Case study prosto z internetowego banku

Case study prosto z internetowego banku fot. Biblioteca Centrala Chisinau/Flickr

Case studies, czyli studia przypadku idealnie sprawdzają się w szkoleniach i nie tylko. Wciąż są jednak trudno dostępne. Questus learning solutions to pierwszy w Polsce internetowy bank case studies. Bank stworzyła firma QUESTUS.

O tym jak powstawał, kto może z niego korzystać i jak będzie rozbudowywany rozmawiamy z Agatą Mardosz, project managerem w firmie QUESTUS.

Case studies zawsze są ciekawsze niż, często wymyślane, książkowe przykłady. Opierają się bowiem na rzeczywistych zdarzaniach. Problem zawsze jest jeden - zebranie takich studiów przypadku. Jak to się udało i jak długo trwało zbieranie case studies?
Tak naprawdę jesteśmy dopiero na początku tej drogi. Opublikowaliśmy już trzy „pakiety studiów przypadku” – na temat mBanku, Poczty Polskiej oraz firmy ASTOR. Każdy pakiet to z jednej strony dogłębne, tradycyjne, tekstowe case study typu harvardzkiego, z drugiej - materiały filmowe, z trzeciej – tzw. tutor manuale, czyli instrukcje dla osoby prowadzącej szkolenie bądź zajęcia na uczelni z wykorzystaniem tych materiałów. Case study mBanku jest spojrzeniem na realizację projektu „Nowy mBank” od kuchni.

W studium analizujemy, w jaki sposób w firmach rodzą się nowe pomysły i jak rozwijane są innowacje. Poczta Polska to z kolei bardzo interesujący przykład rebrandingu – to bardzo skomplikowany przypadek, bo mamy tu do czynienia z firmą doskonale rozpoznawalną, mającą kilkusetletnią historię, która przez lata była urzędem, a dziś musi konkurować na wolnym rynku z innymi graczami. Wreszcie ASTOR to inspirujący przypadek polskiej, rodzinnej firmy z rynku B2B, która pięknie rozwinęła się budując swoją strategię w oparciu o wartości i kulturę organizacyjną. mBank, Poczta Polska i ASTOR to nasze pierwsze case’y, ale w realizacji są już kolejne. Praca nad jednym studium przypadku trwa ok. 4-5 miesięcy. Zaczynamy od dogłębnej analizy opisywanej firmy – od jej otoczenia zewnętrznego aż po procesy wewnętrzne, misję, strategię i cele. Potem pochylamy się nad wybranym aspektem jej działalności. W pierwszej kolejności powstaje studium tekstowe, następnie przystępujemy do tworzenia filmów. Pracujemy w bardzo interdyscyplinarnym zespole – z jednej strony są to eksperci ze świata nauki i biznesu, profesorowie, z drugiej strony osoby z doświadczeniem dziennikarskim, które potrafią opisać firmę tak, że tekst czyta się jak dobrą książkę, a także przełożyć studium przypadku na język filmu. Do udziału w filmach w roli ekspertów zapraszamy takie autorytety jak choćby prof. Grzegorz Kołodko, prof. Witold Orłowski czy prof. Andrzej Jacek Blikle.

Reklamujecie się Państwo, jako największa biblioteka case studies w Polsce. Komu jest dedykowana i kto może z niej korzystać?
Nie tyle największa, co jedyna! Zajmujemy się szkoleniami od kilkunastu lat. Jesteśmy Akredytowanym Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnym brytyjskiego The Chartered Institute of Marketing w Polsce. Od dawna na własnej skórze odczuwaliśmy brak profesjonalnych materiałów tego typu, traktujących o firmach i organizacjach działających w realiach polskiego rynku. Zagranicznych case studies nie brakuje, w Polsce jak dotąd nie było ich wcale. Postanowiliśmy to zmienić. Case studies są fantastyczną metodą nauczania osób dorosłych – aktywną, angażującą, pobudzającą do myślenia. Pokazują, jak wiedza teoretyczna może być wykorzystana w praktyce. Naszą grupą docelową są przede wszystkim nauczyciele akademiccy i trenerzy biznesu – studia przypadku tworzymy właśnie z myślą o tym, by mogli oni wykorzystywać je na swoich zajęciach. Ale bank case studies jest otwarty dla wszystkich, którzy interesują się zarządzaniem, marketingiem i nowościami w biznesie. Materiały są dostępne dla wszystkich, którzy chcą się rozwijać.

Czy korzystanie z biblioteki case studies jest bezpłatna dla wszystkich?
Tak – tworząc projekt, zależało nam na tym, by nasze opracowania mogły być powszechnie wykorzystywane. W ten sposób chcemy upowszechnić w Polsce tego typu narzędzia edukacyjne, które na Zachodzie przynoszą świetne efekty. Zdajemy sobie sprawę, że płatny dostęp mógłby być barierą – choćby dla uczelni publicznych. Nie bez znaczenia jest także fakt, że firmy, które są bohaterami naszych case-ów, biorą udział w projekcie, aby zaprezentować swoje najlepsze rozwiązania i dobre praktyki. Nic dziwnego, bo odznaczają się one naprawdę ponadprzeciętnymi działaniami rynkowymi, trudno więc byłoby nie chcieć się tym chwalić. Również w ich interesie jest jak najszerszy zasięg tego projektu. Opracowania case studies i filmy są bezpłatne i ogólnodostępne. Jedynymi materiałami dostępnymi po zarejestrowaniu się w serwisie są tutor manuale, czyli instrukcje dla prowadzących zajęcia. Zależy nam, żeby zajęcia z wykorzystaniem naszych case studies były prowadzone profesjonalnie, stąd zastrzegamy sobie prawo udostępnienia je tylko profesjonalistom.

Czy biblioteka będzie aktualizowana i rozbudowywana o nowe case study?
Tak. Obecnie pracujemy nad kolejnymi trzema pakietami case studies, które opublikujemy prawdopodobnie jeszcze przed końcem wakacji.

Czy można zgłosić ciekawe case study do umieszczenia w bibliotece?
Oczywiście. Do współpracy zapraszamy firmy działające na polskim rynku - w tym także międzynarodowe marki - wyróżniające się ponadprzeciętnymi działaniami rynkowymi, podejmujące odważne wyzwania i poszukujące innowacyjnych sposobów konkurowania. Na razie przyjęliśmy model „dobrych praktyk”. W polskich firmach naprawdę dzieje się tyle ciekawych i wartych naśladowania rzeczy, że aż żal się tym nie chwalić. Mówi się, że najlepiej uczyć się na błędach, ale my wierzymy, że jeszcze lepiej jest uczyć się na sukcesach. Nie da się wiele osiągnąć tylko unikając popełniania błędów. Błędów nie popełnie tylko ten, kto nic nie robi. Prawdziwa sztuka polega na aktywnym poszukiwaniu swojej drogi do sukcesu. Najlepsze firmy to te, które szukają przełomowych rozwiązań i nie boją się eksperymentować. Które wyróżniają się na tle innych niesłychanym wyczuciem rynku i klientów. Właśnie takie firmy zapraszamy do współpracy.

Questus Nowoczesna Firma S.A. Grzegorz Popławski