Cennik usług namingowych. Ile warta jest profesjonalna nazwa?

Cennik usług namingowych. Ile warta jest profesjonalna nazwa? nf.pl

Koszt usług kreatywnych bywa szalenie zróżnicowany. Dla przykładu, zaprojektowanie nazwy firmy, marki, produktu potrafi kosztować od kilkudziesięciu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Prawda, że dziwne?

Nie inaczej jest z pokrewnymi usługami świadczonymi przez copywriterów oraz grafików. Jednocześnie trudno sobie wyobrazić podobny rozstrzał cenowy w przypadku usług malarskich, montażowych, geodezyjnych, cleaningowych etc. Z jednej strony, świadczy to o wciąż niskiej profesjonalizacji usług, braku silnego, wyraźnego etosu branżowego, z drugiej zaś o minimalnych barierach wejścia na rynek dla nowych podmiotów. Konsekwencją tego stanu rzeczy są oferty dumpingowe, kompletnie pozbawione ekonomicznego uzasadnienia.

Aż tak tanio? Ciekawe, jak to możliwe…

Podstawowe koszty prowadzenia działalności gospodarczej są bardzo zbliżone w przypadku agencji namingowych. Prześledźmy, dla przykładu, jednoosobową działalność gospodarczą. Właściciel takiej firmy musi comiesięcznie liczyć się z kosztami składek odprowadzanych do ZUS, 18 proc. podatku dochodowego, kosztów usług księgowych, stałego lub czasowego wynajmu biura, kosztów usług telekomunikacyjnych, amortyzacji sprzętu biurowego i kilku innych, pomniejszych kosztów. Dla uproszczenia przyjmijmy, że każdego miesiąca wyniosą one 2 500 zł.

Podobne artykuły:

Firma, która oferuje tylko i wyłącznie usługi namingowe w cenie 100 zł netto, by pokryć miesięczne koszty swojej działalności potrzebuje aż 25 klientów! Każdego dnia, nie wyłączając sobót i niedziel, nie tylko musi klienta pozyskać, ale także wykonać dla niego zlecenie! Oferując nazwy w cenie 200 zł netto, co drugi dzień powinna wykazać się równie dużą operatywnością oraz imponującą szybkością pracy. A pamiętajmy, że w naszym przykładzie cały czas mówimy o jednym człowieku! Gdy koszt kreacji nazwy wyniesie 300 zł netto, nasz przedsiębiorczy copywriter, musi klienta pozyskać i usatysfakcjonować swoją pracą, co trzy dni! Wciąż niewiarygodne, prawda?

Podobne artykuły:

Powiedzmy to dobitnie. Firma oferująca usługi namingowe w takich cenach nie może być w pełni profesjonalna. Po prostu, usługi namingowe nie cieszą się aż tak wielkim zainteresowaniem, wciąż uznawane są za wydatek ekskluzywny i zbędny. Żadna firma, nawet najbardziej prestiżowa, nie jest w stanie pozyskać takiej ilości klientów w miesiącu. Ponadto, adekwatne do oczekiwań zaprojektowanie nazwy nie jest możliwe do wykonania w ciągu jednego, dwóch, trzech dni. Nie wspominając już o koniecznym czasie odpoczynku. Koniec końców to praca twórcza. Nie da się jej wykonywać taśmowo, rutynowo. Ergo, firma oferująca naming w takich cenach, nie traktuje tej usługi jako podstawowej. Jej główny dochód pochodzić musi z zupełnie innej działalności. Trudno, więc założyć, że jest ona w stanie świadczyć usługi namingowe na najwyższym poziomie.

A dlaczego tak drogo?

Na przeciwległym biegunie spotkać można oferty, w których koszt przygotowania propozycji nazw waha się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jest on uzasadniony, tylko i wyłącznie w sytuacji, w której agencja namingowa wraz z kreacją nazw oferuje usługi dodatkowe. Do najważniejszych z nich należą: badania focusowe, mające na celu poznanie odbioru danej nazwy przez grupę docelową, profesjonalne ekspertyzy prawne, mające na celu sprawdzenie oraz rejestrację nazw w urzędach patentowych. Do pakietu usług dodatkowych zaliczyć także należy kreację claimów oraz zaprojektowanie identyfikacji wizualnej przyszłej marki, firmy, produktu.

Koszt zaprojektowania propozycji

Inną, dość kuriozalną cechą polskiego rynku usług namingowych jest model success fee. Polega on na tym, że freelancer zgadza się na płatność dopiero po wybraniu konkretnej nazwy przez klienta. W praktyce wygląda to tak, że firma „zamawia” przygotowanie propozycji u kilku osób, nie ponosząc żadnych kosztów. Zazwyczaj takie „konkursy piękności” są rozpisywane z pominięciem stosownych umów gwarantujących minimalne prawa i nakładających obowiązki na obie strony. Rodzi to bardzo niezdrową sytuację braku poszanowania pracy i jej rezultatów. Usługi kreatywne – w takim modelu – traktowane są jako praca drugiej kategorii, nie warta najmniejszych pieniędzy. Co stoi w jawnej sprzeczności z „marketingowym elementarzem”, mówiącym o znaczącej roli nazwy w budowaniu marki. Można się o tym dowiedzieć w pierwszym lepszym podręczniku zarządzania, marketingu.

Pamiętajmy, szanująca siebie i swoich klientów, agencja namingowa zawsze oczekuje gratyfikacji za przygotowanie propozycji nazw. Na dojrzalszych rynkach zachodnich jest to oczywista oczywistość.

Odsprzedaż majątkowych praw autorskich

Proporcje między kosztem przygotowania propozycji nazw, a kosztem odsprzedaży majątkowych praw autorskich na wszelkich polach eksploatacji to już indywidualna kwestia każdej firmy. Zależna jest od przyjętej strategii biznesowej. Niemniej jednak, zasadą jest, że im większa ilość pól eksploatacji, tym koszt odsprzedaży praw powinien być wyższy. Innymi słowy, nazwa dla osiedlowego sklepu spożywczego nie może być równie droga, co nazwa dla sieci supermarketów spożywczych, działających regionalnie lub na terenie całego kraju.

Wartość domeny

W dużym stopniu koszt kreacji nazwy zależny jest także od oczekiwanej dostępności domen z nią powiązanych. Inaczej przebiega proces projektowania nazwy, która ma mieć dostępną globalną domenę -.COM, inaczej, gdy tylko ma mieć wolną domenę -.PL, a jeszcze inaczej, gdy ma mieć jednocześnie wiele dostępnych domen – na przykład -.PL, -.EU, -.COM, -.CO. Pamiętajmy, że profesjonalna nazwa musi spełniać kilka podstawowych wymogów. Ma być stosunkowo krótka, łatwa do zapamiętania, przeliterowania, zapisania, zrozumienia. Powinna mieć wyrazisty potencjał emocjonalny, semantyczny, skojarzeniowy. Spełniać oczekiwania klienta, realizować postawione przed nią cele marketingowe. Jeżeli dodatkowo ma być powiązana z wolną domeną, to jej stworzenie nie będzie proste. Warto także pamiętać, że same domeny mają swoją wartość. Dla przykładu domenę www.google.com wycenia się na około 17 000 000 000 zł. Atrakcyjna nazwa, z wolną domeną to istotny kapitał firmy, który ma konkretną wartość materialną. Zależną od branży, jej charakteru, stażu domeny w internecie, jakości strony internetowej. Oraz nazwy.

Agencja Klikmii Dorota Majchrzak