Co motywuje millenialsów bardziej niż pieniądze?

Co motywuje millenialsów bardziej niż pieniądze? Fotolia

Z jednej strony leniwi i nielojalni, z drugiej – kreatywni i ambitni. Niezależnie od opinii o pokoleniu Y, pracodawcy muszą pogodzić się z tym, że to właśnie Igreki opanowują rynek pracy. Oto 10 sposobów, które zmotywują ich bardziej niż pieniądze.

Pokolenie Y – dobrze wykształcone i nowoczesne, mające wysokie oczekiwania zawodowe. Nie lubi biurokracji, braku zaufania i tradycyjnej hierarchii. 70 proc. takich osób jest gotowych odrzucić ofertę pracy, jeśli ta nie spełnia ich wymagań. Nawet, kiedy są zadowoleni z aktualnej pracy, odpowiadają na kolejne oferty. I odchodzą.

Nowe formy poszukiwania pracy coraz popularniejsze

W ostatnim roku aż dwukrotnie wzrosła liczba aplikacji składanych przez osoby posiadające aktualnie zatrudnienie, zwłaszcza wśród grupy zawodowej 25–34. Serwisy rekrutacyjne umożliwiają obecnie przedstawienie ścieżki zawodowej i umiejętności kandydatów, dzięki czemu firmy szukające pracowników mają ułatwione zadanie. Igreki chętnie korzystają z nowych form poszukiwania pracy, sami też często chcą być znalezieni. Takie rozwiązania odwołują się do ich poczucia wyjątkowości i zmniejszają dystans pomiędzy nimi a pracodawcą. Przekonani o swojej wyjątkowości nie chcą się bić o miejsce przy biurku – wolą czekać, aż sami zostaną odkryci. Zmotywowanie pracownika nowej generacji do pracy i zaangażowanie w życie firmy to obecnie spore wyzwanie. Oto 10 wskazówek, jak skutecznie to robić.

1. Dostęp do nowych technologii

Młodzi pracownicy to pokolenie ludzi dorastających w świecie nowych technologii. Coraz częściej mówi się nawet o nowym pokoleniu C – od angielskiego ,,connected”, czyli podłączony do sieci. Zadaniem pracodawcy powinno być więc umożliwienie korzystania z nowych technologii w pracy. Dostęp do internetu, nowoczesnych narzędzi komunikacji czy urządzeń mobilnych nie tylko ułatwia pracę, lecz także wpływa na kreatywność i poszukiwanie nowych rozwiązań. Cyfrowe i społecznościowe media ogrywają ogromną rolę w życiu pokolenia Y. Pozwalając na korzystanie z nich w czasie pracy (oczywiście, w granicach rozsądku) pracodawca pokazuje, że rozumie potrzeby podwładnych i wie, że ich życie pozazawodowe jest równie ważne.

2. Multitasking

Przedstawicieli generacji Y określa się często jako wielozadaniowców. Zdolność do wykonywania wielu czynności w tym samym czasie przejawia się u nich nie tylko w życiu prywatnym, lecz także zawodowym. Dla młodego pracownika jednoczesne tworzenie prezentacji, prowadzenie rozmowy na Skypie i przeglądanie prasy nie stanowi problemu. Pracodawcy postrzegają często taki system pracy jako chaotyczny i mało efektywny. Powinni jednak przywyknąć do tego, że realizowanie kilku zadań równocześnie to znak rozpoznawalny millenialsów. Nie zawsze wpływa to na jakość i czas pracy, a dla pracownika nowej generacji jest sposobem na połączenie przyjemności z obowiązkami. 

Podobne artykuły:

3. Budowanie relacji

Igreki znacznie bardziej od pracy indywidualnej cenią sobie pracę w grupie. Młodzi pracownicy odczuwają często większą więź z zespołem, w którym pracują, niż z całą firmą. Niezwykle ważne jest więc budowanie dobrych relacji w firmie i stworzenie warunków do współpracy i integracji. Promowanie zespołowej lojalności i dobrej atmosfery wewnątrz organizacji są kluczowym narzędziem motywowania generacji Y. Pracodawcy muszą mieć na uwadze dbanie o poczucie przynależności do grupy oraz spójność wewnętrznej komunikacji.

