentować swoje atuty. Najodpowiedniejsze są te odwiedzane przez internautów profilowo tożsamych z docelową dla danej marki grupą odbiorców. Biorąc to pod uwagę, zyskuje się pewność, że opublikowany przekaz zostanie odczytany przez potencjalnych klientów, a nie przez osoby przypadkowe. Jest to niezwykle ważna kwestia, ponieważ nawet najbardziej wartościowe treści mogą nie spełnić zamierzonych celów, jeśli będą prezentowane nieodpowiednim użytkownikom.

Aby więc marka mogła budować wizerunek w oczach świadomych odbiorców, powinna swój przekaz kierować do grupy osób potencjalnie zainteresowanych jej usługami.

Jak tworzyć przekaz brandingowy?

Skończyły się czasy, kiedy to tradycyjna reklama odnosiła najlepsze rezultaty w procesie budowania świadomości marki. Obecnie internauci są ślepi na wszelkie agresywne formy reklamy (w głównej mierze banery), które za wszelką cenę starają się wedrzeć do ich codziennego świata. Dzisiaj warto postawić na content marketing, który może przybierać bardzo różne formy – mówi Grzegorz Skiera, dyrektor w firmie Silence! – ja na przykład jestem fanem content marketingu opartego na tekście, który uważam za przyszłość i stały element e-marketingu. Dzięki odpowiednio przygotowanym komunikatom PR-owym można w łatwy sposób „zdobyć” użytkowników odwiedzających daną stronę internetową. To jednak nie koniec, dzięki takim działaniom można też bezpieczne pozycjonować strony internetowe.

Jedną z najskuteczniejszych form marketingu treści są artykuły eksperckie odpowiadające na potrzeby odbiorców. Tego typu treści mogą przyjmować kształt poradników lub tekstów wyjaśniających kontrowersyjne/nie do końca jasne zagadnienia. Nie zawierają agresywnych przekazów reklamowych, nie krytykują działań konkurencji, nie skupiają się też wyłącznie na własnej firmie. Kiedy czytelnik patrzy na tego rodzaju tekst, jest usatysfakcjonowany i zaczyna łączyć swoją historię z historią marki. Do jego świadomości docierają pozytywne sygnały na jej temat, które odnawiane co pewien czas mają szansę zaowocować wzrostem jego zaufania.

Content marketingu opartego na treściach publikowanych na swojej stronie lub w specjalnie do tego wybranych serwisach (np.: blog tematyczny, ekspercki, portal internetowy) można używać do tego, żeby zwiększać zasięg stworzonego przekazu. Z jednej strony, poprzez zwiększanie obecności strony/stron w wyszukiwarce Google, z drugiej zdobytym użytkownikom można wyświetlać reklamy w oparciu o remarketing czy to w Google AdWords, czy na Facebooku – dodaje Grzegorz Skiera.

Jeden artykuł w wybranym portalu to jednak za mało, żeby móc mówić o sprawnym działaniu content marketingowym. To jedynie mały krok na drodze do sukcesu. Podobnych artykułów powinno być publikowanych więcej – najlepiej regularnie, w różnych (świadomie wybranych) miejscach sieci. Co więcej, każdy z tekstów powinien odznaczać się wysoką jakością przekazu, a w swej formie powinien być dostosowany – pod względem tematyki i języka – do konkretnej grupy odbiorczej.

Uzupełnienie o personal branding

Warto połączyć wspomniane wcześniej działania z personal brandingiem, który staje się obecnie coraz popularniejszym trendem. Polega on na tym, że jeden z pracowników bądź właściciel marki staje się jej twarzą. Od tej pory wszystkie jego działania i wypowiedzi są z nią wiązane i kojarzone, co sprawia, że odbiorcy łatwiej zapamiętują markę i obdarzają ją większym zaufaniem.

Przykładem sprawnie prowadzonego personal brandingu jest postać Billa Gatesa, który przez wiele lat był twarzą Microsoftu i nawet kiedy odszedł, to właśnie z nim w pierwszej chwili kojarzy się ta marka.

Personal branding daje szansę na szybsze dotarcie do konsumentów. Niezwykle ważną rolę odgrywa tu jednak wybór osoby mającej stać się wspomnianym reprezentantem. Powinien być to przede wszystkim ekspert w swojej dziedzinie, którego wiedza i umiejętności opierają się na doświadczeniu i praktyce. Tylko taka osoba jest bowiem w stanie przekonać odbiorców do tego, że reprezentowana przez nią marka rzeczywiście zalicza się do grona ekspertów i warto na nią postawić.

Kreowanie wizerunku eksperta

Jedną z najskuteczniejszych metod podniesienia wartości marki w sieci jest wykreowanie jej na eksperta w danej dziedzinie – odbiorcy powinni więc nie tylko rozpoznawać ją wśród innych, ale też mieć do niej zaufanie. Żeby to osiągnąć, niezbędna jest systematyczna praca nad prezentacją wizerunku marki w sieci. Jednym z najważniejszych ku temu kroków jest przygotowanie strategii content marketingowej, dzięki której można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Warto przy tym pamiętać o odpowiednim przygotowaniu artykułów do publikacji – muszą bowiem zawsze przedstawiać jak największą wartość, odpowiadając przy tym na potrzeby konsumentów. Content marketing można dodatkowo połączyć z personal brandingiem, co może przynieść jeszcze lepsze efekty. 

Pamiętajmy, że sukces marki w głównej mierze zależy od sprawnej promocji jej wizerunku – jeśli marka dostatecznie mocno związała swoją historię z historią swoich odbiorców, ma szansę zrealizować wszystkie postawione przed sobą cele.

Joanna Poczęsna

silence!

Silence! Joanna Poczęsna