4. Regularny feedback

Millenialsi uwielbiają być doceniani i chwaleni. Oczekują uznania za dobrze wykonaną pracę, aby wiedzieć, że ich wysiłek się opłacił. Zwykłe ,,gratuluję” lub ,,dobra robota” często wystarczają. Wsparcie ze strony przełożonego motywuje do osiągania jeszcze lepszych wyników. Nie zawsze muszą być to oczywiście same pochwały. Konstruktywna krytyka to dla pracownika również sygnał, że jego praca została zauważona i w jakich obszarach powinien się jeszcze rozwijać.

Podobne artykuły:

5. Wyjaśnienie celu i wizji firmy

Sprecyzowana i odpowiednio sformułowana wizja wyznacza kierunek rozwoju firmy i stawia przed pracownikami konkretne wyzwania. Jeśli pracownicy znają cele organizacji, to wiedzą, w którym kierunku powinni podążać. Dla młodych ludzi identyfikacja z wartościami firmy jest ważnym czynnikiem motywującym do pracy. Wizja potrafi pobudzić wyobraźnię, nadać nową wartość pracy i inspirować pracowników nie tylko tych z pokolenia Y. Zaangażowanie w realizację wspólnych celów integruje wszystkich pracowników firmy. Pomagając zrozumieć rolę konkretnej osoby w szerszym planie, dajemy jej wyraźne poczucie celu. To sprawia, że pracownik czuje się doceniony, co z kolei zwiększa jego produktywność.

6. Work-life balance

Work-life balance jest jednym z najważniejszych czynników, pozwalających na zachowanie millenialsa w firmie. Cechą charakterystyczną tego pokolenia, jest przekonanie, że praca jest jedynie częścią procesu samorealizacji człowieka. Nie żyją po to, by pracować, lecz pracują po to, aby żyć. Biorąc to pod uwagę, pracodawca powinien zadbać o elastyczne warunki pracy, np. możliwość pracy zdalnej, czy nienormowany czas pracy. Warto pokazać pracownikom, że wspieramy ich pasje i styl życia, umożliwiając równoważenie czasu pracy i życia prywatnego.

7. Rozwój pracownika

Generacja Y traktuje często swoją pracę jako kontynuację edukacji. Pracownicy muszą mieć więc poczucie, że wciąż się uczą i zyskują cenne doświadczenie. Dla pracodawcy oznacza to, że powinien pamiętać o rozwoju zespołu, gwarantując różnorodne szkolenia i kursy. Uczestnictwo w takich programach przynosi korzyść nie tylko pracownikowi, ale także pracodawcy, który może wykorzystać nabyte przez podwładnego umiejętności. Dobra oferta rozwojowa to jeszcze większa szansa na przyciągnięcie i pozostanie pracownika w firmie.

Podobne artykuły:

8. Wyrażanie siebie

Zachęcaj pracowników do wyrażania własnej osobowości. Nic nie odstrasza millenialsów tak jak sztywne zasady, dress code i przestarzała kultura organizacji. Ingerowanie w indywidualny styl czy narzucanie sztywnych, korporacyjnych rozwiązań z pewnością nie motywuje ich do pracy. Po stronie pracodawcy leży więc kwestia prowadzenia niesformalizowanej komunikacji i zagwarantowanie większej swobody w tym zakresie.

9. Lokalizacja i przestrzeń do pracy

Dla tej generacji praca nie jest centrum życia, ale jedynie jego częścią. Aby zatrzymać najbardziej kreatywną i zaangażowaną grupę pracowników, firmy powinny zadbać o biuro dostosowane do ich potrzeb. Myśląc o nowoczesnym biurze, trzeba pamiętać o jego funkcjonalności, wyposażeniu i dobrej lokalizacji. Projektanci przestrzeni biurowych podkreślają często, że dziś centralnym punktem jest pracownik i jego potrzeby. W odpowiedzi na upodobania pokolenia Y, firmy udostępniają często nie tylko przestrzeń do pracy, lecz także obiekty rekreacyjne, sale sportowe lub chill-out roomy.

10. Dobra atmosfera pracy

Pokolenie Y jest przyzwyczajone do wszechobecnej rozrywki. Również w pracy czynnikiem, który decyduje o ich satysfakcji, jest dobra atmosfera. Młodzi pracownicy oczekują partnerskich relacji, swobodnej komunikacji, czasu na odpoczynek w ciągu dnia i okazji do integracji ze współpracownikami. Równie ważne jest, aby na wszystkich z tych pól obecny był pracodawca. Socjalizowanie się ze swoimi pracownikami może okazać się najlepszym sposobem na zbudowanie lojalności i przywiązania do firmy.

GoldenLine.pl Miłosz Ryniecki